Author |
Topic  |
softishman
Member

602 Posts |
Posted - 2010/12/07 : 19:44:22
|
Synd att du missade ice power monoblocken som såldes här nyss, Acoustic Reality 1001 på 1000watt... Sådana hittar du för runt 8-9000:- för ett par beggade! Annars skulle jag satsa på Primare steg, lämpligen A32!!!! |
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2011/01/31 : 08:19:58
|
Hur skulle ni resonera om dessa kandidater står som alternativ:
Primare A32 2x300W begagnat Rotel 1090 2x370W begagnat Vincent 991+ 2x300W begagnat 2x Primare A30.2 begagnat
Emotiva XPA-1 2x500W Nytt Primare A33.2 2*120W Nytt
Dessa ligger alla i samma prisspann men vilket kommer ge mig mest välljud och kräm för pengarna? Begagnatmarknaden känns lockande men nytt är ju ändå nytt. Att köpa ett begagnat slutsteg är ju ändå lite av en risk.
Emotiva-stegen är ju lovordade av många men frågan är om de är lika bra eller bättre än de begagnade alternativen jag nämner?
991+ känns helrätt utöver att de drar så jäkla mycket ström på tomgång. SOm jag förstår det är de andra lösningarna något snålare. |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2011/01/31 : 08:29:16
|
Mitt val hade varit enkelt. Primare A32 begagnat. |
Artphotography |
 |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2011/01/31 : 09:06:00
|
Eller en Vincent SP 331 2x150w men dubblar ner till 2Ohm , så där finns ork nog. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
bbking
Member

168 Posts |
|
Porta
Member

354 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 07:33:13
|
Håller med drKlo tidigare, rör. Kör mina Ethosar med Dialogue Seven och det är mycket luft och trevligt i diskanten, de har även 2 Ohms tap. Det där med kablar spelar också in en hel del. Det blev ett lyft när jag bytte signalkablar(mellan för- och slutsteg)från Transparent Super till JPS Superconductor 3. Faktum är att det (i mina öron) blev bättre med 4 ohms tappen än 2 Ohm. Sedan kan toe-in spela stor roll, det märkte jag med mina Puritys jag hade tidigare. Till min förvåning gav mindre toe-in tydligare diskant. |
Go Whest young man. http://www.whestaudio.co.uk/index.php |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 10:27:10
|
Hmm.... det är väl bara att fundera lite.... Utimpedansen på transistorsteg är tillräckligt låg, det är inte någon flaskhals (ha dämpfaktor upp emot 1000? 0.008ohm i så fall). Känsligheten på ML ligger väl runt 90dB? Så jag gissar om du inte gillar att spela riktigt högt kommer du inte att ha mer än 1W ut, eller snarare 3V. Då skall primären leverera 3A till diskanten och jag gissar att den inte gör ens det med tanke på att det oftast inte är så mycket höga ljudtryck i diskanterna.
Så jag gissar att det inte är MER ström du behöver, snarare om förstärkaren har problem med stabilitet eller annat ofog pga så låg last, så bättre kvalitet mao. Men inte strömstarkare förstärkare, vilket också sagts med tanke på att du blir rekomenderad rörförstärkare, inte kända för låg utimpedans och kababla att leverera massor av ström i mina ögon ;) |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska  |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 15:57:59
|
Jag skulle välja 2 A30.2. Inte minst eftersom jag här hemma har kvar ett sådant steg och att de mindre stegen ofta låter bättre.
Men inget klass D-steg.mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2011/02/01 15:58:52 |
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 09:58:47
|
Intressant uträkning Dr.Nope, som du är inne på är det troligtvis inte strömmen som begränsar diskantområdet vid låga och måttliga nivåer. Det faktum at tdet på alla elektrostater bildar ett lågpassfilter före primärlindingen är säkerligen en bidragande orsak. jag har testat och mätt upp olika förstärkare i samma lyssningsposition och vid moderata lyssningnivåer skiljer det inte mycket i hela frekvensområdet utom just i översta diskanten från 10K och uppåt där jag kan se skillnader på uppemot 1-2dB och det är ju i högsta grad märkbara skillnader.
Om jag dessutom väljer att absorbera bakväggen bakom högtalarna tar den bort lite av outputen av mellanregister och lägre diskant medan över diskant lämnas oberörd och ger då lite mer topp i jämförelse. Är dock inte helt förtjust i ett för dämpat intryck.
Jag har inte haft möjlighet att mäta upp detta men när jag testa samma högtalare med något kraftiga förstärkare (från 180W i 40hm till 280W i 4 ohm), upplever jag det som att högtalaren kan spela renare vid högre nivåer och ingen antydan till dist. Därför är jag inne på att mer effekt troligtvis skulle ge mig ett bättre utgångsläge. Om jag då dessutom kan få fram finlir och den översta diskanten så vore det kanon. |
 |
|
Topic  |
|