HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 UV filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2010/03/02 :  23:23:33  Show Profile Send M_G a Private Message
Då har jag äntligen blivit med systemkamera igen efter att ha sålt den gamla för några år sedan. Nu har jag en fråga till alla fotoexperter här. Vilket uv filter ska man välja? man hittar ju kenko, karumi mm för runt hundralappen men kommer det uv filter i den prisklassen bli en flaskhals? kameran är en canon eos 1D (ska uppgraderas till mark 2 i sommar) med en canon 28-80 2,8-4 L USM glugg.

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2010/03/02 :  23:43:00  Show Profile Send acebowler a Private Message
Jag har läst lite var stans att UV filter inte gör större nytta vid digitalfotografering alls då det redan sitter skydd innan CCD.n ... men det är dock ett bra sätt att skydda linsen. Jag kör med Hoya. Bättre att lägga mindre summa än köpa ny lins. Det är i alla fall vad jag har läst, rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh

Staffan


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2010/03/02 :  23:44:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag ser inte riktigt poängen med UV-filter om man inte är en våldsverkare som gillar att stå och plåta när det flyger sand och vidbränt havsvatten runt öronen. Fast det finns ju de som tycker annorlunda.

Edit: acebowler har rätt. UV-filter är tämligen meningslösa som filter betraktat på en digitalkamera.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2010/03/03 :  00:02:18  Show Profile Send Roq a Private Message
håller med ztenlund här. För min fotografering så behöver jag inget filter - inget onödigt i vägen som kan sabba kvaliteten. Skulle jag fota i mer riskabla situationer - filter på.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/03/03 :  07:34:02  Show Profile Send bibl a Private Message
Jag har alltid haft filter på mina systemkameror. En kamera är ju till för att användas alltså får den följa med i princip överallt dessutom händer det ju att man lägger den ifrån sig eller tappar den och då är det inte heller helt fel att ha något som tar den första smällen som går att byta ut istället för linsen. Dessutom putsskador på ett filter är inte hela världen putsskador på objektivet innebär en ny glugg och det är bra mycket dyrare än ett nytt filter!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/03/03 :  08:12:54  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Yepp, UV-filter används som skydd. Mycket billigare att byta filter en objektiv :-P

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/03/03 :  08:34:39  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Inga filter här heller. Jag vill använda max optisk kvalitet och inte hänga en gardin framför. Mina L gluggar presterar inte på samma nivå med filter.
För 20 år sedan hade jag en period med filter på alla gluggar och då på den tiden fanns ett märke som var överlägset, Heliopan. Vet ej hur det ser ut idag, men jag skulle nog kunna tänka mig att de fortfarande håller hög kvalitet. Då plåta jag med Hasselblad och hade Heliopan på alla 5 gluggarna!

Artphotography
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/03/03 :  15:41:26  Show Profile Send JonasY a Private Message
Till ett dyrt objektiv kan det vara en billig försäkring. Till ett billigt objektiv är det oftast en dyr försäkring. I de fall jag använder uv-filter (som skydd) kör jag bara B+W.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/03/03 :  20:54:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
Man kan byta ut frontglaset även om det kostar en slant. Dock tror jag det kostar ungefär som ett eller två bra UV-filter.
Man behöver inte UV-filter då det sitter ett AA-filter framför sensorn som gör precis samma sak
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2010/03/03 :  22:31:46  Show Profile Send M_G a Private Message
Kanon! inget uv filter för mig då.. Alltid trevligt att spara några slantar.

Vet någon förresten vart man hittar mindre mängder ren metanol (vill helst inte behöva köpa litervis) och sensor swabs i göteborg? Spegeln och sensorn behöver rengöras och jag har hört att just ren metanol + sensor swabs är vad som rekommenderas av diverse experter.

Edited by - M_G on 2010/03/03 23:34:58
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2010/03/03 :  22:54:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vet någon förresten vart man hittar mindre mängder ren etanol

Apoteket

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2010/03/03 :  23:35:29  Show Profile Send M_G a Private Message
smög sig in ett litet typo där.. metanol skulle det va!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2010/03/03 :  23:46:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
metanol skulle det va!


Nån leksaksaffär då?Som sysslar med modellbrännslemotorer.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2010/03/04 :  00:13:10  Show Profile Send M_G a Private Message
bra idé! :) Tackar!! Jag får ta en sväng förbi hobex i morgon. Frågan är nu bara vart man hittar sådana där sensor swabs eller liknande utan att behöva beställa.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000