Där har du lite snack om RIAA med den vanliga IC:n NE5532 alt. 5534. En alldeles utmärkt standard IC. Efter att tidigare ha byggt ett antal olika RIAAsteg i både rör och transistor så testade jag den IC:n för att snabbt få ihop någonting att överföra LP till datorn och CD med och blev förvånad hur bra den lät. Jag har just caddat ett kort som är 50 x 50mm. Batteridrift 9V. Jag vet att det är låg spänning men det fungerar bra. Billigt och enkelt som sagt, men du hade kanske tänkt dig något mer komplicerat.
Kanske blir det 100 – 200 speltimmar. Ljudmässigt fungerade det bra med ett batteri men om du tar två så får du ju flera fördelar som högra överstyrningmariginal och enklare konstruktion. Det blir ju plus/minus matning. Jag fick lösa den biten på ett annat vanligt sätt. Om du vill så kan jag skicka dig schemat plus lite annat om RIAA. T.ex.hur man räknar brytfrekvenserna. Där råder det viss förvirring bland dom förklaringar man läser. Är det OK?.
Visst. Kolla din Hotmail. Det kan finnas mer än bara spam där. Kanske något om föråldrad ljudteknik i vinylsvarvform. Jag börjar bli som A. Ljudfilosof.
japp har ganska goda möjligheter till det inte fråga om industrell tillverkning men bra stativborrmaskin (man flyttar städet inte borret) samt etstank och etstank brukar ge ganska goda resultat. etsar utestlutande i saltsyraoch natriumperoxid.
/micke
"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Det här blir intressant. På vilket sätt är syra bättre än natriumpersulfat? Skulle vilja veta receptet och hur du går till väga vid blandningen. Gör du dubbelsidiga kort? Berätta lite allmänt om hur du jobbar. Tack.