HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Wish you were here(eller var är dynamiken)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2010/08/14 :  21:43:56  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Har ett ex som jag köpte på Ginza av PF "wish you were here" och jag känner alls inte igen mig i ljudkvalitén.
Riktigt dynamikfattigt och lite trist.
Är det så här på denna inspelning eller har jag lyckats få någon mindre bra utgåva av denna cd.
Digitaly remastrad 1992 och utgiven 1994 kan jag få fram av fodralet.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/08/14 :  23:26:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har flera Wish you were here med samma uppgifter som du nämner. Skivnumret (intill streckkoden på baksidan) är 7243 8 29750 2 (EMI).

Jag har aldrig upplevt något problem med dynamiken eller ljudkvaliteten i övrigt på något av exemplaren.

mvh /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/08/14 23:29:04
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2010/08/15 :  00:23:58  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hehe...varför har man flera....;)

Hur som hellst..det är ju precis den jag har.
De andra PF-skivorna har ju en kalaskvalité men jag kommer ihåg från första gången jag spelade skivan hur jag tänkte"ska det låta så här?"och jag kan skriva under på att den inte gått mer än max 10 ggr och det är lika tråkigt varje gång fast det är underbar musik på den.

Varför är det så....?

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/15 :  01:00:01  Show Profile Send bibl a Private Message
Hade en diskussion om det här fenomenet med en släkting som är Iron Maiden fanatiker och har det mesta de gett ut. De äldre plattorna (med andra ord 80- och tidigt 90-tals produktionen) gavs ut på nytt remastrade i slutet av 90-talet (1998 enligt Ginza) och han upplever dom precis på det här sättet. Plattare och inte alls med samma dynamik. Släktingens, och min likaså, misstanke är att man vid remastringen tryckt ihop ljudet för att få det att låta bättre i bilen och på andra sämre anläggningar, alltså på samma sätt som reklamradiostationerna gör. Vad det gör är att man tar bort dynamiken genom att göra alla ljud lika starka det liksom plattar till det hela så att du lätt kan höra allt utan att behöva vrida på lite, gör det hela mer lättlyssnat men definitivt tråkigare.

När det gäller Iron Maidens plattor är min rekommendation alltid att leta efter de cd som inte är remastrade de låter mycket bättre.

Som en parantes måste jag bara nämna BIS CD-272 "The Kroumata Percussion Ensamble & Manuela Wiesler, flute play music by Jolivet, Harrison, Cage & Sandström" på framsidan står med stora röda bokstäver "WARNING - se baksida" och på baksidan kan man läsa följande

quote:
VARNING!
Denna skiva har, mot alla normala principer, blivit inspelad och återgiven med hela den enorma ORGINALdynamiken. För att kunna njuta av resultatet och göra musiken rättvisa, måste Ni förfoga över en förstklassig stereoutrustning, men om Ni har en sådan utrustning, så kan Ni se fram emot en enorm musikalisk och ljudmässig upplevelse. Lycka till!

Jag har aldrig stött på en sådan varningstext någon annanstans.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/15 :  14:03:29  Show Profile Send huzze a Private Message
Varning, skivan är bra inspelad
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2010/08/15 :  20:43:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Orpheus:
quote:
Hehe...varför har man flera....;)

Ett eget exemplar hemma. Ett ex på landet som inhandlades när det låg i en rea-korg på ett lågprisvauhus i det inre av Småland. Det tedje exemplaret är sonens. Han fick ett eget exemplar när han aldrig kunde hålla tassarna från mitt - det var jämt ute på drift när jag ville lyssna...

Svårare än så är det inte. Detsamma gäller f ö DSOTM och The Wall...

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2010/08/15 20:59:29
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2010/08/15 :  20:50:59  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
@bibl - liknande text finns på BIS CD-245, Dvoraks Cellokonsert i h-moll med Frans Helmersson sOm solist. Fast på anglosaxiska. Så unikt är det inte för din skiva - om än för BIS så här långt.

[8d] /Jörgen G

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/15 :  20:54:40  Show Profile Send bibl a Private Message
Jörgen G i vilket fall är det en rolig text och hitintills lever min stereo
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2010/08/15 :  20:58:43  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Min mä bibl...

/Jörgen

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/08/16 :  09:01:52  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Det stod så på alla de tidiga BIS CD men det togs sedermera bort. Eftersom de tidiga inspelningarna nu ofta utgått eller ersatts av nya inspelningar så är det mer sällan man ser denna text nu...men den är skön...och skivorna är lika bra inspelade nu som då...

(Men nån som vet om de fortfarande är HELT fria från komprimering?)

mvh

S
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/16 :  09:50:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Den där texten var bara en reklam knep på samma vis som det stod på andra skivmärken att det var en "Digital recording". Den digtala tekniken var ny och det gällde att sälja in den hos konsumenterna och det oavsett om det var en bra inspelningen eller inte. Man ville säga att bara det var digitalt så var det bra.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/16 :  10:41:01  Show Profile Send bibl a Private Message
Egentligen handlar ju den här diskussionen inte om musiken utan om hur ljudteknikern/producenten paketerar musiken efter det att inspelningen är gjord. Det är sällan man hör diskussioner om hur olika mastringar/paketeringar påverkar vår uppfattning om musiken. Det var en lång tråd om Robyn efter att hon hade medverkat i något tv-program om artister och där sagt att hon alltid lyssnade på sina plattor i bilen för att få en uppfattning om just hur ljudet var förpackat/mastrat och det känns som den diskussion som uppstod i den tråden hör ganska intimt samman med den diskussion som vi har här nu.

Det här är egentligen ett ganska intressant problem, men för de flesta som lyssnar på musik antagligen helt ointressant. Jag och hustrun hade en diskussion om hur man lyssnar på musik häromkvällen. Jag satt i sweet spot hemma och pratade om hur man kunde höra hur musiken var inspelad och att man kunde höra var i rummet artisterna befann sig, något hon var tämligen ointresserad av. Hennes intresse, hon har själv spelat tvärflöjt och läst en hel del musikteori, låg mer i hur styckena var uppbyggda, fraseringar övergångar osv. En massa saker som jag, som inte läst musikteori, inte har en aning om. Vill man beskriva det hela på ett annat sätt kan man säga att vi båda uppskattade det vi hörde men vi lyssnade efter och hörde olika saker i musiken.
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2010/08/26 :  08:44:46  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Lyssnade igenom en Wish you were here CD igår kväll.
Kom tt särskilt lyssna efter de tillkortakommanden Orpheus tar upp i tråden. Jag kunde inte märka några av dessa. CD:n låter ljudmässigt som övriga Pink Floyd-album jag har. De är några stycken och överlag på den övre delen av ljudkvalitetsskalan bland CD-skivorna.

/Jörgen G

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2010/08/26 :  08:53:29  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jäkligt mysko då de andra Pink Floydskivorna låter kalasbra även hemma hos mig.
Kanske ska prova med ett annat ex och höra hur det blir.

Tack för engagemanget.

Patrik

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2010/08/26 :  08:53:29  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jäkligt mysko då de andra Pink Floydskivorna låter kalasbra även hemma hos mig.
Kanske ska prova med ett annat ex och höra hur det blir.

Tack för engagemanget.

Patrik

Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2010/08/27 :  22:28:05  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
Digitaly remastrad 1992 och utgiven 1994 kan jag få fram av fodralet.

Tror alla PF albumen mastrades om då av Doug Sax.

Har denna version hemma och kan inte minnas några ljudproblem.
Här är lite data från spåren, jämför med ditt exemplar:

EAC peakvärden:
97.7 %, 97.7 %, 97.7 %, 97.7 %, 97.7 %

DR värden:
---------------------------------------------------------------------------
DR Peak RMS Filename

DR12 -0.20 dB -15.92 dB 01 - Shine on you crazy diamond (part one).wav
DR11 -0.20 dB -15.77 dB 02 - Welcome to the machine.wav
DR12 -0.20 dB -14.66 dB 03 - Have a cigar.wav
DR13 -0.20 dB -18.03 dB 04 - Wish you were here.wav
DR12 -0.20 dB -15.50 dB 05 - Shine on you crazy diamond (part two).wav
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2010/08/28 :  14:00:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har ett svagt minne av att Pink Floyd hade en presskonferens för att klaga på masteringen av deras album.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2010/08/28 :  14:00:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har ett svagt minne av att Pink Floyd hade en presskonferens för att klaga på masteringen av deras album.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/28 :  14:18:20  Show Profile Send bibl a Private Message
... och givetvis ger våra kompisar på Greenville Orchestra Oratorium Gender Light Experience ett snabbt svar på frågan http://www.pinkfloydarchives.com/Articles/DSOTMCDM.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000