HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med min Zell ZD 200 förstärkare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/07/12 :  19:40:57  Show Profile Send tian a Private Message
Hejsan.

Har fått ett problem med min Zell ZD 200 förstärkare.

Det är så att ena kanalen låter det som att det "distar" kraftigt, man behöver inte spela speciellt starkt för att höra problemet.

Det låter precis som att högtalaren skulle vara "spräckt" (liknande ljud) men så är absolut inte fallet.

Vad tror ni är fel ?
Vad kan man göra åt det ?

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/07/12 :  21:31:55  Show Profile Send Vox a Private Message
Kom det plötsligt eller krypande?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/07/12 :  21:36:21  Show Profile Send tian a Private Message
Nja, hörde lite "fräsande" ljud, ungefär som när man blåser i en mick, ett sådant ljud kom ur högtalaren när man startade upp förstärkaren.

Men efter ett tag så försvann fräsandet och det blir rent ljud, men nu blir det "spräckt högtalar ljud" mer eller mindre på en gång efter man har slagit på förstärkaren. Men det kommer då och då så det är inte kontinuerligt.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/07/12 :  21:46:58  Show Profile Send pix a Private Message
Jag tycker det låter som en kallödning.
Återkopplade steg är annars lite trickiga att felsöka efterssom hela förstärkaren är en stor loop
Det går inte att mära sig fram till vart signalen försvinner, eller börjar dista.
Då måste man först öppna upp loopen, vilket i sig kan innebära att vissa förstärkare beter sig konstigt
Om du inte är van, så ta hjälp av någon som har erfarenhet av att meka med höga spänningar.
En förstärkare innehåller väldigt mycket kräm och kan göra mer skada än man tror.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2010/07/13 :  08:50:28  Show Profile Send Tomas J a Private Message
det enklaste innan man ger sig in och löder och pillar i stärkaren är ju att lyfta på locket och titta noga på alla komponenter och se om man ser något uppenbart fel, någon kondning som har spruckit eller något motstånd som är bränt etc.

titta kan man ju göra utan att förstöra någonting, bara man låter bli att pilla i apparaten så är ju inte risken så stor att man förstör något ytterligare!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/08/03 :  17:40:36  Show Profile Send tian a Private Message
Jaha, någon mera som kan ge mig tips ?

Det kommer när man startar upp förstärkaren och verkar verkar vara mindre om förstärkaren är varm och man startar upp den igen.
Har kollat i förstärkaren och jag ser inget som är "mysko".

Lite dammig invändigt men inga komponenter som är svarta.

Finns en massa kablar med kabelskor, ska man pröva att ta ur och sätta tillbaka dom ?

Vore synd om det är något som inte kan fixas, för den här förstärkaren låter riktigt bra

Edited by - tian on 2010/08/03 17:41:28
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/08/04 :  20:25:08  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej tian! Har just råkat ut för ungefär samma sak som du, märkte också ett fräsande/skrapande ljud från ena kanalen , trodde först att det var högtalaren som var sprucken, men det märkte jag ganska snart att så inte var fallet. Var då säker på att det var min stärkare som var felet, sände den till en firma i gbg som lagar elektronik men dom hitta inget fel, precis som i ditt fall så kom felet endast på vissa skivor, så jag gjorde mig av med stärkaren och trodde att felet var avklarat, men då märkte jag att det var inte alls i stärkaren felet låg, utan i cd-spelaren. Jag har nu testat min cd-spelare i 5 st olika förstärkare och samma sak händer på alla dessa, har nu provat en separat dac och visst har problemet blivit mindre men inte borta, har nu låtit min lokala hifihandlare tittat på den och han säger att felet alla gånger ligger i cd-spelaren.

Ja jag vet ju inte om du testat att byta cd-spelare men innan du gör en massa annat så prova detta ( om du inte redan gjort det )

Mvh Läktarörnen.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/09/01 :  21:29:31  Show Profile Send tian a Private Message
Jaha, nu har vänster kanal dött helt.

Small till i förstärkaren och ett motstånd eller liknande har gått sönder under en grej som ser ut så här:



Fast den heter 9539 istället för 9542.

Är inte tillräckligt teknisk lärd för att våga ge mig på att laga, nån som har en ide om hur jag ska göra ?

Förstärkaren lät riktigt bra när den fungerade , så det känns tråkigt......
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2010/09/01 :  22:06:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det där förefaller för mig vara en sluttrissa i TO-3-förpackning. Jag skulle nog drista mig till att gissa att det finns något annat fel som orsakat den uppeldade trissan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/09/01 :  22:12:42  Show Profile Send tian a Private Message
Men nu var det så att jag skulle titta över förstärkaren (har haft brus/knaster problem i vänster kanal sen tidigare) men även att strömmen var ur osv så råkade jag komma åt "sluttrissan" och höljet som gjorde att det small

Tråkigt att det hände men det var en olycka....

Frågan är om det finns någon som kan titta på det här åt mig eller hur ska jag göra ?

Edited by - tian on 2010/09/01 22:14:12
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/02 :  08:38:30  Show Profile Send Kmj a Private Message
Vad du än gör så gör dig inte av med den. Det ska ju vara en förbannat bra stärkare .

Men kolla på den? Jag lämnade in min gamla stärkare till en servicefirma och trots att jag beskrivit, förklarat och filmat felet så kopplade de bara in den i en belastningskrets, kopplade på den och gick bort. Självklart hittade de inget fast jag förklarat exakt när och hur felet uppenbarade sig. Så det är en knepigare fråga det där.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/09/02 :  11:09:18  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det är nog förmodligen bara så att du laddade ur kondensatorn(eller jorden) mot det höljet på trissan. Det är ingen ovanlig trissa(finns på elfa) men det kan vara mer skador än bara på den.

Edited by - Lovan on 2010/09/02 11:10:25
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/09/02 :  17:42:14  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
Det är nog förmodligen bara så att du laddade ur kondensatorn(eller jorden) mot det höljet på trissan. Det är ingen ovanlig trissa(finns på elfa) men det kan vara mer skador än bara på den.


Japp, så är det nog.

Fast jag hade strömmen ur pluggad ett bra tag så blev det så iaf

Hum, någon som vet nån person eller firma i Västmanlands området som kan tänkas titta på detta ?

Som sagt så är det en riktigt trevlig förstärkare med mycket fina komponenter.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/09/02 :  18:53:35  Show Profile Send Lovan a Private Message
Bra komponenter hjälper inte om konstruktionen är dålig (syftade på att det saknades bleeders på kondingarna)
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/09/02 :  20:55:32  Show Profile Send tian a Private Message
Har tagit kontakt med denna firma http://www.elektronikcentrum.com/index.html som ligger i Göteborg som kan tänka sig att ta hand om uppdraget.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000