HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Pekkas dämpvägg igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2003/01/22 :  11:19:43  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Några frågor kring denna dämpvägg.
Enligt uppgift dämpar den jämt ner till ca 100Hz om den byggs enligt beskrivning.
Hur påverkas dämpningen om man ökar tjockleken på mineralullen till 145 mm resp 195 mm, isf beskrivna 95 mm???
Skulle detta ha någon större inverkan på hur djupt i frekvens väggen dämpar???
Behöver man justera förhållandet hål/fast yta på masoniten om man modifierar tjockleken på mineralullen??
Orsakar man ev andra problem med denna modifiering???
Fungerar denna dämpvägg bra i "öppet landskap", tex inte vid vägg men istället strax bakom högtalare (förståss med sluten baksida)???
Skulle det vara bättre att i denna situation använda sig av en "ren" resistiv dämpning, dvs mineralull utan masonitskiva jmf med dämpväggen??
Mvh Stephan

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/22 :  12:13:52  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag tror att man får ungefär samma avstämningsfrekvens på dämpväggen om man dubblar tjockleken på mineralullen och minskar avståndet mellan hålen till hälften, dvs c-c ca 12,5mm med 195mm mineralull.
Jag har funderat lite på det eftersom standard cc-mått på masonitskivorna verkar vara ca 12,5mm. Och med större förhållande hål/yta borde väl dämpväggen bli effektivare? Å andra sidan får man inte ha för stor andel hål i förhållande till mansonit, jag kommer tyvärr inte ihåg gränsen. Med cc-mått 25mm blir perforeringsandelen ca 3% mot ca 12,5% för cc=12,5mm.

Med tjockare mineralullslager och samma perforeringsprocent dämpar alltså väggen djupare i frekvens. För att undvika en svacka i absorbtionen mellan ca 150Hz-600Hz bör man nog öka på AKU-skivans tjocklek i sådant fall.

/Tobias
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:35:41  Show Profile Send mag a Private Message
finns det tjockare akuskivor än 6cm som standard eller får man köpa dubbla då ?


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/22 :  18:07:16  Show Profile Send celef a Private Message
Om man ändrar kaviteten ändrar man oxå avstämningen på helmholtzen, en 120mm cleantech-skiva dikt an mot vägg med ett poröst topplager borde ge samma bandbredd.

sound pollution
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/23 :  10:17:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Stefan, fråga Ingvar Öhman. Det är han som designat den.

/Johan
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/23 :  12:01:38  Show Profile Send henricsson a Private Message
S: berätta mer om dämpväggen.. Vad är det du tänker göra?


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/01/23 12:02:01
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2003/01/23 :  17:09:24  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Jag har ett dedikerat hifirum i källaren (b*h*l = 3.85*2.24*7.20) som jag (i princip) kan göra vad jag vill med.
Ena långsidan, efter 4.20 m, har en 2.60 m dörrlös öppning till andra källarrum och upp i trappan till resten av huset. Långsidan med öppning är av betong medan de andra väggarna är gips. Rummet har laminatgolv och betongtak.

Väggen bakom högtalarna (ena kortsidan) är "assymetrisk" i den bemärkelsen att jag har två st 0.8*1.2 fönster samt ett element, som hindrar mig från att dämpa stora delar av denna "väggyta".

Från början tänkte jag bygga sk tubetraps (se tidigare tråd) men har blivit tveksam pga besväret att bygga jmf den tveksamma funktionen. Därför tänkte jag försöka utnyttja dämpväggen i hörnen och samtidigt få den att ev fungera djupare i basen, om det går.

För att få dämpning mot fönstren och elementet, så tänkte jag ev placera fristående dämpväggar snett bakom högtalarna istället.
På sidoväggarna och i ev taket tänkte jag använda dämpväggarna enligt beskrivning.

Idag har jag placerat ut några nya balar med isolering i hörnen, använt hammockens madrasser till att dämpa sidoväggreflexer och sovsäckar för golvreflexer. Detta gjorde en mycket stor skillnad. Så nu vill jag göra mer permanenta lösningar.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/23 :  17:58:32  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ok, balarna gjorde så mycket för basen? Har problem med den.. Hur stor bal använde du? Kan ju testa om den ger samma effekt här.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/23 :  20:19:43  Show Profile Send mag a Private Message
alla balar är i stort sett lika stora det är bara antalet skivor som skilljer (vilket naturligtvis beror på skivornas tjocklek)


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000