Author |
Topic  |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 20:37:20
|
100. OOO döda på Haiti Jag är djupt bedrövad. En Jordbävning ödelägger 3 miljober invånatres hem. 1 / 3 av alla Haitier är hemlösa.
Det behövs all hjälp de kan få. Innan epedemier bryter ut.
|
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 20:38:02
|
Flytta tråden till off topic tack |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 20:41:55
|
Flyttad.
Ja, det är lika bedrövligt varje gång när sådana här naturkatastrofer inträffar, vad kan man göra????? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Thzar
200.000-klubben

816 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 20:44:26
|
...och varje gång drabbas dom fattiga i dessa sk naturkatastrofer.
|
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 21:10:42
|
Ja, det är lite förunderligt. New Orleans undantaget där USA visade på dålig beredskap. När kommer nästa megakatastrof att drabba väst är min enda tanke. För då lär det bli liv i luckan. |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 21:23:10
|
Tur man bor i Sverige ibland.. Värsta katastroferna vi har är väl snöstorm. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Mschill
Member

420 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 21:27:18
|
En tanke bara..är det inte så att "västländer" ligger i relativt stabila regioner i världen? Utan stora naturkatastrofer. Möjligen är Japan undantaget, Men det har inte inträffat någon stor jordbävning sedan Kobe 1995 som var magnitud 7.2 tror jag.
Och har därmed större möjlighet att utvecklas i lung och ro. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 21:47:37
|
USA - orkaner på syd/östkusten, jordbävningar på västkusten.
Centraleuropa - Översvämningar
Italien - Vulkanutbrott
Dessa naturfenomen finns naturligtvis över hela världen och vi får nog inte rapporter varenda gång när t ex Kina råkar ut för något. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 23:18:57
|
quote: En tanke bara..är det inte så att "västländer" ligger i relativt stabila regioner i världen? Utan stora naturkatastrofer. Möjligen är Japan undantaget, Men det har inte inträffat någon stor jordbävning sedan Kobe 1995 som var magnitud 7.2 tror jag.
Nja, för eller senare så kommer en stor jordbävning drabba Kaliforninen igen, det är bara att titta på några bilder från jordbävningen 1906 så kan man ana vad som kommer hända (även om de är extremt noga med hur de bygger större hus där).
Men rent krasst så är det nog så att katastrofer av den här typen inte har någon större påverkan på ett land på längre sikt, tänk bara på hur många som dog under världskrigen (och hur sönderbombat Europa var efter 1945).
|
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2010/01/14 : 00:29:47
|
Inte ens hört talas om det förens nyligen, googlade lite och tidningen Dagen skrev följande artikel. Verkar minst sagt bra att hjälp är påväg!
quote: USA och flera andra länder inledde hjälpsändningar som började anlända redan på onsdagen. FN lovade katastrofbistånd och Världsbanken meddelade att den sänder 100 miljoner dollar - omkring 700 miljoner kronor - i katastrofhjälp.
Sida anslår 6 miljoner kronor som omedelbart ska kunna användas till insatser. Sida beviljade också MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap omkring en halv miljon, och reserverar ytterligare 20 miljoner kronor för myndighetens eventuella fortsatta insatser
|
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2010/01/14 : 22:47:56
|
Vi har det bra på våra breddgrader... På http://www.tv4.se/haiti finns SMS-nummer för den som vill hjälpa till och det ville i alla fall jag...
|
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 02:04:21
|
quote: (och hur sönderbombat Europa var efter 1945)
Ja för att få en känsla för hur de flesta tyska storstäder med industri såg ut 1945 kan ni ju klicka på bilden över köln 1945 ... http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ln |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 02:13:42
|
Men det förringar inte på något vis sorgen över det som hänt Haiti nu.
Svårt läge där, minst sagt.  Nu strömmer det in hjälparbetare, men vanu, alla måste ha mat och vatten, vilket är bristvara där. OK, transportera in det också då.
Vi kan inte jobba pga bristen på maskiner. Jaja, transportera in maskiner också då ...
Men maskinerna behöver ju bränsle .. OK, flyg in det med ...
Men vänta nu, flygplatsen är redan överbelastad bara av att hjälparbetare och deras direkt medföljande utrustning landat.
Ja det blir inte lätt, ibland känns mina egna problem fjäderlätta ...  |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 10:59:18
|
quote: Ja det blir inte lätt, ibland känns mina egna problem fjäderlätta ...
Ja, onekligen... skoskav, akne, kabelval eller lyssningströtthet ter sig ganska banalt i sammanhanget... En märklig företeelse bland oss människor är hur många som trots allt bor i ett område där detta kan hända, resultatet blir förödande och ändå fortsätter man exploatera det vidare. Vi människor är ett konstigt djur... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 21:38:34
|
Vi har propblem med livsmedelsförsörjningen världen över.
20.000 dör av undernäring varje dag i världen.
3 miljoner är hemlösa på Haiti.
Men hur ska man kunna ge hjlp innom rimlig tid på Haiti ?
Frakttid från Florida med fartyg går ju på en dag. Men var finns fartygen ? Hur skakar man fram fraktplan med så kort varsel. Vi kan hjälpa men inte alla vilket dillemma att kunna nå fram till alla nödställda.
Logistik som inte funkar. |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 22:04:07
|
Problemet är inte bristen på fartyg, under eftermiddagen hörde jag på radionyheterna att endast ett (!) fartyg lyckats lägga till i hamnen som f.ö. var förstörd. Fler fartyg var framme, men kunde inte lägga till. Likaså med flygtransporter, flygplatsen fungerar i skrivande stund mest som en flaskhals. Jag lider med de drabbade, och det är tyvärr svårt att hjälpa till under rådande omständigheter (hamnar som inte fungerar och flygplatser som inte har tillräcklig kapacitet.)
Vi får hålla tummarna för de som drabbats. Det är dock glädjande att se att uppslutningen runt om i världen har varit så pass stor. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 10:47:55
|
Läser nu att haitierna själva förvärrar krisen genom att stjäla allt som finns att stjäla, beväpna sig och utpressa hjälparbetare och mörda och ha sig. Det landet har en dyster historia ...
Andra länder som drabbats av jordbävningar har rest sig ganska fort eftersom man haft en fungerande infrastruktur och en ledning som haft viss koll på läget, för att inte säga järnkoll. men Haiti ... Jag känner att det är dags att precis som i Tom Lehrers glada visa Send The Marines att göra slag i saken - Skicka in amerikanska marintrupper och rensa upp. |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 10:59:42
|
Plundring förekommer alltid. USA-polisen? Bättre med hjälpinstanserna och deras goda rykte. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 13:51:37
|
Jag är bara oerhört cynisk och pessimistisk, men det förefaller vara starka krafter som motarbetar hjälparbetet. Utan hjälp av en stark poliskår som upprätthåller ordningen kommer inget att fungera. |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2010/01/18 : 09:02:11
|
Visst är det hemskt att de måste till massa poliser och militärer för att upprätthålla ordningen. Samtidigt behövs det ca 10.000 militärer för att kunna uppräta någon form av logistik. landet har i princip upphört att existerat. Återuppbyggnandet kommer att ta åratal. |
 |
|
|
Topic  |
|