Efter att man blivit pappa har stereon använts mindre och mindre. För att råda lite bot på detta hade jag tänkt skaffa mig en hörlursförstärkare. Jag har dock inte manualen till min Primare förstärkare och har ingen tidigare erfarenheter av hörslursförstäkare så jag har lite funderingar:
- Kopplar jag in hörlursförstärkaren via line out eller? - För jag dra ner volymen på förstärkaren till noll för att slippa ljud ur högtalarna? - Har funderingar på en Argon HA1. Någon som har erfarenheter av den?
Hej, Har en PRE30 och A32. Jag kör en Marantz PM8003(integrerad förstärkare) som hörlursförstärkare. Koppla PRE30 på "Tape 1 out" och AUX/DVD ingången på Marantzen. Funkar bra men jag kan inte välja ingångs källa på PRE30 med fjärren , måste ändra på stärkaren genom att trycka "Tape out" knappen och välja den källa jag vill ha. Fick inte DAC'en att funka då jag körde RCA men när jag bytte till Balanserat (XLR) funka det fint. Kör alltså CD och extern DAC balanserat och Tuner RCA.
Fördel med extra förstärkare är ju att den har inbyggt RIAA-steg , hörlursutag och dubbla högtalar utgångar A/B när man vill köra två par och jämföra med varandra.
Nackdel: Är lite stor jämfört med en lur-stärkare.
Jaha tänker du, om nu Marantzen har allt och har bra ljud. Varför trassla till det med Primaren ? Ja har man en gång kopplat in Primarn då är man fast. Vi får väl informera dem om att inbyggd hörlur-stärkare är nått man vill ha.