Author |
Topic  |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 14:19:56
|
Hallo på er. Vet att det funnits massor med DIY nätkabel trådar men...
Jag gör en egen! 
Har införskaffat mig ett par meter skärmad Ölflex kabel med 5gg 1.5 kvm ledare. Ser förresten ut på pricken som JPC (eller vad nu märket heter) nätkabeln... Kan det vara denna kabel måntro? 
Nu är det ju frågan för om det är lönt att använda alla 5 ledarna och hur de isf ska kopplas optimalt. Skräm o jord ska ju självklart kopplas samman, iaf i väggen. Men sen kommer kruxet.
Ska jag köra med 2 ledare var till nolla och fas?
Har någonstans långt bak i mitt minne för mig att man helst alltid ska ha lägst impedans för jord. Så blir ju inte fallet om jag kopplar 2 ledare per fas och nolla.
Någon som vet något mer om detta? |
Ingen ordning utan kaos! |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 17:33:03
|
Med tanke på att du har hur många meter kabel som helst bakom uttaget i väggen så spelar det nog ingen roll alls. Jag undrar om det ens går att mäta någon skillnad på olika nätkablar. Filter, DC-skydd, mm skulle däremot kanske kunna göra en viss förbättring.
/Marcus |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 17:35:20
|
Har du förresten jordat uttag? 
/Marcus |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 19:03:03
|
Jag byggde med strykjärnsladd, ser helfräckt ut! :-) |
sound pollution |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 19:21:08
|
Ja, man kan ju alltid byta mot något som ser coolt ut! Jag gillar den genomskinliga MAC-looken. Det för ju dessutom det goda med sig att man måste göra saker snyggt eftersom fusket syns ;-)
/Marcus |
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 20:13:22
|
e96mlo: Jovisst har jag jordade uttag :) Så skärmen lär väl iaf fungera som den ska.
Jag är en av dem som tror att det inte lär göra någon större skillnad. Menar det sitter ju i vilket fall som helt 10-tals meter skitkabel(?) i väggarna :)
Fick klart kabeln alldeles nyss. Har dock inte kunnat lyssna om det blivit några förbättringar, men en sak är säker :) Det ser rätt coolt ut.
Snyggt när isoleringsplasten är genomskinlig så att man ser den silverfärgade skärmen.
Använde mig BTW endast av en st 1.5 mm2 ledare per nolla och fas. Ska ju bara användas till en CD-spelare i vilket fall som helst.
Vad jag däremot gjorde var att endast ansluta skärmen i väggutaget. Fick inte plats med den i apparat kontakten. Men det spelar ju mindre roll, kabeln blir ju lika skärmad för det :)
|
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 20:16:13
|
"Med tanke på att du har hur många meter kabel som helst bakom uttaget i väggen så spelar det nog ingen roll alls. Jag undrar om det ens går att mäta någon skillnad på olika nätkablar. Filter, DC-skydd, mm skulle däremot kanske kunna göra en viss förbättring."
Jovisst går det att mäta skillnader på olika nätkablar. Vi gjorde faktiskt en mätning med en nätanalysator när jag studerade. Jämförde en high-end nätkabel som kostade runt 18 tusen mot en standard-nätkabel för 20 spänn. Skillnader fanns faktiskt. Fast den största skillnaden låg på runt 1% el. dyl. när de jämnfördes, till den dyra kabelns fördel då. Värt pengarna? :) |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
|
perjor-7
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 08:53:30
|
1% på pappret hit och dit borde kanske inte spela någon roll. Men tjusningen med hifi är väl att det kan spela tusan så stor roll. Har lyssnat på en hemmagjord kabel och det var ingen tvekan om saken att den lät betydligt bättre än en hyfsad kabel från Elfa. Ska iaf twinna ihop några själv när jag har fått ihop min nya förförstärkare. /Per |
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 09:03:12
|
Har hunnit lyssna lite på anläggningen med den nya nätkabel...
Några övertygande stora förändringar kunde jag inte upptäcka. Vad som dock förvånade mig lite är att trafon numer inte vibrerar lika mycket i CD-spelaren, måste ha träffat rätt på nolla o fas i trafon på första försöket :). Kör med en Thule spelare... Thule är ju rätt kända för vibrationer i trafon...
Ok ljudet kanske är lite lugnare än förut, mindre mikrofoni i kondningar? Samt så stör ju kabeln inte de andra kablarna i mitt ormbo...
Men men... Snart flyttar jag till hus o där finns för tillfället inga jordade uttag. Så det lär bli en hel del fräsning i väggar och dragning av nya elkablar i vår. Om man då kanske skulle ta en helt egen fas från 400 V:arn till anläggningen... ;) |
 |
|
|
Topic  |
|