Jo jag har en undran. Det är så att jag har en Dj-utrustning hemma och även en dator. Och om var annat så ska jag hålla på att byta kablar när jag vill höra på musik från datorn alternativt Dj-utrustningen i min stereo (som bara har EN aux-ingång).
Så min tanke var att jag skulle skaffa en förgreningskabel (finns att köpa) så att jag kan ha både daorn och djutrustningen inkopplad i min stereo samtidigt.
Men! Jag är lite orolig, finns den nån risk att ljudkortet tar skada (eller rent av går sönder) när jag använder Dj-utrustningen?? För faktum är ju att samma spänning som varierar över stereo-ingången kommer också att variera över utgången på datorn... Kan den då ta skada av detta?? Det känns inte som om det skulle vara så bra...
Du behöver en växlare för att välja mellan datorn och dj-utrustningen. Det är inte lämpligt att driva en ingång från två håll samtidigt oavsett om de lämnar ut någon signal eller inte.
En enkel omkopplare löser problemet. Finns lite varstans Clas Ohlson, Kjell & Company, Hifi kit o s v.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Det funkar inte att göra så, den utgången du inte kör med vill ligga på noll medans den andra vill lämna en signal. Enklaste lösningen blir nog att sätta dit en strömbrytare du kan skifta med, det skulle funka bra med en dubbel vippbrytare där du har insignalerna (stereo) på ytterstiften och tar ut signalen på mitten (om det är en normal vippbrytare som ser ut som jag tänker).
En följdfråga! GÅr det bra att bara strypa nollan till datorn?? Är den säker då? Krästen blir ju då bruten och engen strömm kan gå... Men å andra sidan så vet man (iaf. inte jag) hur det ser ut i datorn. Om det kan gå ström ner till jord (eller nåt i den stilen) och passera genom nån känslig komponent...