HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD vs DVD transport
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/30 :  22:48:05  Show Profile Send huzze a Private Message
Vad det gäller RCA/XLR så är väl inte digitalsignalen balanserad, bara det att man använt den kontaktstandarden
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2010/11/30 :  22:55:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja, det är jag inte rätt person att svara påMen någon kan kanske upplysa oss/mig När det gäller vanliga signaler så vet jag att tex att på märken som tex Rotel så brukar XLR ingångarna ge sämre ljud än kopplat med RCA.(Rotel slutsteg) Och samtidigt så har man läst ibland att på andra märken så är det inga skillnader alls.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2010/12/01 :  07:39:51  Show Profile Send snare2 a Private Message
Lite intressant läsning om både S/pdif & Aes/Ebu: http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Jag har bla en transport & Dac från NorthStar Design ( http://www.northstar.it/english/CD-Transport_Model_192.html ) & Dacen (http://www.northstar.it/english/Dac_Model_192.html ).

När jag kör en Balanserad Aes/Ebu 110-ohm så har jag möjlighet att plocka en uppsamplad signal från standard 16/44 till 24/96 direkt från själva drivverket som är en Philips CD-PRO2M , dvs ett av världens mest exakta drivenhet för optisk läsning för red-bookstandard.

Som om det inte skulle vara nog så kan man använda sig av I²S digital överföring för att separera klockan & data.
( http://en.wikipedia.org/wiki/I%C2%B2S )

Som jag skrev i en annan tråd så har jag idag 10st transporter som jag kan byta & testa i mellan & ännu har jag inte hört någon dvd som slaget dessa på fingrarna & då har jag både bla Denon 3910 , Pioneer dv668 & 868 plus ett tiotal dvd-spelare till i samlingen som jag kan jämföra med.

Nu har jag ju inte provat med en moddad dvd från tex Harmony så det skall jag inte uttala mig om det gör något underverk eller inte.

Mvh

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/12/01 :  09:04:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Vilka modeller var det som ni jämförde AlfaGTV?

Den jämförelse vi gjorde var emellan två olika CD-spelare:
Marantz CD-17 MkII KI och Denon DCD S-10
Förvisso äldre spelare men ändå inga dåliga maskiner. Vi spelade på Denon-spelaren först och tyckte att det lät OK, kopplade om till Marantzen och WOW! Var det ens samma skiva som spelades? Ljudet fick en helt ny rymd, ljudbilden blev mycket större och dynamiken och anslaget fick en helt annan tyngd och svärta.
Och det var nog inte vad vi hade väntat oss, då Denon CD-n är ruggigt rejält byggd och väger åtskilligt mycket mera än Marantz-spelaren.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/01 :  11:05:45  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Spelade också på Marantz cd-17 MkIII KI före den spelaren jag har idag.

Tycker som AlfaGTV att Marantzen är en mycket bra maskin.

Hoppas nu att ingen på forumet tar illa upp, men jag tyckte den spelade musik på ett mycket förträffligt sätt.

Mvh
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/12/01 :  11:27:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
... jag tyckte den spelade musik på ett mycket förträffligt sätt.

Håller med dig fullständigt, den spelar verkligen "musik" och det är den största orsaken till att den nuvarande ägaren har väldigt svårt att släppa den till förmån för andra, kanske mera Hifi-betonade spelare.

Och missförstå mig inte är du snäll, anledningen till jag hänger här är att jag tycker om musik i första hand, men vill gärna att den skall återges på ett sätt som hänför, imponerar, skrämmer eller skämmer. Och intrycken förstärks av en detaljerad och exakt återgivning av inspelningen där även digitalutgången på CD'n kan påverka.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/01 :  12:49:06  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
AlfaGTV jag missförstår dig inte alls.

Problemet är ju inte att folk vill prova/testa den ena prylen efter den andra, problemet är ju att man får ju aldrig höra hur någon tycker det gör musiken bättre eller vise versa.

Vi kan ta jakten igen, om jag provar en bössa, så tänker jag så här.
Ligger den bra mot min axel, skjuter jag bra med den, är det för mycket rekyl, vad är det för dimension på kulan osv osv, detta testar jag för att få en så bra o säker vapen som möjligt för mitt användarområde. Jag testar ju inte allt detta för testandets skull.

Så frågan är. Är det alltid som så att bara för att ljudet blir/är bättre, blir det då alla gånger bättre, mer trovärdig musik för det???

Om nu svaret på denna fråga är nej nödvändigtvis inte säkert att musiken blir bättre mer trovärdig bara för ljudet bättre.

varför skriver man då bara om ljudförbättringar och aldrig om musikförbättringar??

Varför vill musiker som spelar musik från 15-1600 talet har tidstrogna instrument och inte digitala från närmsta Hobbex??

Mvh
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/12/01 :  12:52:46  Show Profile Send Klingan a Private Message
Ja, utifrån en given bunt sedlar är det för mig en del av vår hobby att hitta det som är bäst utifrån mina preferenser.

Ska fundera över vad det kan bli, under tiden spelar jag vidare på det jag gillar allra bäst...mina vinylskivor
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/01 :  13:01:09  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Ja det är meninglöst att försöka förklara vad jag menar när man inte är intresserad av att lyssna vad jag har att säga.

Frågan var ju inte hur mycket pengar man har eller inte.

Frågan löd ju om man nu är intresserad av musik, ( vilket är en förutsättning för denna fråga ) varför vill man då inte få det till att låta mer musik utan alltid bara bättre ljud???

Jag jobbar som organist, är intresserad av kyrkorglar, men inte av digitalorglar? VARFÖR inte digitala instrument, enkelt dom kan inte återge kyrkomusik/orgelmusik på ett trovärdigt sätt.

Nu menar jag dock inte att jag tycker cd-spelare låter kass, för jag spelar mestadels på cd ( men även lp ) utan det jag menar är att musiken/trovärdigheten är alltid ( enligt mig ) mer värd än ljudet i sig.

Mvh

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/12/01 :  13:32:07  Show Profile Send Klingan a Private Message
Det blir lätt ordvrängning då ord har olika innebörd för oss...låta mer musik och bättre ljud och så vidare. Känns som ett sidospår som jag inte vill ge mig in på.

Jag är nöjd med svaren som har kommit in angående transport, tackar!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/01 :  14:15:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Låter bättre innebär ju mycket. Bättre bas mer trovärdig orgel. Bättre X, mer trovärdig Y. Mer stampa takten, mer gung o sväng. Det är alltså många gånger olika ord för att det blir en mer trovärdig återgivning av musik, mer live och i slutändan mer musikaliskt. I min värld är det så.

Jag lyssnar väldigt mycket på vad musikerna gör så för mig är det viktigt att allt kommer fram, så att jag enkelt kan följa basistens utsvävningar eller trummisens lilla slag på en splash-cymbal. Visst jag kanske går lite miste om helheten, men det är mitt sätt att lyssna.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2010/12/01 :  15:06:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Ja det är meninglöst att försöka förklara vad jag menar när man inte är intresserad av att lyssna vad jag har att säga.

Du har ju försökt banka in det i huvudet på folk och det fungerar inte.
quote:
Frågan löd ju om man nu är intresserad av musik, ( vilket är en förutsättning för denna fråga ) varför vill man då inte få det till att låta mer musik utan alltid bara bättre ljud???

Det här är högst filosofiskt...
Vad som är "mer musik" tror jag definitivt saknar definition. Jag menar dock att prylar som "inte spelar musik" inte ger bättre ljud om det inte är så att man är ute efter en monitor för att avslöja en massa inspelningsfel. Det finns gott om prylar som har ett ljud som är fjärran från det som är naturligt, noterbart förhöjd diskant till exempel.
quote:
Jag jobbar som organist, är intresserad av kyrkorglar, men inte av digitalorglar? VARFÖR inte digitala instrument, enkelt dom kan inte återge kyrkomusik/orgelmusik på ett trovärdigt sätt.

Då är ju inte ljudet bättre om det är en kyrkorgel man försöker efterlikna! Definitionen av perfekt ljud i sammanhanget är rimligen att det är oskiljbart från en fysisk/mekanisk/"analog" orgel. Ju närmare idealet desto bättre är rimligen ljudet.
quote:
Nu menar jag dock inte att jag tycker cd-spelare låter kass, för jag spelar mestadels på cd ( men även lp ) utan det jag menar är att musiken/trovärdigheten är alltid ( enligt mig ) mer värd än ljudet i sig.

Återigen, är det verkligen bra ljud om det inte är trovärdigt?
Frågan förutsätter förstås att inspelningen är rimlig för ingen anläggning i världen kan rädda en skit-inspelning eller -mastring, möjligen maskera diverse fel.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/01 :  15:35:39  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig? Ja så skriver någon, men Vem tusan vågar höra av sig???

Mvh... och det är ju inte alla som klarar av att ge det (vänliga hälsningar menar jag)

Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2010/12/01 :  15:59:01  Show Profile Send CC a Private Message
Och jag som trodde att bättre ljud automatiskt innebar bättre/mer musikalisk upplevelse..

OBS! ovan var sarkasm... För jag "tror" inte. Jag är övertygad.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/01 :  16:24:43  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Ja utan att vara sarkastisk så kan jag också säga att jag var helt övertygad om att bättre ljud alltid innebar automatiskt bättre musikalisk upplevelse, där av allt testande och inte minst allt bytande.

Men märkte efter massa byten av spelare, stärkare, kablar osv osv att inte alltid hifi & musik går hand i hand.

Men det är jag ju helt ensam om att tycka här på forumet. Men, man hoppas ju att man får tycka det, utan att få alla mot sig.

Någon skrev (här på hififorum ) innan man är helt säker så är man ofta tvärsäker.

Så är det nog för många av oss att vi vet mest och bäst (inklusive mig själv är la best o påpeka)

Mvh
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/12/01 :  16:26:54  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
varför skriver man då bara om ljudförbättringar och aldrig om musikförbättringar??

Antagligen för att de flesta på det här forumet tycker att det är samma sak, jag gör det i alla fall. Jag vill ju ha ett ljud som är så bra som möjligt för att förstärka min musikupplevelse. M vh

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/01 :  18:40:48  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Nu tycker jag att denna tråd är nog infekterad.. Båda diskussionerna är väldigt intressanta och jag följer gladeligen båda men i olika trådar..
Det blir väldigt rörigt och stämningen känns lite tryckt när det går till såhär..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2010/12/01 :  22:34:28  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Lite intressant läsning om både S/pdif & Aes/Ebu: http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Jag har bla en transport & Dac från NorthStar Design ( http://www.northstar.it/english/CD-Transport_Model_192.html ) & Dacen (http://www.northstar.it/english/Dac_Model_192.html ).

När jag kör en Balanserad Aes/Ebu 110-ohm så har jag möjlighet att plocka en uppsamplad signal från standard 16/44 till 24/96 direkt från själva drivverket som är en Philips CD-PRO2M , dvs ett av världens mest exakta drivenhet för optisk läsning för red-bookstandard.

Som om det inte skulle vara nog så kan man använda sig av I²S digital överföring för att separera klockan & data.
( http://en.wikipedia.org/wiki/I%C2%B2S )

Som jag skrev i en annan tråd så har jag idag 10st transporter som jag kan byta & testa i mellan & ännu har jag inte hört någon dvd som slaget dessa på fingrarna & då har jag både bla Denon 3910 , Pioneer dv668 & 868 plus ett tiotal dvd-spelare till i samlingen som jag kan jämföra med.

Nu har jag ju inte provat med en moddad dvd från tex Harmony så det skall jag inte uttala mig om det gör något underverk eller inte.

Mvh

Intressant och bra info snare2, synd bara att den där transporten ligger låååångt över vad lilla plånboken eventuellt tillåter

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2010/12/02 :  11:06:00  Show Profile Send Örjan a Private Message
Det behöver inte bli så dyrt om man köper CDPRO2M/LF med nödvändiga tillbehör från
www.dantimax.dk, ung 5000kr.
Då ingår både S/PDIF och I2S-utgångar.
(Undvik dock att köpa rörutgånssteget som tyvärr lät riktigt illa.)
Jag hade nog köpt en sådan drive om jag inte haft en Marantz CD-80 med CDM1 mkII som
är den enhet jag känner mej mest tillfreds med av allt jag hittills testat hemma.
Mina Marantz SA-7001 och Pioneer PD-D6-J med DVD-baserade drivverk hänger inte med.
Pioneer PD-S707 med koaxial digitalutgång är bra men inte tillräckligt.
Denon DCD -2560 lite bättre men fortfarande inte ikapp.
Harman Kardon HD 990 med DVD-baserat drivverk helt obrukbar.
Och det är musiken jag lyssnar på.

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000