HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Knivslipar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2010/03/15 :  21:52:10  Show Profile Send patst577 a Private Message
Hej!

Nu har jag tröttnat på att ha slöa knivar hemma. Jag tänkte inte gå hela vägen och lära mig använda våtslipstenar utan att "fuska" med en jigg. Jag funderar på:

http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=SP204MF

eller

http://www.prokok.se/minosharpvatslipplus3med3hjul-p-214.html

Någon som har erfarenheter av dessa?

MVH/

/Patrik

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/03/16 :  07:42:00  Show Profile Send JonasY a Private Message
Varför inte lämna in dem typ 1 ggr per år och sen använda ett vanligt slipstål? Det borde räcka om man inte lagar en fruktansvärd mängd mat! Så får man det perfekt gjort också ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2010/03/16 :  08:35:35  Show Profile Send patst577 a Private Message
Äsch, då kommer man ju bara stå där med en slö kniv när man väl behöver den...

/Patrik
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/03/16 :  08:36:46  Show Profile Send mace a Private Message
TORMEK!!!!!
+ en fin japansk sten, jag menar fiiiiiiiin

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2010/03/16 :  08:40:46  Show Profile Send Anjin a Private Message
Jag har en en Spyderco!

Måste säga att den är toppen faktiskt. Kniven (jag använder bara en just nu) blir riktigt riktigt vass och det är väldigt svårt att misslyckas med att slipa den.
Det ska tydligen gå att slipa allt möjligt annat med den också, så jag skulle se den som en säker investering. Bra pris måste jag säga - såg den i Svedala någon gång när jag fortfarande letade efter den och då gick den på 8-900kr.

JonasY: Var lämnar man in knivar i Stockholmsområdet? Låter som en bekväm lösning om man är sån.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/16 :  08:59:04  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jag jobbar som kock och jag lämnar in mina knivar 1-2 gånger per år för slipning + underhållsslipar själv mellan de tiderna.
Funkar bra för mig.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/16 :  09:02:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag har en bunt med "riktiga" klassiska runda slipstenar, du kan få köpa en sådan till ett fördelaktigt pris, dock inte så praktisk om man bor i lägenhet.

en sådan:

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/03/16 :  10:41:24  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Anjin:
quote:
JonasY: Var lämnar man in knivar i Stockholmsområdet? Låter som en bekväm lösning om man är sån.

Har ingen egen erfarenhet - men en kollega till mig lämnade in sina knivar hos Lagamati hörnet Odengatan X Västmannagatan och blev mycket nöjd med resulatet.

Dessutom finns Slipkliniken på Thorildsvägen plus några till. Men dem har jag ingen erfarenhet av.

mvh /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/03/16 10:42:01
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2010/03/16 :  11:55:22  Show Profile Send patst577 a Private Message
en TORMEK skulle inte vara fel men då pratar vi både större prisklass och utrymmeskrav, inte kompatibelt just nu tyvärr...

Anjin: Känner du ett behov av de ultrafina stenarna? ~35 dollares mer men ska man ändå beställa så?

RuneStone: Tack för erbjudandet men tyvärr var det lägenhet här...

/Patrik

Edited by - patst577 on 2010/03/16 11:57:40
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2010/03/16 :  12:13:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
I stockholm har jag lämnat på knivar.nu i Bromma. Funkar kalas. Behövs bara slipas en ggr /år och sedan bryne ofta som tusan. Inte en slö sekund.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/03/16 :  19:49:11  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag använder själv en OBH Nordica Pro Sharp, som väl mer ska ses som ett elektriskt bryne än regelrätt slip - otroligt nöjd är jag i alla fall, det är keramiska stavar som roterar och "bryner" eggen, helt lysande resultat varje gång - har dock varit med om knivar som varit alltför slöa för att kunna slipa, men kör du kniven hyfsat regelbundet, så håller den sig otroligt vass och fin...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/03/16 :  21:03:52  Show Profile Send bibl a Private Message
Har i många år använt mig av
Fiskars knivslip. Den håller mina köksknivar, Zwilling 5 Star, fullt tillräckligt vassa. Brukar ta ungefär 20 drag genom slipen en gång i månaden och det räcker för mitt behov. Då funkar knivarna helt ok till kött, grönsaker osv. Den bästa investeringen dock är en magnetlist eller något annat som göra att eggen inte kommer i kontakt med något den inte bör, folk som har sina knivar i en låda tillsammans med en massa annan jox har jag inte mycket till övers för...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000