HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bilstereo funderingar/ frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2010/02/06 :  20:36:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu ska vi se om det finns några bilstereo kunniga på forumet
Har funderingar på att kanske få något insatt i kommande bil (av nyare modell ca:2006-2009)och som är lite bättre än orginal stereon.Men sedan var det här med att hitta företag som håller på med bilstero installationer och då gärna i Stockholm,(kan tänka mig annan ort också) de verkar inte växa på träd precis. Vet ni någon firma som är bra på detta och som även åtar sig en enklare installation som inte är på tävlingsnivå?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/02/06 :  21:08:58  Show Profile Send Mey a Private Message
MDS brukar göra sådana jobb, sedan finns Mobilmontage i Hammarby, BSAB i Fruängen samt Frogne montage i Kista.
Hör med dem, de har lång erfarenhet av detta. PM-shopen är mycket duktiga, kolla gärna med dem också även fast de kanske är lite mer inriktade på tävlingsbyggen. Backes ljudbygg på Ekerö är också ett erkänt bra ställe.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2010/02/06 :  22:37:42  Show Profile Send FBK a Private Message
MDS, har jag aldrig hört talas om som märke, är det bra?. De säljer ju nästan bara MDS högtalare och slutsteg så utbudet på andra märken var begränsat på dem områdena.
Pm-shopen och Backes ljudbygg har jag mailat om installation. De andra som du nämde Mey avvaktar jag med att maila då de verkar vara inriktade på det mesta för bil förutom vanlig bilstereo.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/02/07 :  09:30:35  Show Profile Send Mey a Private Message
MDS har sina egna märken på högtalare och steg, men de erbjuder även andra fabrikat.
Personligen föredrar jag kända märken framför MDS, eftersom att man vet mer om dem.
MDS är en sk. private brand dvs. dom köper in från fabriker ute i världen som klistrar på deras märke.
Inget fel i det, men kanske inte alltid så lätt att veta vad man faktiskt får.
BSAB vet jag har gjort en hel del stereoinstallationer genom åren men det är inte det dom är störst på.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/07 :  20:12:44  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Jag har en Pioneer http://www.pioneer.se/se/products/25/121/61/DEH-P8100BT/index.html som låter riktigt bra men som dessutom har blåtand och röststyrning ;-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/02/07 :  23:44:09  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag gör bilstereoinstallationer, dock bor jag 35 mil från stockholm. Jobbar iofs här nere men jag har inga verktyg och ingen tid när jag är på jobb..
Synd att Brl konkat. dom gjorde installationer samt hade bra grejer.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/08 :  06:36:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Låt dom inte stoppa in en vanlig bilbaslåda med en/två 10 eller en/två 12or i nån simpel basreflex... Jag har aldrig hört en sådan låda låta bra. Högt och imponerande en kort stund kanske, men inte bra.

Du kan få så mycket mer och bättre bas från ett anpassat tappat horn med en B&C eller 18sound. 8 eller 10 tum räcker bra om du inte skall tävla i spl eller tycker om att lyssna med njurbälte och hörselskydd.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2010/02/09 :  00:22:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Låt dom inte stoppa in en vanlig bilbaslåda med en/två 10 eller en/två 12or i nån simpel basreflex... Jag har aldrig hört en sådan låda låta bra. Högt och imponerande en kort stund kanske, men inte bra.

Du kan få så mycket mer och bättre bas från ett anpassat tappat horn med en B&C eller 18sound. 8 eller 10 tum räcker bra om du inte skall tävla i spl eller tycker om att lyssna med njurbälte och hörselskydd.

Felet många gör är att de delar suben på tok för högt, brukar ge fruktansvärda resonanser och enormt dålig timing, ofta gör man detta för att åstadkomma den midbas som det vanligtvis taskiga frontsystemet saknar, mitt råd är att bygga front med åtminstone 6.5 tum och låta en sluten sub(max 10 tum)enbart ta det allra lägsta, den skall helst delas så lågt att den är svår att höra var den är placerad, blir alltså ett 3-vägs system om du bygger så.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2010/02/09 :  01:11:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Återkommer i morgon kväll då jag måste sova nu, men någon kanske kan hjälpa till med att upplysa lite om hur bra märket JL Audio är?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2010/02/09 :  14:12:40  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Hej
Jag har hållit på lite smått med bilstereo, bland annat så har jag bytt ut ALLT i stereoväg i vår skoda fabia från 2004.
JL audio ska vara ett bra märke, tyvärr har jag inte hört dom själv så jag har ingen personlig åsikt. Däremot kan jag mycket väl rekommendera vårt svenska märke DLS, www.dls.se Jag har själv deras RS6 kitsystem fram i bilen (6,5" basar och 20mm diskanter) och ljudet är sanslöst bra, både med slutstegsdrivning och direkt drivning från huvudenheten (pioneer 7000UB).
När det gäller bas så är min åsikt hellre kvalitet än kvantitet. Som tidigare nämnts så räcker en 8" eller 10" av bra kvalite i en liten sluten låda mycket långt. Jag körde innan barnvagnen med ett INO W85 (sitter i pi60) i en 20 liters låda med mycket gott resultat
Jag kunde spela högre än jag behövde och ja det kunde höras över hela parkeringsplatsen om man ville.

Nya bilar kan ju vara luriga när det gäller elektroniken, vissa är ju inte alls anpassade för eftermarknadsstereo medans andra (ofta billigare bilar) ger större möjligheter. Jag tycker att om man har tid och plats så ska man ge sig på att bygga stereon själv i bilen, bara man är noggrann och läser på ordentligt så brukar det gå bra, och det är synnerligen belönande när man sätter i första skivan och det bara låter sååå fantastiskt
Bilstereobyggare i sthlm känner jag tyvärr inte till några men du kan alltid kika in på www.bilstereoforum.se om du vill komma i direktkontakt med "sverigeeliten" när det gäller bilstereo.
/Håkan
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/02/09 :  20:24:40  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Dls är jättebra högtalare, dock är det en viss avsaknad på mellanregister om man köper dom billigare serierna, Själv kör jag Alpine som låter kalas, men allt beror ju på hur mycket man vill spendera. Men ska jag rekommendera nåt så måste jag säga Alpines huvudenhet, absolut bästa huvudenheter, så tillvida du inte vill handla huvudenhet för 10k.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2010/02/10 :  00:44:05  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack för alla svar!Ska ta upp detta med baslådor med firman som jag anlitar då det verkar vara mycket viktigt för slut resultatet. Och visst vill jag ha en basåtergivning som är någolunda vettig även om jag vet att jag också vill ha lite extra punch i den. Men sådan där superhissad mellan basåtergivning som man ibland hör ifrån bilar på mycket långt håll där bilen nästan studdsar fram kanske är onödig Går allt planenligt så får det bli installation av Backes ljudbygg innan sommaren då de verkar vara en firma som har gedigen erfarenhet på detta området och vettigt urval av pryttlar som tex. JL Audio och DLS(och även egen tillverkning av tex.baslådor,filter). Sedan så var ifrån dem som jag fick bästa mailsvaret med bra svar på på mina funderingar och frågor, och det påverkar naturligtsvis också valet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000