HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W:s nya Diamond 803.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/12 :  20:57:21  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Jag va och skulle kika på nya Diamond serien från B&W häromdagen.
805 Diamond fanns uppställda men ej inkopplade. Däremot fanns 803 uppställda och inkopplade med Lyngdorf förstärkare och en Denon som drive.

Tanken va att kika på 802 Diamond men den fanns ännu inte i butik.

Well! Vi kör en låt på vad jag trodde va 803 och jag förundras över hur grötigt och rörigt allt låter och det är ändå ingen metall eller liknande vi kör utan en hyfsat sansad låt. Säljaren på Hifi-klubben säger då att nu kanske vi skulle koppla in 803:orna och jag drar en suck av lättnad för det lät verkligen inget kul och han menade på att det va Dali vi spelade på nu.

Han gick ett par steg mot den högra högtalaren och stannar upp för att berätta att det visst va 803 vi spelade på. Jaha säger jag lite missnöjd, jag hade verbalt uttryckt mitt missnöje över diskanten i 803 sekunden innan han påstod att det va Dali vi lyssnade på.

Vi körde ett par låtar till med lite glesare musik och det lät rätt okey men det va något som gnagde på mig hela tiden. Har ni haft den känsla så vet ni vad jag menar, den där som kommer efter ett par toner och sedan biter sig fast igenom hela lyssningen. Jag tycker basen är lite i tunnaste laget dessutom.

Gick därfrån med oroväckande tankar om hurvida 802:orna har samma "problem".

När jag kommer hem så har jag med mig vännerna som va va mina följeslagare även på klubben. Vi bänkar oss framför mina XTZ 99.26 som drivs av en Denon AVR-1610 (Bioreceiver i lägsta prisklass), den är kopplad med hdmi till en HDX mediaspelare med tillhörande usb-disk.

Vi kör en del av låtarna som dom körde på klubben och i mina öron låter det mesta bättre. Jag kopplar in en gammal Audio Pro sub på 8" och spelar vidare. Jag har en helt annan tyngd, sammanhållning och upplösning hemma än vad jag hörde på klubben och alla håller med mig.

Denna riggen har jag för att få ut ljud från tv:n så det ligger inte någon större mängd planering bakom sammansättningen. Mitt rum suger verkligen och har problem med eko och noder här och där men det är nästan samma storlek som rummet på klubben.

Oavsett så är vi totalt fyra personer som får exakt samma uppfattning om att min rigg spelar bättre än den på klubben för 100.000kr ++ . Märkligt att det ens är möjligt kan tyckas men jag har fått mina intryck och det är mina öron som avgjort, mina vänners öron kom till samma slutsats.

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:03:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Var de inspelade då? Kan tänka mig att de behöver några timmar innan allt sätter sig på plats.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:23:46  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
@huzze: Jag har i snitt ägt kanske någonstans mellan 70-100 par olika högtalare dom senaste 15-åren. Detta för att jag är nyfiken och älskar att prova nya saker. Det mångfald har fått mig att inse att inspelning väldigt sällan har någon större betydelse. Visst dom första timmarna gör en liten skillnad men inte så att en högtalare man ogillar helt vänder om och får en karaktär man älskar.

Jag har köpt högtalare olyssnat på nätet till höger och vänster och på den vägen skapat mig en uppfattning om vad jag gillar. Låg distortion, hög upplösning i diskant och mellanregister och jag kan tänka mig att offra bas för att få dom tidigare nämnda.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:37:37  Show Profile Send huzze a Private Message
I så fall låter det som en tråkig historia. Lät de B&W jämfört med dina ev. tidigare erfarenheter av märket eller var det bara åt skogen enligt dina preferenser?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:39:39  Show Profile Send byZan a Private Message
widescreen4 - Jag har ägt ett antal B&W högtalare genom åren och tycker att just diskant och framförallt mellanregister har varit deras signum. Det du beskriver låter i mina öron som att det beror på något annat problem i demonstrationen?
Jag har iofs aldrig gått ifrån en demo på HiFi klubben med ett fullgott intryck på B&W högtalare. Däremot så har de högtalare jag haft hemma presterat riktigt, riktigt bra. Jag gillade inte de gamla N803:orna lika mycket som jag gillade 805S, N804, N802, tyckte att de inte kunde spela ut lika bra.
Detta är min åsikt efter att ha lyssnat med mina öron.
Låna hem ett par 803D för att verkligen få svar på hur de egentligen låter i dina öron, det är mitt tips

//byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:44:48  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Det jag hört av B&W har gett väldigt olika intryck, men då det varit negativt har det handlat om diskant som stuckit iväg på hyss lite hursom i deras billigare serier. Hade väl i och för sig samma upplevelse av 800-serien på senaste Arken men då tänkte jag att det va rummet helt och hållet.

För att ge ett litet humm om vad som faller mig i smaken så kan jag lista några favoriter.

Audiovector M, Mi och S3/1 serien.
Dynaudio A42, A52se och i princip hela Contour serien.
QRS Nova/Supernova.

Listan kan göras hur lång som helst.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:47:37  Show Profile Send huzze a Private Message
Du gillar tighta och rappa högtalare m.a.o.

Håller med byZan om att B&W kommer till sin rätt i hemmiljö.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:48:32  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
@byZan : Mitt intresse ligger främst på 802 Diamond så jag hoppas få klämma lite på dessa under Arken-mässan.
Förstår vad du menar helt och hållet och när jag har kommit helt fram till det finansiella underlaget för att köpa ett par 802 Diamond kommer jag först låna hem ett par om möjligt. Jag vägrar låna till hifi så jag får vänta ett åtta månader till ett år innan det blir aktuellt.

Edit:

Sen är det inte 800-D serien jag pratar om utan nya Diamond, den som även finns i pianolack.

Edited by - widescreen4 on 2010/08/12 21:54:51
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:54:44  Show Profile Send Matrixen a Private Message
samtliga modeller med diamantdiskant i förra serien lät utomordentligt bra om man bortser från de olika stora högtalarnas olika basbegräningar. Svårt att tro att de stoppat gröt i den nya förmodat bättre modellen. Samtidigt kan jag erkänna att jag hört undermålig prestanda från framförallt B&W högtalare hoss vissa hifiklubb-butiker. De behöver ganska omsorgsfull placering. Vill du avslöja vilken klubbenbutik du besökte?
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:56:38  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Skånegatan i Gbg. Jag uttryckte ett visst missnöje och jag va inte ensam om det så det skäms jag inte för att outa.

En misstanke va Lyngdorfen med sin Klass-D förstärkning men den skall ju inte vara fullt så skräp.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:56:48  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Mitt intresse ligger främst på 802 Diamond

Inget dåligt intresse du har
802D har jag hört i hemma hos en kille här på forumet i ett ganska litet rum, lite akustikfixat var det också, de lät grymt bra och gjorde så att jag blev med 800D själv

Lycka till i fortsättningen


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:00:38  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
byZan: Enda anledningen att jag ens kan ha detta i åtanke är att jag väntar en försäkringssumma för invaliditet så det kan sägas att i detta fallet så kostar det verkligen mer än vad det smakar. Men ett intresse som Hifi är balsam för själen även för handikappade.

/Jimmy
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:07:53  Show Profile Send byZan a Private Message

quote:
Men ett intresse som Hifi är balsam för själen även för handikappade.

Det tror jag också.


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:12:59  Show Profile Send huzze a Private Message
Hifiklubben borde iofs vara väldigt medvetna om svårigheterna att ge B&W en bra demo. Då du är genuint intresserad av en såpass dyr modell borde det väl vara möjligt att låna hem 805'orna som ju är lite lättare att frakta, för det sitter väl samma diskant i hela modellserien?
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:18:05  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Svar ja. Däremot sitter inte FST-mellanregistret i 805:an så den jämförelsen blir helt åt skogen.

Funderar även på drivning. Någon som hört 802 eller 800 med McIntosh? Svårt att få en demo man vill ha med det begränsade utbudet klubben har.

Med tidigare erfarenhet i bakfickan har jag också börjat snegla mot XTZ Divine, det är ju trots allt bestyckning i klass med Marten.

Edit:
Såg nu att byZan kan svara på mina frågor angående McIntosh och sitter nu som på nålar

Edited by - widescreen4 on 2010/08/12 23:21:10
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:20:07  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Enda gånger jag hört vettigt ljud på skåndegatan var är ole-vidar från B&W körde 801D i stora rummet med lämplig Classé-elektronik. Det lät inte bra på alla platser men på några platser i mitten framförallt i den främre halvan lät det riktigt bra. Jag var o lyssnade på 802D(tror jag) efter att de byggt om det större lyssningsrummet med stora förhoppningar, men det gjorde fortfarande inte högtalarna rättvisa och om jag kommer ihåg rätt så var det undermålig elektronik den gången också.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:23:25  Show Profile Send Matrixen a Private Message
...en sak att tänka på när man köper de större modellerna i diamondserien som typ 802 och 800 är att de är relativt billiga för sin prestanda, men gör tyvärr att många missbedömmer vilken elektronik som behövs för att de skall låta så bra som de kann! Mitt omdöme bygger på den förra och förrförra serien dvs Nautilus och D serien, men jag skulle bli förvånad om det vore extrem skillnad. byZan kan ju berätta mer om detta...
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:27:31  Show Profile Send Matrixen a Private Message
mina favoriter i förra diamantserien var för övrigt 805s(ingen diamant) för att det lät väldigt likt mina högtalare i mellanregistret och 801D för att den lät lite som mina högtalare i basen. Iallafall när de drog på
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:29:50  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Jo jag vet vad du menar. Men jag har uppfattningen om att merparten av välljudet ligger i källa och försteg.
Därför hade ju tester av t.ex byZan med bra försteg och kanske slutsteg från Vincent eller XTZ:as nya varit guld värt för många.
XTZ har ju effekten har de bevisat gång på gång. Vad händer om man kör Classe eller Mark Levinson som försteg?

Eller kanske en av Meridians cd-spelare med inbyggt försteg mot ovannämnda med riktigt potenta högtalare.

Är jag ensam om dess sjuka funderingar? xD

Har vid ett flertal tillfällen i mitt liv stannat upp efter lyssningar och funderat på om High-End ofta är mytomani från producenter.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:35:38  Show Profile Send huzze a Private Message
Självklart presterar högtalarna ju bättre man petar i dem, men personligen skulle jag inte lägga 50tkr på en högtalare och 150-200tkr på elektronik, jag föredrar en annan fördelning av slantarna, det ger mig mer valuta för pengarna.

Kom igen nu byZan, nu när du ändå härjar, ta hem ett par XTZ Divine. Jag hjälper till att bära jag lovar. Buy&try...
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:40:47  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Eller hur huzze! Det hade ju varit grymt givande med ett sådant test. Bekräfta eller döda en myt.

I övrigt håller jag med dig men fyfan vad jag skulle känna mig lurad om jag köpte full classe-rig och det visade sig att två bryggade XTZ steg presterade ens i närheten av classes steg.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/12 :  23:12:28  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Om inte byZan gör slag i saken skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ta hem de båda när det blir dags och dra ihop en panel av intresserade i omnejden och testa lite.

Intressant på väldigt många nivåer tycker jag då jag har ägt högtalare från 1000kr till 40.000kr och funderat på vad varje krona egentligen ger. Det finns enligt mig usla högtalare i hela prisspannet liksom.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/13 :  09:04:36  Show Profile Send byZan a Private Message
Det blev mycket nu
quote:
Någon som hört 802 eller 800 med McIntosh? Svårt att få en demo man vill ha med det begränsade utbudet klubben har.

Ja, 800D med McIntosh 1201 och Classé CP-700.
quote:
Såg nu att byZan kan svara på mina frågor angående McIntosh och sitter nu som på nålar

Att beskriva med ord och i tekniska termer är inte min starkaste sida, men.... McIntosh 1201 monoblock vs Classé CA M-400, 1201 - mer musik och lite mindre hifi, M400 - mycket hifi för pengarna.
quote:
..en sak att tänka på när man köper de större modellerna i diamondserien som typ 802 och 800 är att de är relativt billiga för sin prestanda, men gör tyvärr att många missbedömmer vilken elektronik som behövs för att de skall låta så bra som de kann! Mitt omdöme bygger på den förra och förrförra serien dvs Nautilus och D serien, men jag skulle bli förvånad om det vore extrem skillnad. byZan kan ju berätta mer om detta...

Håller med, har iofs inte hört den nya serien i hemmiljö.
quote:
mina favoriter i förra diamantserien var för övrigt 805s(ingen diamant)

Samma här, så även sonen som snodde mitt par jag hade i fritidshuset.
quote:
Därför hade ju tester av t.ex byZan med bra försteg och kanske slutsteg från Vincent eller XTZ:as nya varit guld värt för många.

CP-700 är ett grymt bra försteg tycker jag I förhållande till de du räknat upp vet jag inget alls och kommer nog aldrig att ta hem för test heller.
quote:
Kom igen nu byZan, nu när du ändå härjar, ta hem ett par XTZ Divine. Jag hjälper till att bära jag lovar. Buy&try...

Tack för erbjudandet, men nej!
quote:
Intressant på väldigt många nivåer tycker jag då jag har ägt högtalare från 1000kr till 40.000kr och funderat på vad varje krona egentligen ger.

Det kan man fundera på, vrida och vända, tills man blir nöjd
quote:
Det finns enligt mig usla högtalare i hela prisspannet liksom.

Kanske det? Men jag tror att det till syvende och sist handlar om matchning, det är viktigast för att det ska låta bra i ens egna öron och att det ska beröra ens själ, tror jag


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/13 :  09:35:47  Show Profile Send huzze a Private Message
Egentligen är det ju mer i min prisklass, att testköra XTZ Divine. MEN - 1 Jag har inte pengarna ifall de skulle bli kvar. 2 De är för stora för WAF-en hemma. 3 De finns bara i mörkt utförande. 4 De skulle säkert inte trivas så nära bakvägg som de skulle hamna hos mig.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2010/08/14 :  14:48:35  Show Profile Send ryst a Private Message
Har lyngdorf någonsin låtit bra med B&W?
Näst intill skamligt att dema med det där skräpet :/

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/08/14 :  15:06:24  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Första gången jag hade en lyssning med Lyngdorf faktiskt. Men det namnet är ju hyllat världen över så riktigt så skräp kan det väl knappast vara?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000