Jag har problem med att det knäpper i anläggningen när jag använder skivspelaren. Tyvärr har jag bara ojordade urtag i vardagsrummet. Ärdet någon som har något bra tips på hur man löser detta?
Samma här,dock inte bara på skivspelaren.Fenomenet uppträder även på andra signalkällor och mitt botemedel är att stänga av thermostaterna på dom direktverkande elektriska värmeelementen. Denna typ av störning är (rätta mig om jag har fel)"luftburen"d.v.s.att thermostaterna vid till och frånslag alstrar en signal (det blixtar till i dom jäklarna)som går direkt in i elektroniken.I mitt fall hjälper det inte med att jorda alltså men att skärma av hela stereon från omgivade atmosfär skulle nog fixa till det hela.Enklare då att fimpa elementen. Kanske lider du också av att någon/några apparater slår till/från ibland Tur att man har värmepump och kakelugn också så man slipper frysa när det ska spelas---
Det kan vara två olika problem. För många år sedan hade jag problem med statisk elekticitet i skivorna, varför det har upphört vet jag inte riktigt. Kanske bättre utrusting. Det andra problemet är störningar från kylskåp etc. som stänger av och sätter igång regelbundet. Man kan få samma problem med att det klickar när man tänder en lampa i rummet. Om störningarna kommer relativt sällan är problem två mest sannolikt, om de kommer tätt inpå så tyder det mest på problem ett.
Om det bara är vid användning av skivspelaren, skulle jag gissa på statisk elekricitet. Kan bero på torr luft, mattor av konstfiber mm. (skivspelaren har väl inte jordad elkontakt?)
Knäppningarna kommer ganska ofta och bara när jag använder skivspelaren så jag antar att det är statisk elektricitet. Och skivspelaren är bara jordad via förstärkaren som inte går till ett jordat urtag.
Låna en luftfuktare och test och/eller ta bort mattan du står på när du hanterar skivorna/spelaren. Att förstärkaren inte är jordad borde inte spela ngn roll. Det enda (?) du kan göra är att testa dig fram.