Author |
Topic  |
|
copland
Member

111 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 21:33:39
|
Har planer på att bygga ett diskanthorn men är nog ganska okunnig vad gäller hornhögtalare. Så nu undrar jag: Vilken undre gränsfrekvens är lämplig och vilka element kan man använda? Det ska bli en tvåvägare tillsammans med en scanspeak-bas hade jag tänkt. Hornets fysiska mått är (av tillverkningstekniska skäl) maximalt ca 20 cm (i diameter) i mynningen.
Tacksam för tips! /Manne |
Mann |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 23:23:38
|
Vårfor et horn tilsammans med en Scan Speak 
Du skal likevel dämpa känsligheten så det passer med bassen, och kan like bra anvenne en normal diskant (dome, band, magnetostat).
Jeg har set manga DIY bas och mellemtonhorn, men fast aldrigen diskanthorn. Det kræver mycket stor præcision, adgang til maskiner och metal. I siste enne blir det langt dyrere enn at köpe et bra horn.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 23:29:29
|
Anar jag en amphioninspirerad h-talare? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 23:31:40
|
20cm i diameter bör du kunna använda ner till kanske 700Hz om du har ett långt mer komprimerande horn. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
copland
Member

111 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 23:49:58
|
Jo, nog har jag sneglat lite på Amphion, men framförallt Zingali http://www.zingali.it/ http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/610_printreview.htm Hade tänkt att bi-ampa med rör till diskant och transistorer nere. Kanske blir det hela onödigt komplext och Jan Nielsen har naturligtvis rätt i att det är korkat att hornladda om man ändå ska dämpa sedan. Har dock inte plats för ett bashorn, så jag får kompromissa lite... Än så länge är projektet dock på planeringsstadiet, så alla åsikter är välkomna! Både mer konkreta (vilket element etc) och mer allmänna (horn är bra/dåligt)... |
Mann |
 |
|
copland
Member

111 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 09:17:23
|
Vad innebär det ljudmässigt att ha ett mer komprimerande horn? Ställs högre krav på drivern? |
Mann |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 10:18:01
|
Jag tycker inte att jan skulle uttala sig så kategoriskt emot diskanthorn. Det är skillnad på diskanthorn på det sätt som zingali gör det och kompressorhorn av PA-snitt.
Orsaken till att jag vet det är att jag själv har experimenterat och utvecklat diskanthorn på det sätt som zingali gör. Och det började jag med för 28 år sedan!
Fördelarna som jag ser det är flera. Den enda nackdelen är att det är komplicerat att tillverka hornet om man inte är duktig på att svarva. Utprovningen kan också ta lite tid, man måste kontrollyssna en hel del så att man inte får "hornljud". Men lyckas man så är det väl värt jobbet 
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
LJN
Member

296 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 10:46:32
|
Kanske har missförstått dina krav men skulle inte ett "konventionellt" diskanthorn gå att använda? Vad jag förstår så önskar du ett horn som går att dela runt 3000 hz. Det finns ett par g:a hornmodeller som jag tror även idag är "still going strong"
-ElectroVoice T35A (obs att det ska vara A modellen) -JBL 075 ( JBL 077 är suberb men den ska delas högre )
MVH/Lennart |
/Lennart |
 |
|
copland
Member

111 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 11:21:50
|
Jag har inga direkta preferenser vad gäller delningsfrekvensen och kan hornet täcka ett större register är det väl bra.
Konventionella horn har jag kikat på, men inga jag sett lever upp till mina estetiska krav.
Är väldigt nyfiken på dina horn-alster och erfarenheter Per! Vad ska jag tänka på (förutom att vara stadig på handen när jag svarvar)? Har du några bilder/ritningar?
/Manne |
Mann |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 12:02:47
|
quote: Originally posted by copland Är väldigt nyfiken på dina horn-alster och erfarenheter Per! Vad ska jag tänka på (förutom att vara stadig på handen när jag svarvar)? Har du några bilder/ritningar?
/Manne
Jag har utgått från en artikelserie från 1974 i Wireless World. Den var skriven av J. Dinsdale och heter "Horn loudspeaker design". Han beskriver hur man gör mellanregister och diskanthorn. Jag har scannat artikelserien (tre delar) så jag kan skicka den till dig om du vill.
Det som kan komplicera själva utförandet är om hornet blir ett antal centimeter djupt för då låter det inte riktigt bra. Troligen på grund av att vågfronten inte är enligt teorin med en domediskant i hornet. Då får man lyssna och experimentera.
Sen ska man vara medveten om att det inte är för att öka verkningsgraden man gör ett sådant här horn utan för att minska distortionen, kontrollera spridningen och få en bättre kontroll av membranet genom att öka den "akustiska kopplingen".
Ett diskanthorn av denna sort ger dessutom inte någon förstärkning av de höga frekvenserna från diskantelementet men man får en förstärkning av de låga frekvenserna. Förstärkningen faller sedan med 6 dB/oktav uppåt. Man bör därför kunna mäta effekten av hornet så att man kan kompensera i filtret för att få en rak frekvensgång. Det är detta som gör att distortionen minskar. Effekttåligheten ökar naturligtvis också.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 12:19:08
|
quote: Originally posted by malare
Sen ska man vara medveten om att det inte är för att öka verkningsgraden man gör ett sådant här horn utan för att minska distortionen, kontrollera spridningen och få en bättre kontroll av membranet genom att öka den "akustiska kopplingen".
Ett diskanthorn av denna sort ger dessutom inte någon förstärkning av de höga frekvenserna från diskantelementet men man får en förstärkning av de låga frekvenserna. Förstärkningen faller sedan med 6 dB/oktav uppåt. Man bör därför kunna mäta effekten av hornet så att man kan kompensera i filtret för att få en rak frekvensgång. Det är detta som gör att distortionen minskar. Effekttåligheten ökar naturligtvis också.
Kunde inte sagt det bättre själv! 
Fast att förstärkningen faller med 6dB/oktav är ju bara sant tills den når den nivå som elementet har utan horn. |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 12:41:57
|
quote: Originally posted by Nagref Fast att förstärkningen faller med 6dB/oktav är ju bara sant tills den når den nivå som elementet har utan horn.
Just det. Det är därför som man bör mäta så att man vet var man ska sätta in brytpunkten.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
copland
Member

111 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 18:29:37
|
Per! Du får väldigt gärna skicka artikeln! manne_schmitz@yahoo.se
Tack! /Manne |
Mann |