HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Roky Erickson i H&M
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8514 Posts

Posted - 2010/09/02 :  00:43:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Köpte idag för första gången på vet inte hur många år en hifitidning, anledningen var givetvis att omslaget utlovade en artikel om mannen, myten, legenden Roky Erickson.
Visserligen stod där inget som var direkt nytt för mig men det var ändå trevlig läsning och jag hoppas att fler läser artikeln och inspireras att kasta ett öra på Rokys fullständigt geniala musik.

För mig personligen är han helt enkelt störst bland både döda och nu levande musikskapare, detta trots att hans skivor är otroligt ojämna och ibland innehåller (spel)tekniska misstag ungefär på den nivå man själv presterade när man var fjorton år och gjorde inspelningar med en kassettbandspelare i källaren ihop med polarna.
Skillnaden är förstås att Rokys misstag är briljanta medan vanliga dödligas är bedrövliga...

Gå genast in på tuben och skriv "Goodbye sweet dreams" i sökrutan för att få ett smakprov från den senaste (väldigt stillsamma) plattan, fortsätt sen med något äldre i stil med "Night of the vampire" eller "Don´t shake me Lucifer" för att höra hur rockmusik egentligen ska låta. Punkt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts

Posted - 2010/09/02 :  12:34:49  Show Profile Send alpinist a Private Message
Aldrig hört förr, men överraskande bra!

Lite åt Neil Young-hållet får man väl säga....?

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/09/02 :  14:31:10  Show Profile Send modernman a Private Message
Fantastisk artist!

Såg honom på Nalen för ett par (?) år sedan. Man får ju heller inte glömma bort 13th Floor Elevator, hans psych-band på 60-talet.
Go to Top of Page

räven
Member

3654 Posts

Posted - 2010/09/02 :  20:17:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Övergrymt!
Har en platta med typ "demos" han spelade in när han satt på psyket, mycket bra grejer.
Det spelades även in en tribute skiva 1990 som hette "Where The Pyramid Meets The Eye" med bla ZZ Top, Butthole Surfers, The Jesus And Mary Chain (mycket bra band) och T Bone Burnett mfl.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Fuling

8514 Posts

Posted - 2010/09/02 :  23:17:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Har en platta med typ "demos" han spelade in när han satt på psyket, mycket bra grejer.

Don´t knock the Rok? Har den jag också, en mycket...speciell skiva

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

8514 Posts

Posted - 2010/09/02 :  23:17:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2010/09/02 :  23:35:04  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Brukade ha några plattor med 13th Floor Elevators, minns dom som ganska bra.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Fuling

8514 Posts

Posted - 2010/09/03 :  03:37:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
13th floor elevators har jag lyssnat pinsamt lite på, måste bli skärpning på den punkten omedelbart!

Tycker för övrigt att artikelförfattaren träffar ganska bra i slutet där han beskriver Rokys sentida livespelningar, jag har varit på tre av hans Sverigespelningar och karln verkar väl inte direkt vara urtypen för mental hälsa...
Första spelningen (Nalen, december -07) var fenomenal, Roky levererade stenhårt och verkade glad och tacksam över att få vara ute och spela.
Första spelningen på P&L här om året ihop med Nomads var också åt det hållet även om den var långt ifrån lika magisk, den här sommarens spelning med Okkervil River var dock mest tragiskt. Ackordbytena kom en halv takt efter resten av bandets och när det var dags att sjunga en textrad stod Roky oftast ett par meter från miken och verkade koncentrera sig på att komma ihåg vilken låt som spelades. På gitarristens fråga "-How are you doing, Roky?" muttrade han "-Well, I´m still here" och teg sedan.

Efteråt hördes gnäll om att kompbandet tog över showen och körde över frontmannen men ärligt talat, om inte gitarristen backat upp sången och hållt ihop det hela så hade resultatet nog inte liknat någonting.

Go to Top of Page

räven
Member

3654 Posts

Posted - 2010/09/03 :  06:14:04  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:

Nope, den heter: Never Say Goodbye.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Fuling

8514 Posts

Posted - 2010/09/03 :  07:47:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok, mer jag ska kolla upp alltså! Undrar hur mycket det egentligen finns inspelat med den här mannen om man verkligen gräver...
Skivan jag syftade på består av diverse jammande och uppvärmningar i studio som råkat fastna på band, det låter förstås därefter ibland men det har förstås sin charm det också. Stämsången på "teenager in love" skulle kunna repa en diamant...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000