Är på jakt efter en vettig ersättning till de undermåliga cd-fodral man i dag har på skivorna. Funderar på "Cd In Case" främst då cd-f3, men finns det kanske bättre alternativ? Vad använder forummedlemmarna? Kom med förslag.
Är tveksam till detta med innerfodral i papp! Riskerar inte detta att repa skivan? De singlar och data-CD jag har, uppvisar tydliga repor trots stor försiktighet! Bör helst vara nägot mjukt "textilaktigt" tycker jag, som i CD-mappar.
Tror ni att det blir så mycket repor? Man tar ju ut hela innerfodralet och viker ut det. Å andra sidan så skriver man också om ett innerfodral i rispapp, vad är syftet med detta om det i kolpapp funkar bra?
VA!? Kan man inte stampa på och skrapa skivan mot golvet och sedan spela den som vanligt? (Såg den demonstrationen på en mässa för längesedan när cd var nytt.)
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Hmm...Såg att den automatiska registerfunktionen man skryter om på Cd In Case:s hemsida inte fungerar i praktiken, de flesta titlar hamnar nämligen uppochner, finns tydligen ingen standard för vilken väg man trycker texten på ena sidan av ett CD-fodral.
Jag har också ersatt mina CD-fodral med plastfickor med innertyg. En otrolig platsbesparing för mina cirka 500 CD-skivor. Först la jag tyvärr skivorna i plastfickor utan innertyg men märkte jag snabbt att det blev det små fina repor i plasten. Med innertyg så blir det däremot inga repor alls.
Jag tycker att lösningen med att CDn har möjlighet att ha sin spelyta och baksida i luften genom hela sitt liv(vad det nu än är) är såpass fiffigt att jag hedrar skivorna med att faktiskt försöka hålla denna idé i praktiken. Skivorna i fodralet ligger luftburet vad gäller det intresanta och sedan läses dom av med ljus. Förutom eventuella andra åldringstecken kan man alltså hålla skivorna i perfekt skick vad gäller beröring av känsliga ytor. Det gillar jag skarpt. Perfektionist? Ja, kanske men det känns bra och jag ser inte så mycket negativt i det. Spara plats är klart underordnat och hade varit det även om jag hade haft alldeles för många skivor. Skulle väl lägga ner alla "ointresantare" skivorna i kartonger anatar jag och stuvat undan.
Jag blir ofta sur också när kompisar tar på skivytan. En del har fått erfara att dom fått tagit med sig skivan hem då jag ansett att den blivit "förstörd" och jag köper sedan en ny. Dom får en skiva men den känns kanske inte så kul och dom är alltid rädda om mina skivor efter att ha fått sin första skiva.
Min samling är inte särskilt stor efter att ha sålt hela samlingen efter ekonomiska trångamål för några år sedan men den är i perfekt skick.