HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hehe...nu sitter jag med mina nya aktiva högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/17 :  22:06:08  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Har lyssnat hela kvällen. Det är mitt första hembygge. Hur låter de? Tja, de är lite ljusare än mina förra, låter tydligare. Övre basen är uppstramad. Resonansen vid 3500 Hz, som fanns på mina förra är som bortblåst. En annan sak det går att lyssna STARKT på dessa. De låter mer dynamiskt, på gränsen till "hårt" vid högre volymer. Bäst att passa sina öron. Det är mycket att justera (aktiv tri-amping), och finjustering av frekvensgången, och uppmätning återstår.

Usch, det ligger CD skivor över hela golvet nu; men det får man väl räkna med....

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/17 :  22:30:33  Show Profile Send norman a Private Message
Att det ligger cd skivor över hela golvet istället för bortrivna hårtussar efter att man slitit sitt hår verkar ju lovande

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/17 :  22:48:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det är en sak som oroar mig; det är integreringen i bas/mellan, eftersom jag har två filter efter varandra. Om jag skickar signalen först genom basfiltret fasvrids det hela (allpass). Efter basfiltret på HP delen har jag nästa filter, vilket är ett 24 dB Linkwitz-Riley. Den fasvrider ju också runt sin delning, och enligt denna graf

så är signalen fasvriden +180 till -180 grader under delningen. Men jag förstår inte då grupplöptiden, vilket är runt 450 µs. Betyder det att signalen är 450 µs fördröjd relativt insignalen under delningen? Jag fördröjer min bassignal genom min DSP1100P ca 1 ms också.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000