Har just inköpt Quads cdp-99 + slutsteget 909 + dynaudio 1,3 mk11 + ett 2 stativ som fyllts med bly( balansvikter). Ljudet har stramats upp vesäntligt men jag har en känsla av att resonanser fortplantas via parkettgolvet. Har ngn tips ang, detta problem? Har ev. tänkt gjuta betongplattor under stativen för att öka vikten ytterligare. Tacksam för tipps.
Är alla komponenter skall du inte göra någonting förrän de fått spela några hundra timmar. Det är först därefter du kan höra hur de verkligen låter. Detta gäller särskilt i ditt fall högtalarna vars ljud kommer att sätta sig ordentligt.
Contuor 1.3:or är stabila konstruktioner i sig som inte vinner så värst mycket vare sig av dämptassar eller att "förankras". Men om du tror att det överförs vibrationer till underlaget är det bästa receptet att dämpa med mjuka tassar direkt under högtalarlådan. Jag använder själv viktanpassade SD-fötter under mina 1.3SE med mycket gott resultat. Inte någonting av vibrationerna i högtalarlådan går ner i stativen även om man spelar rejält högt.