Author |
Topic  |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 00:20:07
|
Jag råkar ha en kåk ståendes hemma i byn till ingen nytta, och möjligtvis så kommer jag att flytta dit till våren tillsammans med stereon och...
.
..
...
Okej då, bara stereon.
Problemet är att kåken inte direkt är den stabilaste jag sett. Golvet gungar lite, väggarna är tunna och akustiken inget vidare bra. Därför tänkte jag riva ut korkmattan i vardagsrummet och lägga på ett stadigare lager golv.
Finns det någon byggkunnig person här som vet hur det ska gå till? Det borde väl gå att väga upp och skruva spånskiva mot det gamla golvet, lägga något poröst material ovanpå och sedan parkett eller en spånskiva till? Heltäckningsmatta är ju lite ute nu för tiden, men borde det inte göra susen för ljudet?
//Johansson
|
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 08:32:11
|
quote: Originally posted by Johansson
Jag råkar ha en kåk ståendes hemma i byn till ingen nytta, och möjligtvis så kommer jag att flytta dit till våren tillsammans med stereon och...
.
..
...
Okej då, bara stereon.
Problemet är att kåken inte direkt är den stabilaste jag sett. Golvet gungar lite, väggarna är tunna och akustiken inget vidare bra. Därför tänkte jag riva ut korkmattan i vardagsrummet och lägga på ett stadigare lager golv.
Finns det någon byggkunnig person här som vet hur det ska gå till? Det borde väl gå att väga upp och skruva spånskiva mot det gamla golvet, lägga något poröst material ovanpå och sedan parkett eller en spånskiva till? Heltäckningsmatta är ju lite ute nu för tiden, men borde det inte göra susen för ljudet?
//Johansson
Enligt rykten i min lilla hemort så finns det en kille som blev ertappad av frun. Han hade precis lyft upp mattan i hörnen av vardagsrummet (i en helt nyproducerad villa). I hörnen ville han gjuta små pelare vilka han skulle placera högtalarna på.
Frun som tyckte att killen var helgalen lämnad huset omgående.
Ganska tungt (Gjutna högtalarstativ, kanske inte något att sattsa på i alla lägen )
/loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 09:27:34
|
Hej Johansson!
Varför frågar du inte varför du ska bygga om golvet?
När man bygger flytande golv, så gör man det vanligtvis för att förbättre ljudisoleringen eller stegljudsisoleringen. Men du ska ju flytta in i ett hus. Om du tycker att golvet gungar så kommer det fortfarande att gunga om du lägger ett flytande golv, eftersom resonansfrekvensen är så pass låg. Ett flytande golv absorberar inte speciellt mycket mer än det nuvarande golvet.
För att förbättra de rumsakustikiska förhållandena bygger man andra saker I rummet som kan ABSORBERA i kombination med DIFFUSERING av ljud.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 09:31:02
|
tänk om man kunde lägga på en enda tjock STYV skiva på golvet, och sand under eller nått... då skulle det väl ändå bli bra. granitskiva på 10 ton.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 13:23:15
|
Det är ett gammalt hus va?? I äldre hus var ofta golven byggde av vanliga korslagda brädor, sviktar en hel del=) Om man kan komma in under golvet borde man kunna förstärka det med pelare underifrån. Om inte det går får man antingen leva med ett sviktande golv som äter upp massor av bas, går knappast att åtgärda med tubetraps o sånt... ett annat sätt är att bygga ett nytt golv ovanpå det gamla, och förlora en del takhöjd..
Vh Björn
|
Optimist. punkt slut. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 13:46:14
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
tänk om man kunde lägga på en enda tjock STYV skiva på golvet, och sand under eller nått... då skulle det väl ändå bli bra. granitskiva på 10 ton.
Det är väl inge´ bra å göra så. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 13:56:03
|
quote: Originally posted by Speakerpro
Det är ett gammalt hus va?? I äldre hus var ofta golven byggde av vanliga korslagda brädor, sviktar en hel del=) Om man kan komma in under golvet borde man kunna förstärka det med pelare underifrån. Om inte det går får man antingen leva med ett sviktande golv som äter upp massor av bas, går knappast att åtgärda med tubetraps o sånt... ett annat sätt är att bygga ett nytt golv ovanpå det gamla, och förlora en del takhöjd..
Vh Björn
Det är ju jättebra att ha tillgång till den eventuella absorptionen som ett sviktande golv kan ge. Det kommer inte att "äta" basen. På ditt sätt att skriva verkar det som om basen försvinner helt, så är det inte. De allra största problemen vid låga frekvenser i ett rum orskas av rummets stående vågor som exciteras på icka önskade vis och ger en mycket varierande tonkurva. Det har mest med rummets dimensioner att göra, inte om golvet är en smula fjädrande.
En gång har jag i och för sig varit med om ett problemsom kan vara applicerbart på ovanstående. Det var ett fönster som försett med nytt tjockt fönsterglas som en extra innerruta. Massan i kombination med fönstrets tätningslist skapade samma resonansfrekvens som rummets dimensioner. Där damen hade sin säng bullrade det i princip lika mycket som utomhus, fast enbart vid 30 Hz. Lastbilar lät fruktansvärt mycket . I mitten av rummet lät det inget alls. Hon begrep dock inte varför, när jag rådde henne att ha sängplats i mittre delen av rummet. Men det gällde allts ljud utifrån som satte igång en rumsresonans. Med musik i ett rum och ett svängande golv skulle golvets vibrationer snarare minska sådana problem med stående vågor och ge ett bättre ljud.
/Johan
|
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 14:30:47
|
Kan berätta att i mina föräldrars hus (som en gång var en sommarstuga...) så bodde min yngre bror i ett rätt stort rum på övervåningen. Där är golvet lite fjädrande. Taket är sedan kraftigt lutande med en 10-15 cm isolering och sen består innertaket av träplank som endast är planhyvlade och barkade (alltså ett träd som har skivats på längden). Kan ju säga att det är ett timmrat hus. Väggen bakom högtalarna består sedan endast av glas och lite lister.
Akustiken i det rummet är faktiskt helt förträffligt! Rummet dämpar ljudvågorna så att det blir minimalt med ekon. Fick tom en tight och fin bas ur ett par Cerwin Vega E315! Sen att golvet rör sig med musiken en hel del verkade faktiskt inte negativt på ljudet alls. Det lät otroligt mycket bättre än det rum han hade sin anläggning i tidigare.
Träkåkar verkar ha rätt bra absorptionsförmåga när det gäller ljud. |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 14:36:54
|
tyvärr knoppen - jo det är det visst det! BRA att göra dvs!
quote: Originally posted by Knoppen
Det är väl inge´ bra å göra så.
|
 |
|
rowa
Member

569 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 15:01:14
|
Spika ALDRIG en spånskiva om den ska agera som golv. Skruva istället, spikarna sitter sämre och kommer efter en tid börja knarra när du går på golvet. |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 15:02:26
|
tyvärr knoppen - jo det är det visst det! BRA att göra dvs!
quote: Originally posted by Knoppen
Det är väl inge´ bra å göra så.
Vågar man fråga varför det är bra? |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 15:16:26
|
det borde väl säga sig självt, ett styvt dött golv, så tungt att det inte rör på sig...
kan nogon förklara varför det INTE skulle vara bra?! nu tror jag inte att nån skulle ha råd att lägga sånt golv, såvida man inte har massa pengar... men men
cykeltur NN eller?
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 15:23:04
|
det borde väl säga sig självt, ett styvt dött golv, så tungt att det inte rör på sig...
kan nogon förklara varför det INTE skulle vara bra?! nu tror jag inte att nån skulle ha råd att lägga sånt golv, såvida man inte har massa pengar... men men
cykeltur NN eller?
Ett sånt hårt golv reflekterar ljudvågor väldigt bra och skapar förutsättningar för stående vågor (om inte taket är absorberande). |
 |
|
Magnus Lindqvist
Member

115 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 16:13:03
|
Johansson, det bästa vore nog att bryta upp golvet, fylla upp med stenkross, ett lager markisolering och sedan gjuta med betong upp till rätt nivå, alternativt flytspackla. Lägg gärna i värmeslingor när du ändå har chansen. //Magnus
|
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291 |
 |
|
Rollo
Member

175 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 16:49:57
|
quote: Originally posted by norman [Ett sånt hårt golv reflekterar ljudvågor väldigt bra och skapar förutsättningar för stående vågor (om inte taket är absorberande).
Jo, men det kan man väl dämpa med mattor? Dessutom slipper man trägolvets resonanslådiga beteende. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 17:17:02
|
quote: Originally posted by Rollo
quote: Originally posted by norman [Ett sånt hårt golv reflekterar ljudvågor väldigt bra och skapar förutsättningar för stående vågor (om inte taket är absorberande).
Jo, men det kan man väl dämpa med mattor? Dessutom slipper man trägolvets resonanslådiga beteende.
Mattor dämpar nog bara högre frekvenser.. är verkligen golvets resonans ett problem? hamnar inte den väldigt lågt? (obs att jag inte själv vet utan bara gissar och undrar lite..) |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 17:28:32
|
Hårt golv är inte bra för rumsakustiken. Styvt golv är jättebra om man vill få högtalarna att stå stilla, oavsett om man använder kuddar eller spikes. Tyvärr innebär ett styvt golv att det är hårt. Men som sagt, det finns ju mattor att lägga på golvet. Och det är det enda tweak som inte brukar leda till några som helst protester från någon. |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 17:53:09
|
I och för sig så har jag ju inga grannar under mig som störs, och är det som Knoppen och Björn-Ola säger att det är skit med ett stumt golv så får det nog vara. Det var som sagt bara en fundering.
Istället så kan jag ju kanske bygga ett innertak av isolering, 1 dm kan jag sänka det utan problem. Förra sommaren hade jag stereon i det huset, och jag fick några skumma effekter beroende på placeringen. Hade jag stereon längs långväggen så var ljudet ljust och vasst, hade jag den efter kortväggen fick jag stora problem med stående vågor och annat som gjorde att bland annat mörkare röster skar sig något fruktansvärt.
Ska försöka fixa ett mätprogram och kolla upp var felen ligger när jag får tid...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 18:42:14
|
Jag menar inte att det är skit med ett stumt golv. Tvärtom. Men ett flytande golv är inte stumt. Helst vill man nog koppla högtalarna till en tung massa, eller isolera högtalarna med gummikuddar. Men båda metoderna kräver ett stumt styvt underlag.
Ett gungande golv kan ju lätt plocka upp vibrationer från högtalare och annat och vidarebefodra det till elektroniken. Och jag minns när pickupen på min skivspelare hoppade när jag gick över golvet i mitt barndomshem. Inte tal om något rejvande på den tiden. Betonggolv är nog det bästa.
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 18:59:45
|
Vi byggde på betongplattan: sand -> betongstenar -> frigolit -> golvspån -> heltäckningsmatta. Helschysst! |
sound pollution |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 19:34:23
|
quote: Originally posted by norman
cykeltur NN eller?
Stumma golv och väggar som man sedan kan ljuddämpa med mattor och dyl. måste väl vara att föredra? Om väggar och golv vibrerar ger ju även dem ifrån sig ljud.
Vh Björn
Ett sånt hårt golv reflekterar ljudvågor väldigt bra och skapar förutsättningar för stående vågor (om inte taket är absorberande).
|
Optimist. punkt slut. |
 |
|
|
Topic  |
|