HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har två slutsteg, vill testa rörförsteg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/10/12 :  12:19:06  Show Profile Send keso77 a Private Message
Hej!

Vad behöver jag tänka på vad gäller in och utgångsimpedanser på ett rörförsteg till mina rotelslutsteg? Slutstegen har 33kOhm ingångsimpedans.
Vilka värden är det jag letar efter?

Har någon rentav några tips på vad man skall hålla utkik efter begagnat?

Alla köptips och all "bra att veta" mottages med varm hand.

Vänliga hälsningar

Krister

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2010/10/12 :  12:51:46  Show Profile Send pix a Private Message
Förstärkningen i försteget kan vara av intresse om du har signalkällor med låg ut nivå, t.ex. phonosteg eller äldre radiodelar.
För digitala medier (typ CD) behövs sällan förstärkning alls, och tom en passiv potentiometer kan fungera utmärkt
Onödigt hög förstärkning har nackdelen att det försämrar signal/brus förhållandet

Ingångsimpedansen i rör-försteg är ofta relativt hög (47K-500Kohn). Detta bestäms ofta av att volympotten sitter först, före första röret.
Detta brukar sällan vara något problem för någon signalkälla att driva

Utgångsimpedansen är ju bättre rent teoretiskt bättre ju lägre denna är.
Din ingångsimpedans på 33K Ohm är ju en något lägre än t.ex många rörslutsteg, men borde inte skapa problem.

Många rörsteg har även en sk. katodföljare på utgången som enbart fungerar som en buffert (dvs utan förstärkning) för att få en riktigt låg utgångsimpedans.
Tyvärr får man dock inget gratis här i värden..
Katodföljare anses av många ge en viss negativ inverkan på ljudet

Värre är då om försteget ser en kapacitiv last.
T.ex långa lågnivåkablar mellan försteg och slutsteg ställer betydligt högre krav på försteget och kan i vissa fall kräva rör försteg med buffert, typ en katodföljare

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2010/10/12 :  13:49:58  Show Profile Send jonny99 a Private Message
En tumregel brukar vara att utgångsimpedansen bör vara en tiondel av ingångsimpedansen fast utgångsimpedansen kan gärna få vara lägre. Förförstärkare från den gamla goda tiden är avsedda att användas tillsammans med effektförstärkare med högre ingångsimpadans än moderna transistorförstärkare har och låter kanske mindre bra tillsammans med din Rotel. Dynacos rörförförstärkare tex har skapligt låg utgångsimpedans men ska enligt manualen inte användas tillsammans med effektförstärkare som har lägre än 100K ingångsimpedans. Moderna rörgrejor är väl anpassade till modern kringutrustning men jag kan inte ge nåt råd om lämpliga fabrikat.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/10/12 :  20:37:38  Show Profile Send keso77 a Private Message
Man tackar och bockar för svaren hittills, mycket givande.

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/10/12 :  21:28:31  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag köpte ett Musical Fidelity A3 CR, ett lite äldre dual-monoförsteg som väger 12 kg, som jag är grymt nöjd med, jag gav 5000:-, ett bra pris tycker jag.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/10/13 :  15:22:01  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Kan inte du köpa denna: http://www.conradjohnson.com/It_just_sounds_right/et3.html och utvärdera?

Jag skulle jättegärna vilja ha en men vet inte var man kan provlyssna:)

Jag kör med ett 5 år gammalt Copland CTA305 och är nöjd fortfarande, men nytt är ju roligt.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/10/13 :  15:50:26  Show Profile Send markusA a Private Message
Nu är jag långt ifrån någon rörguru, jag håller själv på att lära mig grunderna men som jag uppfattat det så kan det fungera (hyfsat) med så låga ratios som 1:2 (väldigt icke optimalt) men 1:10 är skottsäkert.
Dvs hittar du ett rörförsteg du gillar till rätt pris så är det bättre att testa och se. Med lite flyt så fungerar det ypperligt även om utgångsimpedansen kanske är lite i högsta laget. Jag brukar själv tänka i 10:1 förhållanden men det behöver inte vara den allena rådande sanningen.

En gammal favorit är MF X-pre och med tanke på åldern borde man kunna hitta dem för fikapengar. (Det svåra är nog att hitta dem alls)
Det är inget High-end men ett mysigt litet okomplicerat no-nonsens rörförsteg.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts

Posted - 2010/10/13 :  16:07:23  Show Profile Send reVintage a Private Message
10:1 regeln är OK men blir inte helt relevant när rörförstärkaren har en katodföljar-utgång. Se Lars inlägg ovan.

Utimpedansen kan då vara under 100 till kanske 600ohm. Steget klarar då kanske inte 10:1. I detta fall måste kan kolla huruvida rörstegets utgångssteg går med tillräckligt hög tomgångsström för att orka driva nästkommande steg.

Rent praktiskt lär ytterst få moderna rörpreamps ha problem att driva 33kohm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/10/13 16:12:40
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2010/10/13 :  16:20:43  Show Profile Send pix a Private Message
Krister, Jag tycker detta är ett ypperligt tillfälle att knåpa ihop något eget.
Köp en gammal rörradio på loppis för en 100-lapp så har du nästan alla delar (ja, förutom fjärrkontroll då ).
Support får du här, och plötsligt kontrollerar du alla elektriska parametar själv
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/10/14 :  13:21:47  Show Profile Send keso77 a Private Message
Jag gillar hur du tänker, Lars, det vore hur kul som helst om man lyckades bygga ett eget rörförsteg. Löder väl någorlunda men kunskaperna kring rör har jag inte. Sedan så måste jag nog skicka in blankett A1 till chefen där hemma och ansöka om tid. Hon tycker nog att jag smiter in i hifirummet så fort hon vänder ryggen till mycket nog som det är. Måste skaka fram lite tid för bygget på något sätt. Lite knepigt med en fem månader gammal bebis hemma också.

Skall ta en allvarlig funderare.

Återigen, tack för alla råd och all undervisning.

Vänlig hälsningar

Krister

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/10/14 :  17:19:06  Show Profile Send markusA a Private Message
Det finns enkla byggsatser, färdiga kort m.m. så det behöver inte bli något jättestort projekt om man inte vill. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000