Author |
Topic  |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 22:47:27
|
Att kablar är systemberoende är inte något nytt. En kabel kan låta bra i mitt system, men kanske inte i andra. Min begränsade erfarenhet tyder på detta och när Ken Kessler i senaste numret av Hifi News också säger det tycker jag att det är värt att notera. Citat:
"For years, I avoided reviewing cables because they're the single most system dependent element I can name, and they show less of a definable character than any other component."
"A CD player or pre-amp will consistently exhibit the fundamental elements of its sonic personality no matter what components are mated to it"
Men om kablar. Om man ändrar någon av komponenterna på kabelns ena sida kan kabeln uppföra sig helt annorlunda. Kessler menar att det visserligen finns kablar som fungerar mer enhetlig än andra (t.ex. Transparent, Siltech och Kimber) men att dessa också varierar efter system.
Kanske något att tänka på i kabeldiskussionerna här. Därmed inte sagt att Kessler verkade förtjust i billiga kablar.
|
|
Daniel II
Member

82 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 23:24:20
|
Hej Anders47
Kabel djungeln blir bara större och större. Jag har själv svårt att hitta det som passar mig bäst och är samt. prisvärt.
Som man brukar säja " allt som glänser behöver inte vara guld " 
Mvh Daniel
|
Daniel
|
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 23:29:20
|
"Därmed inte sagt att Kessler verkade förtjust i billiga kablar."
Om jag jobbade på en liknande "Hifi-blaska", skulle inte jag heller vara förtjust i billiga kablar!
(därmed inte sagt att jag är det nu heller)
|
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 23:39:05
|
Recept för att göra sin lycka i kabeldjungeln:
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Det XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX/sladd |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 00:03:38
|
Det var ju inte precis den här typen av debatt jag önskade. Att kablar är systemberoende är inte detsamma som att billiga kablar generellt är lika bra som dyrare. Eller att allt är hokus pokus. Eller att man måste tycka bra om dyra kablar för att man jobbar på en hifi-blaska (mutad?). Inlägget var menat som en nyansering men kabelfrågan tycks vara så infekterad på detta forum att jag tvekar om det är möjligt med en meningsfull diskussion. Det är en djungel, men man kan ta sig fram även i en djungel.
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 00:03:45
|
Skulle hellre vilka säga att systemen är kabelberoende. :-)
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 00:12:46
|
Ja, Anders, det blir samma varje gång... |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 07:45:20
|
Anders 47:
Jag modererade lite så får vi se om man fattar piken.
Visst är kablar systemberoende. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 08:41:53
|
Jag satt igår och bläddrade lite i samma tidning och hittade det jag sökte, nämligen de artiklar där Ben Duncan klart visar på MÄTBARA skillnader mellan kablar. Det var två långa artiklar med tydliga mätningar där kablar visar små skillnader i statiskt tillstånd men dessto mer i dynamisk, dvs när musik spelas.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 08:56:51
|
En kabel är helt passiv och kommer inte att förändras beroende på vilka komponenter den förbinder. Däremot kan komponenterna uppvisa instabilitet i olika miljöer beroende på kablarnas filterverkan och deras reaktiva egenskaper. Kablar ska sålunda vara så transparenta (icke filterverkande) som möjligt. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 16:46:54
|
Det är möjligt att det rent fysikalist är så att det snarast är kablarna som påverkar komponenternas funktion än tvärtom, jag vet inte. Men man brukar börja med att köpa komponenter och sedan välja kabel. Och då är det rent praktiskt betydelsefullt om man tror att kabel A har vissa inneboende egenskaper eller om den kommer att fungera olika beroende på vilken anläggning man sätter den i. Det innebär att man måste vara litet ödmjuk i sin värdering av kablar. Att något inte lät bra i mitt system behöver inte innebära att det är så alltid, och tvärtom att min underbara kabel kan låta skit i andra sammanhang eller varken göra till eller från.
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 16:53:50
|
Just så, Anders47. Därför avstannar heller aldrig denna debatt. Vi sitter med olika erfarenheter från våra olika system och inte xxx skall någon tala om för mig att jag hör fel...   |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 17:42:41
|
Timbre.......Men det är ju ganska vanligt när det gäller kablar...*Du skall inga andra Gudar hava jämte mig*
Men jag instämmer med Timbre och Anders47 .
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 23:50:27
|
Den här tråden slutade ganska snabbt till skillnad från diverse andra kabeldebatter. Hoppas att det beror på att ni håller med mig. Och håller en litet lugnare ton i kommande debatter. Kabeldebatterna har blivit väl inflammerade med påståenden från att vanlig lampkabel är minst lika bra som någon annan till att vissa svindyra märken är absolut bäst i alla system. Samt diverse skämt om att man skall baka kablarna i ugnen. Jag har inte uppfattat att sådana skämt är positivt menade. Visst kan man skoja om highend, men dessa s.k. skämt tycks mest komma från personer som har lampsladdar. Genom en del konstiga piruetter lyckas en del få fram argument som att det är absurt att köpa en kabel för 25 tusen till en CD spelare för 5 tusen. Eller att 25 tusen i sig är absurt. Argumenten är inte hållbara efersom knappast någon skulle förespråka detta. Jag är själv inte alls glad i dyra kablar. Det finns säkert mycket hype och överpriser, men har inte än så länge lyckats hitta något som är billigt och bra.
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 23:53:22
|
quote: Originally posted by Anders47
Den här tråden slutade ganska snabbt till skillnad från diverse andra kabeldebatter. Hoppas att det beror på att ni håller med mig. Och håller en litet lugnare ton i kommande debatter. Kabeldebatterna har blivit väl inflammerade med påståenden från att vanlig lampkabel är minst lika bra som någon annan till att vissa svindyra märken är absolut bäst i alla system. Samt diverse skämt om att man skall baka kablarna i ugnen. Jag har inte uppfattat att sådana skämt är positivt menade. Visst kan man skoja om highend, men dessa s.k. skämt tycks mest komma från personer som har lampsladdar. Genom en del konstiga piruetter lyckas en del få fram argument som att det är absurt att köpa en kabel för 25 tusen till en CD spelare för 5 tusen. Eller att 25 tusen i sig är absurt. Argumenten är inte hållbara efersom knappast någon skulle förespråka detta. Jag är själv inte alls glad i dyra kablar. Det finns säkert mycket hype och överpriser, men har inte än så länge lyckats hitta något som är billigt och bra.
Kimber 8 TC både billig och bra !!!!!!!!!!!!! |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 09:13:56
|
Hej alla! Den här tråden handlade om kablar är systemberoende vilket framställs som om det skulle vara ett faktum. Om Ken Kessler eller någon annan anser att kablar uppför sig olika i olika system är det något som jag vill frågasätta.
Att kablar om det ger en egen signatur åt ljudet i alla uppställningar är lätta att testa kan jag hålla med om. Då uppför sig kablar i analogi med elektronik o högtalare. Kessler säger emellertid något annat. Han menar att vissa kablar är mer eller mindre konsistenta i alla sammanhang. Kimber, Transparent bla.
Transparent kan jag tänka mig är mer systemberoende eftersom dessa kablar innehåller ett filter för att kabeln ska återge så musikaliskt som möjligt (så står det iaf på hemsidan).
Jag tolkar det som att det är en bra egenskap. Det skulle innebära att kabeln är nästan immun mot störningar saknar tidsfel, har låg induktans och kapacitans osv.
Om kabeln är systemberoende så har den logiskt sett en signatur. Det kan betyda att den fungerar som en kondensator vilket kommer att påverka ljudet genom ett lågpassfilter. Beroende på vilket system man sätter kabeln i kommer det att vara olika slutresultat vad avser välljud. Huruvida kabelns signatur är lätt att känna igen låter jag vara osagt. "Lampsladdar" eller priser lämnar jag därhän.
mvh Johan
|
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/01/24 09:15:31 |
 |
|
|
Topic  |
|