Author |
Topic  |
|
andreas
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 17:13:57
|
Hej!
Var och Vad?
Vad anvönder ni för mätmikrofoner? Vad behöver man ställa för krav på dem? Vad är lämpligt? Slutligen var kan man köpa?
Många frågor!
mvh, Andreas
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 18:02:56
|
Hejsan!
Jag använder den av Clio medskickade, men har även gjort tester med Panasonics mic'ar. P's mickar verkar funka mkt bra. Vi stoppade i dom i ett rakt och långt rör, kopplade till en koaxkabel och jämförde mot Clio's mätmick. Väldigt liten skillnad.
Jag KAN ha nån kvar på hyllan av P's mickar...kommer inte ihåg exakt vad de kostade, men de var då inga astronomiska belopp.
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
andreas
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 18:39:06
|
quote:
Jag använder den av Clio medskickade, men har även gjort tester med Panasonics mic'ar. P's mickar verkar funka mkt bra. Vi stoppade i dom i ett rakt och långt rör, kopplade till en koaxkabel och jämförde mot Clio's mätmick. Väldigt liten skillnad.
Det låter intressant. Följer det med frekvenskurva till den? Skulle du kunna kolla vad den kan kosta?
mvh, Andreas
|
 |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 19:29:06
|
quote:
Jag har en Behringer Ultra curve pro-8024 och till den har jag tänkt använda Behringers mätnikrofon ECM-8000 (inköpt men ej inkopplad,fel årstid )Pris,ca.400:- http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=ECM8000&lang=eng Mvh.
Hej Gus! Var finns dessa grejor att köpa?
Mvh/Mats 'Bad habits pay off in the long run' |
 |
|
andreas
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 20:18:49
|
quote:
Jag har en Behringer Ultra curve pro-8024 och till den har jag tänkt använda Behringers mätnikrofon ECM-8000 (inköpt men ej inkopplad,fel årstid )Pris,ca.400:-
Mycket intressant, som sagt, var kan man köpa?
mvh,
|
 |
|
Gus

3570 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 21:32:56
|
Jag handlade min mikrofon direkt från Behringer i Tyskland men jag är osäker på om det fortfarande går att göra så.Innan jag skrev detta svar kollade jag in sidan och den kände jag inte igen från tidigare besök.Hittade inte några uppgifter alls om hur det går till att göra affärer med dom.Ringa supporten och fråga kan man väl alltid göra,http://www.behringer.com/05_support/team.cfm?mid=5&smid=1&lang=eng .Svårt med Tyska språket?---Jodå--men när jag ringde blev jag pratandes med en Finskspråkig person som kunde lite Svenska,lite Engelska samt lite Tyska.Eftersom jag själv är bra på Swengelska så ordnade det sig-- Mvh.
|
 |
|
Gus

3570 Posts |
Posted - 2002/07/19 : 00:10:35
|
Oj vad fel det kan bli när man är stressad,har nu haft tid att tänka efter och så här var det.Pratade först med Behringer,beställde därefter från http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw2_index.html Ledsen att jag lurades,det var som sagt lite stressigt när jag svarade.Hos Thoman kan man handla via postorder eller med kort och dessutom har dom "pengarnatillbakagaranti". Mvh.  
|
 |
|
andreas
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/07/19 : 09:15:04
|
Grrrejt!
Har du kört 8024:an någonting, jag tittade på sepcarna, den verkade kompetent. Vad tycker du om den?
|
 |
|
Gus

3570 Posts |
Posted - 2002/07/20 : 00:13:27
|
quote:
Grrrejt!
Har du kört 8024:an någonting, jag tittade på sepcarna, den verkade kompetent. Vad tycker du om den?
Jag har tyvärr inte hunnit med att lyssna så mycket på den ännu,kopplat in den och fixat till en "tung stampataktenblueskurva" har jag gjort.Mina stativare ville bottna så en sub och en lämplig kurva fick det bli.Jag tror nog att det kan bli bra bara jag får mitt lyssningsrum klart (håller på med gullfiber och annat otyg).Någon finlyssning har det alltså inte blivit ännu men efter det lilla jag hittills hört så tror jag inte att 8024´an förstör allt för mycket,jag har även konstaterat att det kommer att ta sin lilla tid att lära sig apparaten(den kan mycket) Mer att läsa finns här http://enjoythemusic.com/magazine/equipment/0101/behringer8024.htm
Mvh.
Ps.den här gången ringde inte mobilen så kag tror adressen blev rätt på första försöket 
|
 |
|
andreas
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/07/20 : 09:18:17
|
Jag laddade hem manualen till 8024:an igår och läste igenom. Den verkar som sagt kunna ganska mycket. Blev själv lite sugen faktiskt. Lite ut av en fattigmans TacT. Jag laddade också hem programvaran till datorn och tittade lite i den och den verkade klart användbar.
Har tidigare haft en TacT 2.2 hemma och testat med ett Ok resultat, programvaran till den var rent ut sagt urusel. (Daet har antagligen blivit bättre i 2.0 och 2.2x som ju är senare versioner).
Har du Digitalingång till din 8024:a? (Jag såg att det fanns att köpa till den).
mvh,
|
 |
|
Gus

3570 Posts |
Posted - 2002/07/21 : 00:46:43
|
Ingen digitalmodul finnes i min 8024 men ev.kommer jag att beställa en så småningom,det blir nog bättre på alla vis om man kopplar in sig mellan transporten och dac´en,jag har inte dom kopplingsmöjligheterna just nu men------ Fattimans Tact,nja---det beror nog vilka krav du ställer.Om du har extremt höga krav på oförvrängt ljud så är det ett tveksamt val.Jag har ju inte lyssnat så mycket på den ännu men inte är det någon hi-end/top of the art-produkt,man får vad man betalar för brukar det heta och det stämmer nog men i detta fallet tror jag faktiskt att man får lite till----
|
 |
|
|
Topic  |
|