HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Knäppningar i skivspelaren!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/23 :  21:46:28  Show Profile Send nalle a Private Message
Jag har problem med att det knäpper i anläggningen när jag använder skivspelaren. Tyvärr har jag bara ojordade urtag i vardagsrummet. Ärdet någon som har något bra tips på hur man löser detta?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:29:05  Show Profile Send Gus a Private Message
Samma här,dock inte bara på skivspelaren.Fenomenet uppträder även på andra signalkällor och mitt botemedel är att stänga av thermostaterna på dom direktverkande elektriska värmeelementen.
Denna typ av störning är (rätta mig om jag har fel)"luftburen"d.v.s.att thermostaterna vid till och frånslag alstrar en signal (det blixtar till i dom jäklarna)som går direkt in i elektroniken.I mitt fall hjälper det inte med att jorda alltså men att skärma av hela stereon från omgivade atmosfär skulle nog fixa till det hela.Enklare då att fimpa elementen.
Kanske lider du också av att någon/några apparater slår till/från ibland
Tur att man har värmepump och kakelugn också så man slipper frysa när det ska spelas---
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:41:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Det första man tänker på är torr luft och statisk
elektricitet men så enkelt kan det väl inte vara.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:45:25  Show Profile Send nalle a Private Message
Går det att skärma av anläggningen på något sätt utan att behöva dra helt nya ledningar?

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/23 :  23:03:52  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det kan vara två olika problem.
För många år sedan hade jag problem med statisk elekticitet i skivorna, varför det har upphört vet jag inte riktigt. Kanske bättre utrusting.
Det andra problemet är störningar från kylskåp etc. som stänger av och sätter igång regelbundet. Man kan få samma problem med att det klickar när man tänder en lampa i rummet.
Om störningarna kommer relativt sällan är problem två mest sannolikt, om de kommer tätt inpå så tyder det mest på problem ett.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/23 :  23:11:11  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Om det bara är vid användning av skivspelaren, skulle jag gissa på statisk elekricitet.
Kan bero på torr luft, mattor av konstfiber mm.
(skivspelaren har väl inte jordad elkontakt?)

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/23 :  23:21:45  Show Profile Send nalle a Private Message
Knäppningarna kommer ganska ofta och bara när jag använder skivspelaren så jag antar att det är statisk elektricitet. Och skivspelaren är bara jordad via förstärkaren som inte går till ett jordat urtag.

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/23 :  23:27:34  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Låna en luftfuktare och test och/eller ta bort mattan du står på när du hanterar skivorna/spelaren. Att förstärkaren inte är jordad borde inte spela ngn roll. Det enda (?) du kan göra är att testa dig fram.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/23 :  23:39:45  Show Profile Send nalle a Private Message
Okej! Tack för hjälpen.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000