Jo ... Min första stereo innehöll ett par canton Le 107. Jag vet att många inte gilllar denna modell men mig passar den ypperligt och den är prisvärd som få imho. Nu hade mina fått flytta från gillestugan till förmån för ett par Sonus faber(se mitt system). Dessvärre var mina canton en aning skamfilade till utseendet så när vi renoverade vardagsrummet så passa de inte riktigt in med sitt lite sunkiga utseende. Fick då tag i ett par le 109 för 1500 kr och slog till.
Utan skönhetsfläckar och med dubbla basar kunde det väl inte gå fel??? Första inkopplingen till en Teac kompktstereo(som tidigare drivit 107:orna utan problem)lät lite tunt men de var en aningens tungdrivna så då åkte volymen upp och där fanns ljudet som jag kände igen men med mycket trevligare bas(avgrundsbas). Problemet är att Basen totalt försvinner när man sätter sig i soffan för att lyssna,inte ens en meter hit o dit hjälper...mycket tunnare än lillbror le 107 I köket,hallen o hela övervåningen dundrar basen men inte där jag vill lyssna. Några förflyttningar av hgt eller andra akustiska åtgärder går ej att få till i nuläget.
Låter basen bra på andra ställen så är det troligtvis inget fel på högtalarna. Annars har man ju hört talas om att ett element har kopplats fel elektriskt och blivit fasvänt. Det är förmodligen rummet och högtalarplaceringen.
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"