HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dopaminknarkare är vi allihopa, allihopa...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/01/14 :  19:52:50  Show Profile Send HerrD a Private Message
Nya rön kring vår hobby:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/varfor-bra-musik-ger-oss-gashud



Skänk dina dopaminreceptorer en tacksamhetens tanke nästa gång du ser och känner håren stå i givakt på armar, ben, nacke och vad vet jag!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/01/14 :  20:16:53  Show Profile Send HerrD a Private Message
Kan tillägga att jag brukar känna mig lite stingslig om jag inte får min dopaminfix på några dagar. Tror jag utvecklat ett visst beroende. Hur är det för er?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/01/14 :  20:41:41  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag är definitivt musikberoende.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/14 :  20:59:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Mitt betyg när det stämmer, gåshud!!! Kan gå så långt att jag blir tårögd, men då uteslutande till klassisk musik.

quote:
ökad hjärtfrekvens, häftigare andning
Kan ju uppstå när man får reda på prislappen också.

Edited by - huzze on 2011/01/14 21:07:16
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/01/14 :  21:19:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Min morsa sa för 30 år sedan om mitt musiklyssnande;
"Det här är ju knark!"

Jag har fortfarande inte kommit ur mitt drogberoende.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/01/14 :  22:08:19  Show Profile Send HerrD a Private Message
Mammor vet!
quote:
Min morsa sa för 30 år sedan om mitt musiklyssnande;
"Det här är ju knark!"


Ha, ha! Pax för att få muttra detta när jag stryker omkring i korridorerna på Stockholm HiEnd - 2011

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2011/01/15 :  10:01:41  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Även jag är musikberoende.
Utan musik stannar livet känns det som.

Har gjort flera intressanta upptäckter på sistone.

Tex att det för mig enbart är en bra låt som framkallar gåshud,HUR det låter spelar nästan ingen roll alls. Det är nästan så jag lättare får gåshud om det låter dåligt. Varför?

Jo,om det låter extremt bra sitter jag o analyserar ljudet,inte musiken.Även Om jag lyssnar på gamla kassettband med tvivelaktig dov inspelning med en massa brus så får jag gåshud om det är en bra låt.

Sedan spelar sinnesstämningen den dagen in väldeliga,ena dagen kan man få gåshud av nästan allt jag lyssnar på,andra dagar får jag ingen gåshud alls även om jag spelar favoritlåtar.

Andra dagar sitter jag o blir så rörd att det rinner tårar,på riktigt.

Det finns dock en gemensam nämnare för om gåshuden infinner sig eller inte: Jag måste spela starkt. Låg volym ger mig ingenting alls,oavsett låt. Man kan ana gåshuden ibland på medel volym,höjer man då ordentligt, lagom till en extra bra refräng eller nåt,så blir det sinnessjuk gåshud!

Konstigt hur kroppen funkar egentligen.
Men tämligen intressant.

Vet en del personer som får gåshud endast om det LÅTER rätt,låten har också betydelse fast inte lika mkt. Lite märkligt kan jag tycka faktiskt.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/01/15 :  10:30:56  Show Profile Send e-robban a Private Message
Egentligen borde de mäta dopaminpåslaget hos en hifiare som apparatsurfar och jämföra det med lyssningen, då skulle vi äntligen få objektiva bevis för om vi är in it for the music, or the machines. Eller vad säger ni?

Finns det inte någon slags teori om att gåshud framkallas av låtar/partier som har en ljus slinga som sticker ut från ett mer kompakt komp...typ?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/15 :  10:38:25  Show Profile Send huzze a Private Message
Nja, när jag lyssnar på t ex pianokonserter, så kan en svår passage ge mig oerhörda rysningar.

Angående kvalité, platt-TV-ljud är av sån dålig karaktär (gammal transistorradio är high-end i jmf) att jag bara blir irriterad. Just nu är det Love Story-musiken i nya V75-reklamen som berör, endast genom huvudsystemet.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2011/01/15 :  12:05:15  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jag kan utan problem få gåshud via tv:n,om det är rätt låt osv.
Jag får även gåshud om det är en extra känslosam scen i en film,nån mer som får det?

När du får gåshud av Pionokonsertens svåra passage,har du nån aning varför du får det? Att du gillar musiken extra mkt då,eller att du imponeras extra mkt av din anläggning just i den passagen eller var ligger det?

Vet en person som får gåshud av att lyssna på en extremt djup orgelton,är inte det lite konstigt? Det är ju egentligen inte musik knappt,utan endast en enda ton.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/01/15 :  14:18:36  Show Profile Send e-robban a Private Message
har sökt runt lite på nätet för att hitta något om den där teorin som jag snackade om. hittade den här diskussionen som kommer nära det jag menade;

http://hscott.net/2010/10/why-you-get-chills/

kolla också in inlägget längre ned i länken som lägger till kulturella faktorer till den ursprungliga teorin.


"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/15 :  14:25:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag får gåshud över pianistens skicklighet, både tekniskt och musikaliskt när han genomför den svåra passagen. Jag imponeras inte av anläggningen utan av musikern.

Jag kan bli känslosam även vid filmtittande.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/01/15 :  16:42:10  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Säckpipor på hög volym i nya högtalarna gav Kenneth gåshud. (Kenneth är en kompis.)
Jag kan bli gråtmild för känslosamma passageri klassisk musik, men även när Robbie Williams tar i med sitt smörigaste, John Mayer i "Gravity", etc, etc.
Ändå har Bernt än lättare att bli tårögd... (Trodde ni inte, va!)

Waf, Waf!

Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2011/01/16 :  11:00:42  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Vi använder hifi för att förstärka känslorna som finns i musiken och komma närmare de.

Finns mycket om beroendeframkallande som stämmer in på hifi

- Vi berättar för andra om hur bra hifi är och att de borde prova.
- Fråga din familj om de tycker att hifi har förändrat dig.
- Hur mycket pengar lägger du på hifi?
- När man börjat med hifi så uppstår senare suget att prova tung hifi.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000