repeterande
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2010/10/04 : 15:31:54
|
Hej,
Jag har skaffat ett (helt) balanserat försteg/slutsteg som jag kopplat ihop med xlr-kablar. Problemet är att jag får ett högt brum i högtalarna när jag kopplar ihop dessa och startar dom (jordfel...?) Apparaterna är inkopplade i samma eluttag.
Om jag kopplar in apparaterna utan att använda interconnecten så blir det inget brum och då hör jag bara ett svagt brus i högtalarna om jag lägger örat mot (som det ska vara).
Såhär har jag kopplat just nu:
Försteg output A -> Slutsteg input A Försteg output B -> Slutsteg input B
Enligt manualerna är pinnarna på förstärkarparet "standard" xlr enligt nedan.
Pin 1: Jord Pin 2: + Pin 3: -
Elektroniken är electrocompaniet ec4.7 och electrocompaniet aw120, där försteget är inställt på 6db gain för balanserat körläge.
Vad kan detta bero på...tips mottages tacksamt!
Mvh repeterande |
|
repeterande
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2010/10/05 : 10:48:43
|
Uppdatering!
Brummet försvinner _nästan_ helt när båda är igång, men det finns dock en antydan till brum kvar. Däremot så finns det ett ganska högt brus kvar, som är klart hörbart från lyssningsposition.
Jag testade under gårdagen ett annat förstärkarpar (rotelkombo) och dessa var knäpptysta. Testade också att bara köra med mitt försteg tillsammans med rotelslutsteg, samt vice versa och bruset kvarstod.
Summa summarum verkar oljuden uppstå i både electrocompaniet ec4.7 och aw120. Jag ska testa lite mer för att försöka isolera problemet ytterligare, men har varit i kontakt med Electrocompaniet för ev. service.
Mvh Peter |
 |
|