HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fanering...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/01/18 :  01:22:53  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Grymt snygg lönnfanering på denna! Hur kan man efter behandla lännfaneret, med lack eller annat så att det bibehåller sin ljusa fina färg som på högtalaran ovan?

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/18 :  10:51:33  Show Profile Send sub_sonic a Private Message
UV SKYDDANDE LACK!!!!!!!

välj annars ett fanér som blir snyggt med tiden.

//Lars

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/01/18 :  13:28:59  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Med den här UV skyddande lacken, bibehåller man samma färg som själva faneret har innan man drar på några lager lack? jag inbillar mig att det blir bra mycket mörkare med lack på, men jag kanske har fel?

quote:
välj annars ett fanér som blir snyggt med tiden.

Hur menar du nu? Att lönnfaneret inte håller sig fint i längden?

Edited by - T-ReX on 2003/01/18 13:29:40
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/18 :  14:00:09  Show Profile Send sub_sonic a Private Message
Den optiska utstrålning förändras självklart i och med att ljuset kan reflekteras på ett sådant sätt som tillförskrivs lackens egenskaper. Det är ju bara att ta och lägga en glasskiva på något så ser det ju helt annorlunda ut.

Det som jag menar är att efter man använt UV-lack (det finns olika kvalite på dessa) så förändras inte faneren lika mycket som den skulle ha gjort annars.

Om man vill testa hur bra en UV lack är så kan man måla på en glas skiva "ofärgad" och lysa med en ficklampa underifrån och sedan jämföra med andra. Den som släpper igenom minst ljus har det bästa UV skyddet!!!!!

Det jag menade med att välja faner efter att tiden går har med att all trä förändras med tiden. I början är det stor förändring/tid, för att sedan minskas.

Jag har björkfanerade högtalare som bara blev snyggare med tiden. Kontrasterna mellan ådror och andra mönster blev tydligare samt att den vitafärgen gick till den guldgula färgen.

Jag kan inte bedömma om någon "annan" än mig själv tycker att faner blir ful med tiden. Men vill man ha den som den är de första veckorna så måste man behandla med något åldersbeständig metod. UV lack är en och troligt vis den enda. Vem vill/kan ha sina högtalare i ett konstant mörker........ Ja då behöver man ju inte ens fanera dom :)

Jag är ingen faner expert eller snickare, utan utgår från vad jag lärt mig av kunniga personer samt sett exempel på möbler som inte sköts som de borde.

Lite kuriosa är att bästa sättet att sköta om gamla möbler är att möblera om. Då slipper man nämligen ojämna färgfält och blekningar.

//Lars

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/01/18 :  14:12:16  Show Profile Send Björn N a Private Message
Trä blir bara vackrare med åren! Det är det som ger dess charm tycker jag..
Körsbärsträ ser inte så jättefint ut när det är nytt men efter några månader blir det hur vackert som helst!

HUr som helst är lack bästa skyddet, lättare att torka av högtalarena o så..

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/18 :  14:17:54  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by sub_sonic

Om man vill testa hur bra en UV lack är så kan man måla på en glas skiva "ofärgad" och lysa med en ficklampa underifrån och sedan jämföra med andra. Den som släpper igenom minst ljus har det bästa UV skyddet!!!!!

Detta kan nog inte stämma riktigt.. Hur bra nåt stoppar synligt ljus säger ingenting om hur bra det stoppar UV-ljus, sen stoppar glas i sig självt UV-ljus... Man skulle ju kunna måla lacken på en plexiglasskiva och sen försöka sola sig genom den, om man inte blir brun funkar lacken! (tror att plexiglas släpper igenom uv ganska bra)

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/18 :  14:22:48  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Speakerpro

Trä blir bara vackrare med åren! Det är det som ger dess charm tycker jag..
Körsbärsträ ser inte så jättefint ut när det är nytt men efter några månader blir det hur vackert som helst!

HUr som helst är lack bästa skyddet, lättare att torka av högtalarena o så..

Håller med, trä blir snyggare med tiden!
Bl a furu blir otroligt snyggt efter 6-12mån. (synd att det inte används som faner så ofta till högtalare...)
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/01/18 :  14:54:08  Show Profile Send T-ReX a Private Message

sub_sonic: mycket trevligt svar, har du någon specefik UV lack att rekommendera?

Själv tycker jag att björk är snyggare när det är ljusare än när det har gulnat, men det är jag det, lönn kanske inte gulnar/mörknar på samma sätt som björken... eller så får man helt enkelt satsa på någe mörkare träslag... hmm *svårt att välja*

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/01/18 :  15:04:00  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Annars är den här finishen extremt frän! Den är byggd av Bubingoträ, 1" tjock! Nån som vet var man kan hitta det träslaget som faner?

Eller nåt annat som liknat det....

O kolla in de snygga filterlådorna

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/01/18 :  15:07:01  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Oj, den bilden var stor den, här finns en bättre:

http://members.rogers.com/exquisiteaudio/lincolntowers.htm

Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/18 :  15:17:17  Show Profile Send sub_sonic a Private Message

Hej Norman!

Kul att du läste det som du gjorde :) Jag skrev med avsikt inte varför detta funkar för att se ifall någon skulle kommentera det hela, på det sätt som du gjorde! :)

Varför? Jo, därför att det är OERHÖRT viktigt att veta vad man undersöker och vilka saker man ska ta hänsyn till. Vad är relevant, vad kan förstöra testresultatet, precis samma sak då man testar nya hifi prylar. :)

Testet med glas skivan och lacken fungerar på ungefär samma sätt som F/E test, man undersöker inte hur vida ljuset genom glaset påverkar resultatet som man får av lacken, utan man jämför mot en annan lack. Glasskivans påverkan kommer att finnas med vid de olika jämförelserna och kan därmed anses inte ha något relevant påverkan av jämförelsen.

Den av de lacker man provar som har den bästa förmågan att inte släppa igenom ljuset från ficklampan kan anses som bäst.

Bör tilläggas är att jag vet inte ifall plexiglas är bättre på att släppa igenom uv strålning än glas. Ficklampsljuset kanske inte heller är det bästa men det funkar nog mer än tillfylles för hobby pularen.

Billacker brukar vara riktigt bra på UV-lack men är dock inte att rekommendera då de är gjorda för att applieras på plåt och inte på trä som rör på sig. Detta kommer att kunna ge sprickor i lacken med tiden............Inte roligt.

Det går dock att modifiera lacken men hur det vet jag inte, det är kanske någon här på forumet som kan sin målning?

//Lars

Detta kan nog inte stämma riktigt.. Hur bra nåt stoppar synligt ljus säger ingenting om hur bra det stoppar UV-ljus, sen stoppar glas i sig självt UV-ljus... Man skulle ju kunna måla lacken på en plexiglasskiva och sen försöka sola sig genom den, om man inte blir brun funkar lacken! (tror att plexiglas släpper igenom uv ganska bra)

Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/18 :  15:32:23  Show Profile Send sub_sonic a Private Message
Hej T-TreX!

Det är alltid en smak sak med faner. Själv är jag grymt förtjust i faner från "rotknölar" eller missbildningar i träet. Det ger ju en 3-d bild av ett landskap. Då behöver det verkligen få tid att "mogna" fram sin färg. :)

Det går ju även att pigmentera fanér. Börjar man med att testa det då kan det bli riktigt svårt att bestämma sig för hur man vill ha det.

Har sett sidor på nätet där speciella ark av faner som ser ut som motiv av djur och liknande säljs till hiskiliga priser.....

Jag ska se ifall jag har några av sidorna någonstans så kan jag lägga upp dessa.

//Lars

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/18 :  17:01:54  Show Profile Send n/a a Private Message
"Vanligt" glas stoppar UV-A strålning. Inte UV-B.
Jag höll på mkt med detta då jag byggde en metallhalogenlampa till akvariet. Dessa sänder ut UV-A, B och C strålning som måste filtreras bort...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/18 :  17:19:33  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by sub_sonic

Hej Norman!

Kul att du läste det som du gjorde :) Jag skrev med avsikt inte varför detta funkar för att se ifall någon skulle kommentera det hela, på det sätt som du gjorde! :)

Varför? Jo, därför att det är OERHÖRT viktigt att veta vad man undersöker och vilka saker man ska ta hänsyn till. Vad är relevant, vad kan förstöra testresultatet, precis samma sak då man testar nya hifi prylar. :)

Testet med glas skivan och lacken fungerar på ungefär samma sätt som F/E test, man undersöker inte hur vida ljuset genom glaset påverkar resultatet som man får av lacken, utan man jämför mot en annan lack. Glasskivans påverkan kommer att finnas med vid de olika jämförelserna och kan därmed anses inte ha något relevant påverkan av jämförelsen.

Den av de lacker man provar som har den bästa förmågan att inte släppa igenom ljuset från ficklampan kan anses som bäst.

Bör tilläggas är att jag vet inte ifall plexiglas är bättre på att släppa igenom uv strålning än glas. Ficklampsljuset kanske inte heller är det bästa men det funkar nog mer än tillfylles för hobby pularen.

Billacker brukar vara riktigt bra på UV-lack men är dock inte att rekommendera då de är gjorda för att applieras på plåt och inte på trä som rör på sig. Detta kommer att kunna ge sprickor i lacken med tiden............Inte roligt.

Det går dock att modifiera lacken men hur det vet jag inte, det är kanske någon här på forumet som kan sin målning?

//Lars

Hmm men om man skall F/E-testa diskantregistret hos t.ex. en förstärkare verkar det dumt att bara köra med bastoner.. alltså: om man redan filtrerat bort den mesta av uv-strålningen i glaset så blir det ju svårt att se skillnad på olika lackers uv-filtrering.. vad som gör det ännu svårare är ju att man inte kan se uv-ljus särskilt bra.. och en vanlig lampa (med glödtråd) sänder väl knappt ut något uv-ljus alls. Jag menar alltså att det man ser är lackens absorbtion av ljus med våglängder som ligger inom det synliga spektrat.

(Det är ganska intressant med olika materials optiska egenskaper)

Oj kanske spårar ut lite åt OT hållet..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000