HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lägga flytande golv?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/16 :  00:20:07  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag råkar ha en kåk ståendes hemma i byn till ingen nytta, och möjligtvis så kommer jag att flytta dit till våren tillsammans med stereon och...

.

..

...

Okej då, bara stereon.

Problemet är att kåken inte direkt är den stabilaste jag sett. Golvet gungar lite, väggarna är tunna och akustiken inget vidare bra. Därför tänkte jag riva ut korkmattan i vardagsrummet och lägga på ett stadigare lager golv.

Finns det någon byggkunnig person här som vet hur det ska gå till? Det borde väl gå att väga upp och skruva spånskiva mot det gamla golvet, lägga något poröst material ovanpå och sedan parkett eller en spånskiva till? Heltäckningsmatta är ju lite ute nu för tiden, men borde det inte göra susen för ljudet?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/01/16 :  08:32:11  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by Johansson

Jag råkar ha en kåk ståendes hemma i byn till ingen nytta, och möjligtvis så kommer jag att flytta dit till våren tillsammans med stereon och...

.

..

...

Okej då, bara stereon.

Problemet är att kåken inte direkt är den stabilaste jag sett. Golvet gungar lite, väggarna är tunna och akustiken inget vidare bra. Därför tänkte jag riva ut korkmattan i vardagsrummet och lägga på ett stadigare lager golv.

Finns det någon byggkunnig person här som vet hur det ska gå till? Det borde väl gå att väga upp och skruva spånskiva mot det gamla golvet, lägga något poröst material ovanpå och sedan parkett eller en spånskiva till? Heltäckningsmatta är ju lite ute nu för tiden, men borde det inte göra susen för ljudet?

//Johansson

Enligt rykten i min lilla hemort så finns det en kille som blev ertappad av frun. Han hade precis lyft upp mattan i hörnen av vardagsrummet (i en helt nyproducerad villa). I hörnen ville han gjuta små pelare vilka han skulle placera högtalarna på.

Frun som tyckte att killen var helgalen lämnad huset omgående.

Ganska tungt (Gjutna högtalarstativ, kanske inte något att sattsa på i alla lägen )

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2003/01/16 :  08:46:08  Show Profile Send ZAC a Private Message
Lägg ett R.O.T-golv på korkmattan. Sen lägger du på parkett, laminat
eller vad du nu väljer för ytmtrl.

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/16 :  09:27:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Johansson!

Varför frågar du inte varför du ska bygga om golvet?

När man bygger flytande golv, så gör man det vanligtvis för att förbättre ljudisoleringen eller stegljudsisoleringen. Men du ska ju flytta in i ett hus. Om du tycker att golvet gungar så kommer det fortfarande att gunga om du lägger ett flytande golv, eftersom resonansfrekvensen är så pass låg. Ett flytande golv absorberar inte speciellt mycket mer än det nuvarande golvet.

För att förbättra de rumsakustikiska förhållandena bygger man andra saker I rummet som kan ABSORBERA i kombination med DIFFUSERING av ljud.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/16 :  09:31:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

tänk om man kunde lägga på en enda tjock STYV skiva på golvet,
och sand under eller nått... då skulle det väl ändå bli bra.
granitskiva på 10 ton.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/01/16 :  13:23:15  Show Profile Send Björn N a Private Message
Det är ett gammalt hus va??
I äldre hus var ofta golven byggde av vanliga korslagda brädor, sviktar en hel del=)
Om man kan komma in under golvet borde man kunna förstärka det med pelare underifrån. Om inte det går får man antingen leva med ett sviktande golv som äter upp massor av bas, går knappast att åtgärda med tubetraps o sånt...
ett annat sätt är att bygga ett nytt golv ovanpå det gamla, och förlora en del takhöjd..

Vh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/16 :  13:46:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

granitskiva på 10 ton.

Det är väl inge´ bra å göra så.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/16 :  13:56:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Speakerpro

Det är ett gammalt hus va??
I äldre hus var ofta golven byggde av vanliga korslagda brädor, sviktar en hel del=)
Om man kan komma in under golvet borde man kunna förstärka det med pelare underifrån. Om inte det går får man antingen leva med ett sviktande golv som äter upp massor av bas, går knappast att åtgärda med tubetraps o sånt...
ett annat sätt är att bygga ett nytt golv ovanpå det gamla, och förlora en del takhöjd..

Vh Björn

Det är ju jättebra att ha tillgång till den eventuella absorptionen som ett sviktande golv kan ge. Det kommer inte att "äta" basen. På ditt sätt att skriva verkar det som om basen försvinner helt, så är det inte. De allra största problemen vid låga frekvenser i ett rum orskas av rummets stående vågor som exciteras på icka önskade vis och ger en mycket varierande tonkurva. Det har mest med rummets dimensioner att göra, inte om golvet är en smula fjädrande.

En gång har jag i och för sig varit med om ett problemsom kan vara applicerbart på ovanstående. Det var ett fönster som försett med nytt tjockt fönsterglas som en extra innerruta. Massan i kombination med fönstrets tätningslist skapade samma resonansfrekvens som rummets dimensioner. Där damen hade sin säng bullrade det i princip lika mycket som utomhus, fast enbart vid 30 Hz. Lastbilar lät fruktansvärt mycket. I mitten av rummet lät det inget alls. Hon begrep dock inte varför, när jag rådde henne att ha sängplats i mittre delen av rummet. Men det gällde allts ljud utifrån som satte igång en rumsresonans. Med musik i ett rum och ett svängande golv skulle golvets vibrationer snarare minska sådana problem med stående vågor och ge ett bättre ljud.

/Johan

Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/01/16 :  14:30:47  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Kan berätta att i mina föräldrars hus (som en gång var en sommarstuga...) så bodde min yngre bror i ett rätt stort rum på övervåningen. Där är golvet lite fjädrande. Taket är sedan kraftigt lutande med en 10-15 cm isolering och sen består innertaket av träplank som endast är planhyvlade och barkade (alltså ett träd som har skivats på längden). Kan ju säga att det är ett timmrat hus. Väggen bakom högtalarna består sedan endast av glas och lite lister.

Akustiken i det rummet är faktiskt helt förträffligt! Rummet dämpar ljudvågorna så att det blir minimalt med ekon. Fick tom en tight och fin bas ur ett par Cerwin Vega E315! Sen att golvet rör sig med musiken en hel del verkade faktiskt inte negativt på ljudet alls. Det lät otroligt mycket bättre än det rum han hade sin anläggning i tidigare.

Träkåkar verkar ha rätt bra absorptionsförmåga när det gäller ljud.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/16 :  14:36:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

tyvärr knoppen - jo det är det visst det!
BRA att göra dvs!

quote:
Originally posted by Knoppen

quote:

granitskiva på 10 ton.

Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:01:14  Show Profile Send rowa a Private Message
Spika ALDRIG en spånskiva om den ska agera som golv. Skruva istället, spikarna sitter sämre och kommer efter en tid börja knarra när du går på golvet.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:02:26  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

tyvärr knoppen - jo det är det visst det!
BRA att göra dvs!

quote:
Originally posted by Knoppen

quote:

granitskiva på 10 ton.

Vågar man fråga varför det är bra?
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:16:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det borde väl säga sig självt, ett styvt dött golv, så tungt att det inte rör på sig...

kan nogon förklara varför det INTE skulle vara bra?!
nu tror jag inte att nån skulle ha råd att lägga sånt
golv, såvida man inte har massa pengar... men men

cykeltur NN eller?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:23:04  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

det borde väl säga sig självt, ett styvt dött golv, så tungt att det inte rör på sig...

cykeltur NN eller?

Ett sånt hårt golv reflekterar ljudvågor väldigt bra och skapar förutsättningar för stående vågor (om inte taket är absorberande).
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:13:03  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Johansson, det bästa vore nog att bryta upp golvet, fylla upp med stenkross, ett lager markisolering och sedan gjuta med betong upp till rätt nivå, alternativt flytspackla. Lägg gärna i värmeslingor när du ändå har chansen.
//Magnus

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:49:57  Show Profile Send Rollo a Private Message
quote:
Originally posted by norman
[Ett sånt hårt golv reflekterar ljudvågor väldigt bra och skapar förutsättningar för stående vågor (om inte taket är absorberande).

Jo, men det kan man väl dämpa med mattor? Dessutom slipper man trägolvets resonanslådiga beteende.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:17:02  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Rollo

quote:
[Ett sånt hårt golv reflekterar ljudvågor väldigt bra och skapar förutsättningar för stående vågor (om inte taket är absorberande).

Jo, men det kan man väl dämpa med mattor? Dessutom slipper man trägolvets resonanslådiga beteende.

Mattor dämpar nog bara högre frekvenser.. är verkligen golvets resonans ett problem? hamnar inte den väldigt lågt? (obs att jag inte själv vet utan bara gissar och undrar lite..)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:28:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hårt golv är inte bra för rumsakustiken. Styvt golv är jättebra om man vill få högtalarna att stå stilla, oavsett om man använder kuddar eller spikes. Tyvärr innebär ett styvt golv att det är hårt.
Men som sagt, det finns ju mattor att lägga på golvet. Och det är det enda tweak som inte brukar leda till några som helst protester från någon.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:53:09  Show Profile Send Johansson a Private Message
I och för sig så har jag ju inga grannar under mig som störs, och är det som Knoppen och Björn-Ola säger att det är skit med ett stumt golv så får det nog vara. Det var som sagt bara en fundering.

Istället så kan jag ju kanske bygga ett innertak av isolering, 1 dm kan jag sänka det utan problem. Förra sommaren hade jag stereon i det huset, och jag fick några skumma effekter beroende på placeringen. Hade jag stereon längs långväggen så var ljudet ljust och vasst, hade jag den efter kortväggen fick jag stora problem med stående vågor och annat som gjorde att bland annat mörkare röster skar sig något fruktansvärt.

Ska försöka fixa ett mätprogram och kolla upp var felen ligger när jag får tid...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2003/01/16 :  18:42:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag menar inte att det är skit med ett stumt golv. Tvärtom.
Men ett flytande golv är inte stumt. Helst vill man nog koppla högtalarna till en tung massa, eller isolera högtalarna med gummikuddar. Men båda metoderna kräver ett stumt styvt underlag.

Ett gungande golv kan ju lätt plocka upp vibrationer från högtalare och annat och vidarebefodra det till elektroniken. Och jag minns när pickupen på min skivspelare hoppade när jag gick över golvet i mitt barndomshem. Inte tal om något rejvande på den tiden.
Betonggolv är nog det bästa.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/16 :  18:59:45  Show Profile Send celef a Private Message
Vi byggde på betongplattan: sand -> betongstenar -> frigolit -> golvspån -> heltäckningsmatta. Helschysst!

sound pollution
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/01/16 :  19:34:23  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:

quote:

cykeltur NN eller?

Stumma golv och väggar som man sedan kan ljuddämpa med mattor och dyl. måste väl vara att föredra? Om väggar och golv vibrerar ger ju även dem ifrån sig ljud.

Vh Björn

Ett sånt hårt golv reflekterar ljudvågor väldigt bra och skapar förutsättningar för stående vågor (om inte taket är absorberande).

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000