HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med Bladelius Gondul
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/11/14 :  11:20:30  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Hej på er

Tänkte kolla en snabbis så här i helgen innan jag ringer Hifi Consult på måndag. Jag har precis köpt en bladelius Gondul, men jag får inte ut någon bild från DVI-kontakten, har provat två olika kablar och både till datorskärm och plasma tv. Något tips? Kan utgången vara deaktiverad på något sätt? Har provat med en helt vanlig dvd-skiva. Enligt manualen ska DVI-utgången alltid vara aktiv, men jag får då ingen bild. Några idéer?

Mvh

Joakim

Riktiga förstärkare går på 3 faser!

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/11/14 :  11:44:45  Show Profile Send softishman a Private Message
Det finns säkert en massa inställningar där man kan avaktivera DVI eller sånt... S1 har ju ett meny system man kan få upp på displayen....
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/11/14 :  14:05:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej vill gratulera till ett mycket bra köp. För att få upp bild från Dvi-utgången går du in på Setup genom att trycka på knappen Setup på Mjölner.Sedan Video 1 RGB
Componentvideo Progressive
Video Out RGB

Hoppas att du löser det. Hör annars av dig så kan vi ta det på telefon.

Har haft min Gondul i något över 2 år och det är en del fixningar för att få till allt men det betalar sig när man väl fått till det. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/11/14 14:07:07
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/11/14 :  18:20:03  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tack! Ett litet problem... Har ingen S-video eller komponentkabel hemma... Vet du hur många tryck det blir?

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/11/15 :  00:47:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej nu förstår jag faktiskt inte riktigt hur du menar?För min del använder jag en HDMi-kabel från Supra med en omkoppling för Dvi till HDMi.Men det finns ju säkert andra lämpliga märken också. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/11/15 00:50:15
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/11/15 :  01:00:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo nu är jag med på hur du menar. Det är ett tryck på Setup sedan om jag inte tar fel, två för att välja efter att du valt video 1. Utgången bör även väljas för 1080i, vilket görs i den högra displayen efter att man valt source.Det går att välja bl a 576p eller 576 i men helst bör man välja åtminstone här hemma 1080i.mvhKristofer
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/11/19 :  22:21:10  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tja, hemma igen och har testat lite mer. Provade att koppla in en S-Videokabel men fick ingen bild där heller. Dessutom är en grej konstig, det går inte att växla från något annat än CD/DVDläsaren. Displayen visar "INPUT LOCKED" och trycker man på sourceknappen så händer ingenting. Har provat att aktivera digitalingångarna, men det går inte att växla källa. Någon idé? Provade även att göra en reset enligt manualen, men det hade ingen effekt.

Har provat menyerna i "blindo" så att säga också, men det har inte heller någon effekt.

Jocke

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/11/20 :  11:29:28  Show Profile Send Vox a Private Message
Kontakta Hifi-consult.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/11/20 :  17:39:02  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Jodå, det har jag redan gjort, har köpt den där också så det är ok, men jag bor i Lund så tänkte kolla här först om någon hade någon aning.

Mvh

Joakim

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/11/21 :  10:34:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Du kan ju inte få ut någon bild via S-video eftersom det är inte är S-video, det är en DVi-utgång du använder där. Input locked borde bero på att du inte har något annat kort iplockat än DVi-kortet.Det är utgångarna du skall använda för att få bild. Eller med andra ord video-out på scalerkortet för att få bilden.MvhKristofer
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/11/21 :  11:13:20  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tja, på min maskin finns bara en enda kontakt där S-video passar, den sitter på VIDEO OUT kortet och precis bredvid DVI-kontakten. Om man vill prova komponent, vad behöver man då? Min TV (Panasonic Plasma) har bara RCA-komponent in (3st) medan Gonduln har någon sorts bajonett och dessutom 5st, de tre vanliga komponent och dessutom 1 synk och en som bara heter video.

Jocke

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/11/21 :  13:12:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Jocke Kan du inte använda DVi-kortet? Du behöver ha en kabel med omkoppling från DVi till HDMi för att kunna få bild på tv eller projektor.För att köra komponent använder du de tre kontakter som sitter samlade röd grön blå. De heter BNC och du bör skaffa BNC till RCA för att kunna använda komponent.Komponentkabel finns i många olika prisklasser men det är egentligen vanlig RCAkabel som man använder.

Sedan får du högsta möjliga bildkvalitet när du använder DVi istället för S-video.Bilden är t.om bättre än komponent. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/11/21 13:16:25
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/11/21 :  19:20:00  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tja

Jodå, har kabel för DVI och allting, det var så det började, men där får jag ingen bild alls. Verkar dessvärre som där är något vaj med videokortet. Hifi Consult tyckte jag skulle skicka tillbaka den, och det kanske är det bästa. Har letat lite efter BNC-RCA, men vill egentligen helst köra DVI. Ska kolla om jag hittar en billig kabel att testa med :) Tack för hjälpen i alla fall.

Jocke

Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/11/23 :  19:13:12  Show Profile Send softishman a Private Message
Är det kvalitets problem med Bladelius? Inte förtsa som är trasig, jag hade en Advantage S1 (bladelius) som det var oroväckande mycket fel på, blev tillslut utbytt till en annan....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000