Author |
Topic  |
|
gerward
Member

92 Posts |
Posted - 2010/10/02 : 17:19:18
|
Hej!
Ar for tillfallet ute och reser i Kina och kommer om ca en vecka att komma ner till Hong Kong. Tankte jag skulle investera i lite hifi dar.
Primart ar jag intresserad av en ny vinylspelare i 3000 kr klassen.
Nagra forslag pa butiker man bor besoka. Dels for att kopa hifi i min prisklass, ca 3000 kr samt de riktigt haftiga butikerna dar man kan titta och dromma lite?
Halsningar Andreas |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/10/02 : 19:31:04
|
Jag var där för ca 2 år sedan och hittade nästan inte en enda hifi butik. Anledning till detta var att jag inte förstod att det inte är som här hemma i Svedala. Stor entré med skyltar utanför, nä, en liten entré med minimala skyltar var det, det fick jag bli varse om i någon tråd här på forumet efter det att jag kommit hem. Så leta efter produktnamn på skyltar och kliv in i en smal dörr och gå upp ett par trappor, det är tydligen där hifi produkterna finns.
gerward - Ha en trevlig vistelse i en förbannat trevlig stad
//byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
|
Eric H
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2010/10/03 : 15:58:24
|
Hej Gerward,
Här kommer ännu några tips vad gäller butiker i Hong Kong.
Som nämts i tråden ovan är Grancastle commercial centre ett gott tips. Här finns butiker med så mkt. apparater att det är svårt att röra sig därinne, än värre att kunna lyssna och bilda sig en uppfattning, till riktigt genomtänkta butiker med goda lyssninsförutsättningar. Ett tips är att komma efter kl. 14, för då är så gott som alla öppna. Adressen är 2T Sai Yeung Choi street south, Mong Kok (Kowloon).
Ett annat trevligt ställe är Audio City som också ligger i Mong Kok. En ganska oansenlig liten butik fast med interessanta produkter såsom 47 lab, brittiska högtalare såsom Harbeth, BBC:s original LS3/5 monitorer mm. Denna butik skapar mycket välljud ur gamla ting. Adress: Nr.154 Apliu street (tunnelbanestation Sham Shui Po).
Om du sedan styr kosan söderut så finns det några trevliga ställen på Hong Kong ön. I Central rekommenderas adressen 1 Duddel street. Här inne finns nästan lika många våningar som Grancastle i Mong Kok men nu är plötsligt butikerna urtjusiga. På en våning kan du se så gott som hela FM Acoustics program och på nästa hela Magicos osv. Räkna dock inte med att få uppleva magisk musikåtergivning. Visst låter dom dej lyssna på dessa flermiljonerssystem, men rummens akustik har inte fått samma ekonomiska förutsättningar som apparaterna. Men det är kul att titta ändå.
20 steg nerför gatan mot Queens Road Central ligger CNAC byggnaden på 10 Queens Road. Samma upplägg som ovan med ett undantag. På våning 11 huserar Excel Hifi som drivs av en trevlig äldre herre(70+) med det så typiskt kinesklingande namnet "Allan". Han har lagt mycket energi på akustiken i sitt lyssningsrum. Eftersom Allan under delar av dagen är ute och hjälper kunder med att bl.a få fram välljud från sina Magnepan 20.1 i ett vardagsrum på 10 kvm så har han dessutom ett stort kontaktnät. Han har via bekantas bekanta sålt rolig begagnad hifi till mig och kanske känner han någon som har en skivspelare som kan vara interessant.
Ta till vänster och trampa västerut längs Queens road så kommer du till Pottinger House på Pottinger Road (våning 4) där du kan lyssna till Avantgarde hornhögtalare om du blev missnöjd med Magicos dito.
I området Causeway Bay finns Asia Theatre Engineering Ltd som har mycket begagnade tonarmar, pickuper och verk. Dessa är bl.a återförsäljare av Koetsu, dynavector samt Tri-Planars tonarmar.
Lycka till
Hälsningar
Eric
|
 |
|
gerward
Member

92 Posts |
Posted - 2010/10/03 : 16:14:37
|
Man tackar for alla svar hitintils. Verkar som jag kommer att ha en hel del att gora i Hong Kong. En del butiker att besoka samt allt annat att se och gora i Hong Kong
Vi far se om man kan hitta nagot trevligt, synd bara med moms , tull och frakt...
Pac: Laste igenom dion rtrad och det verkar helt klart finnas lite att titta pa.. En fundering bara, var ligger stalle 2 du var pa, det vid Body Shop?
Nu bar det ut i Shanghai for lite Dumplings till kvallsmat! //Andreas |
 |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2010/10/04 : 10:42:04
|
Ming Kai audio ligger också i Sham shui po, brukar finnas lite godsaker där. http://mingkaiaudio.com/
|
ACCUrate PHASE |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2010/10/04 : 13:08:38
|
quote: Pac: Laste igenom dion rtrad och det verkar helt klart finnas lite att titta pa.. En fundering bara, var ligger stalle 2 du var pa, det vid Body Shop?
Det ligger nära Grandcastle men jag kommer tyvärr inte ihåg gatuadressen. 
Alla de här butikerna har väldigt anspråkslösa ingångar så det gäller att inte ge upp utan gå in i varenda portgång.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
|
Topic  |
|