| Author |
Topic  |
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 19:27:32
|
| Skulle även ta en titt på Mission 780 för 4.500:-(tror jag). En bra stativ högtalare i klass med Audience 42. Ganska lättdriven (8 ohm och 89 dB)varm klang med vackert mellanregister. |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 21:58:32
|
Vill du ha Audience 42 så är de inte alls så svårdrivna, min cyrus 5 klarar av det med glans. Vill du ha utrymme för stativ i budgeten på 5000kr skulle jag satsa på Quad11L(har jag inte hört, men de i england verkar gilla den skarpt) eller ALR/Jordan Entry M(har jag hört och den gillar jag) De två kostar under 4000kr och gör det därmed möjligt för dig att köpa ett par hyggliga stativ för runt 1000-lappen.  
Golvstående högtalare för upp till 5000kr är alltid svårt, tyvärr. Jag hade nog hellre gått stativ-vägen. 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Altair
Member

79 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 16:39:53
|
Om du vill ha billiga högtalare som låter bra för det priset så kolla på: Proson Conquest 66 B-sort B-sort är då att lacken kan vara lite skadad. Oftast inte synbart. Säljs bland annat på www.factory-outlet.nu |
 |
|
|
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 17:21:59
|
Givetvist ett par JMlab chorus 707:or. då har du lite pengar över till att köpa bullar och kaffe till nån som kan svetsa ihop ett par rejäla stativ oxå.
Det blir inte bättre än så i 5kkr prisklassen. |
- I'm a head of my self |
 |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 19:45:39
|
Hej ärade medlemmar.
Med risk att bli påhoppad så måste jag säga att Wharfedale Diamond 8.2 låter riktigt bra med tanke på priset. Jag gav 800 SEK för ett par begagnade som knappt var inspelade.
Låter riktigt trevligt och fylligt med detaljer så de räcker. Kanske lite kräsna på vad som driver dem. 6 ohm och 86 db känslighet tror jag att det är.
Har inte så mycket att jämföra med i väg av "små" stativare. Har bara lyssnat på Dynaudio 42:orna tidigare. Dessa låter riktigt bra! De är dock intelika prisvärda, i mitt tycke, som Wharfedale högtalaren.
Att Wharfedale Diamond 8.2 har biwire-terminal är också ett plus i kanten tycker jag!
Over'n out Magnus Eriksson
|
 |
|
|
JoelH
Member

159 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 19:56:04
|
Det är märkligt vad många Proson Conquest 66 B-sort det verkar finnas! Man kan nästan tro att dom skadar lacken medvetet!  |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 09:41:57
|
 |
Edited by - Brosk on 2003/02/09 09:42:16 |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 13:36:07
|
 |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 13:38:12
|
| Det är ju många som gillar Audio pro Blackdiamond. Själv har jag inte hört så många högtalare, men jag gillar väldigt mycket mina Audio pro Ego 515. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 17:57:44
|
quote: Originally posted by akktustakki
Med risk för att ha missat ngt. Vad är detta för skönheter? Jag syftar på Nagrefs bild
|
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
pcspel
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 19:57:34
|
PSB Image 2B rastar de flesta i under 5000:- 4500 kostar dem, rekommenderas varmt... www.psbspeakers.com |
 |
|
|
Manga X

3083 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:40:08
|
Hej ärade medlemmar.
Gjorde just en "upptäckt". Den ovan nämda högtalaren PSBSpeakers modell b2 ser precis ut som Wharfedale Diamond 8.2. Samma element, samma design, snarlik storlek. Skruvarna för element montage sitter på samma ställe o.s.v. o.s.v. Förvillande lika varandra!!! Kan det vara som så att det är likadana högtalare? Tillverkade på licens av någon av dem!
Man börjar ju fundera i bland!!!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2003/02/11 17:43:39 |
 |
|
|
pcspel
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 07:38:05
|

PSB'n underst...Inte helt olikt fast måtten skiljer lite och de tekniska spec. skiljer en del så att de skulle vara samma högtalare stämmer inte.... |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 10:12:28
|
Struts!
Min standardlösning för billiga högtalare brukar vara beggat från Snell el Rogers, helst det sistnämnda. Här har du dock sprungit på grejor från Magnepan för 5000:-. Detta borde du absolut kolla upp!
Magnepans paneler är riktnings- och placeringskänsliga som nästan alla paneler, men de brukar låta väldigt naturligt och avslappnat. De dyrare modellerna brukar kräva ström, men de billiga är inte så kinkiga i allmänhet. Jag brukar kalla Magnepans billiga modeller för "snikQuad" eftersom de ofta har samma karaktär som Quads legendariska elektrostater, dock måste sägas att de har sämre spridning och upplösning. Detta skall dock vägas mot priset. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Manga X

3083 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 10:17:29
|
quote:
skiljer en del så att de skulle vara samma högtalare stämmer inte....
I stand corrected!
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 10:47:54
|
| akktustakki: Ino Audios piP! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 12:50:19
|
| Vet inte vad du har för ljudideal, men vill du ha billiga golvare bör du lyssna på heco xenon 400, ca 4kkr. Kanske mer rock än á capella, men mycket för pengarna i den kategorin. |
 |
|
|
Sajtam
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 15:05:35
|
Ditt problem är löst!!
Införskaffa dig ett par Heco Xenon 400 för c:a 4000 pix; garanterat det mest prisvärda du kan hitta
Jag har inte hört något som låter bättre i dess prisklass, eller inte ens om du lägger till några tusenlappar så e det knappt du hittar några bättre (enligt mig). Gillar du tajt och torr bas så blir du nöjd - gillar du ett brett dynamiskt mellanregister blir du nöjd - diskanten är dock det enda som är mediokert, men det får du leva med |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 00:07:17
|
Jag har bara hört ett par Heco, de kostade en massa pengar & såg ut som en större variant av deras billigare grejer... De lät värdelöst. 
//Jakob  |
|
 |
|
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 08:46:56
|
Struts!
Jag har själv kört Quad 303 med Dynaudio Contour 1.1 och hade inga problem att driva dem. Jag provade också audience 42 i butik med 303:an. Gick bara fint. Jag har också hört de små Quadlådorna i butik. De låter bra för pengarna.
Fundera därför på Dynaudio audience 42 eller Quad 11L.
Menar Gurin
|
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
|
RotelPower
Member

525 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 17:58:46
|
quote: Dynaudio Audience 42 för 4500kr... bättre blir det inte.
Var kostar Dynaudio audience 42 4500kr skulle jag bra gärna vilja veta.  |
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 19:02:50
|
| Tack Nagref! |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Kakan
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 20:44:45
|
| Med begränsningen att jag inte lyssnat på allför många olika högtalare i den prisklassen, kan jag varmt rekommendera Struts att lyssna (och troligtvis även därefter inhandla)ett par InoAudio piP. Jag har haft möjligheten att lyssna till dem i ett relitaivt bra lyssningsrum och i smaband med det även jämfört med betydligt större högtalare. Jag har svårt att se att du kan hitta något bättre ljud med från en så liten låda och behaglig prislapp. |
Kakan - kan ibland |
 |
|
|
Stghlmr
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:25:00
|
Jag har tidigare postat ang. aktiva högtalare. Jag tror att jag har kommit på bättre (sämre?) tankar. Det får nog bli ett par schysta (?) passiva.
Denna tråden är schyst och jag hoppas att vi kan blåsa lite liv i den igen.
Jag lyssnade på ett par Tannoy (modell okänt) som kostade 3500. Jag tyckte väl att de lät sådär... lite bumliga i mellanregistret. Försäljaren skyllde på plattan jag hade med mig men nja... jag tror inte att det var hela sanningen.
Jag lyssnar bara på akustiskmusik - jazz och klassiskt. Jag kommer även att använda högtalarna för mixning och lyssning av demoinspelningar.
Vad tror ni om Dynaudio audience 42 och Quads Lserie ? Jag vill helst inte lägga mer än 5000 på högtalarna.
mvh
Tobias
ps. Vad är det lägsta jag kan/ska lägga på en förstärkare utan att göra högtalarna en björntjänst ? |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 20:28:42
|
quote: Originally posted by Stghlmr
Jag har tidigare postat ang. aktiva högtalare. Jag tror att jag har kommit på bättre (sämre?) tankar. Det får nog bli ett par schysta (?) passiva.
Denna tråden är schyst och jag hoppas att vi kan blåsa lite liv i den igen.
Jag lyssnade på ett par Tannoy (modell okänt) som kostade 3500. Jag tyckte väl att de lät sådär... lite bumliga i mellanregistret. Försäljaren skyllde på plattan jag hade med mig men nja... jag tror inte att det var hela sanningen.
Jag lyssnar bara på akustiskmusik - jazz och klassiskt. Jag kommer även att använda högtalarna för mixning och lyssning av demoinspelningar.
Vad tror ni om Dynaudio audience 42 och Quads Lserie ? Jag vill helst inte lägga mer än 5000 på högtalarna.
mvh
Tobias
ps. Vad är det lägsta jag kan/ska lägga på en förstärkare utan att göra högtalarna en björntjänst ?
min brorsa kör med Audience 42 som monitorer, de funkar helt OK... Fast, du sysslade mest med jazz & klassiskt? Om jag vore du, hade jag nog kollat in ALR/Jordan Entry M och Quad 11L också. Quaden har jag dock inte hört ännu. (Ino Audio-högtalaren verkar ju fin den också iofs.)
Det finns ingen regel för hur lite pengar du kan lägga på förstärkaren, även om de billigaste hifi-förstärkarna kostar 2000kr ungefär... Det är mer så att du får testa vilken som passar ihop med de högtalarna du väljer... Dessutom kan du ju börja med en av de billiga för 2000kr & uppgradera när ekonomin tillåter! (Så har jag själv gjort & så kommer min bror göra.) 
//Jakob |
|
 |
|
Topic  |
|