HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Black diamond vs blue diamond?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/01/24 :  12:26:24  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Hej är det nån som vet om det är värt att byta ut black diamond och ersätta dem med ett par blue diamond???

/Lasse

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2003/01/24 :  12:53:22  Show Profile Send Leif B a Private Message
Allt är en prioteringsfråga. Blue diamond har aktiv bas. men det är nog allt som skiljer. Dvs djupare och mer kontrollerad bas.
Om det sen är värt det, ja upp till dig.

Mvh / Leif B
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:56:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by theboyonthemoon

Hej är det nån som vet om det är värt att byta ut black diamond och ersätta dem med ett par blue diamond???

/Lasse

Enligt testet I Hifi & Musik för en tid sedan så är det, det. Men som så ofta de har ju sin smak och det är som alltid av nöden tvunget att lyssna själv för att bilda sig en uppfattning. MvhKristofer
Go to Top of Page

Babuska
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/24 :  23:12:33  Show Profile Send Babuska a Private Message
Vet ej om det är värt det. Vet dock att www.fyndborsen.se kan få fram dem till ett bra pris.

Mera kosken i magen...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/25 :  02:23:53  Show Profile Send henricsson a Private Message
Blue diamond är väl en kombo av black- pearl/diamond med en B1.35:a sub?
Det kanske räcker att köpa en B1.35 om dem fortfarande säljs.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/01/25 :  08:07:23  Show Profile Send Mattias a Private Message
Mina erfarenheter.

Blue diamond
De gånger jag lyssnat på Blue Diamond, har jag blivit väldigt besviken. Basen, är det så här de skall låta? Hur onaturligt som helst. Visst det beror på hur de funkar i rummet. Det har varit allt annat än naturlig återgivning och just musikaliskt!
Det är klart vad kan man vänta sig? Det är ju nästan som en inbyggd sub i varje högtalare. Personligen har jag aldrig* hört en sub (portad eller sluten) som spelar naturligt, bra och just musikaliskt!
Får väl tillägga att de gånger jag lyssnat har systemen inte funkat i de rum. Dock är det sessioner vid tre olika tillfällen på tre olika ställen under minst 1 timmes lyssning. Kom dock ihåg att jag har troligen andra preferenser och krav jämfört med dig. För dig kan dessa passa jättebra.

Black diamond
Spelar mer musikaliskt än blue dimond enligt min åsikt! Inga tvivel om den saken. Mer kan jag inte säga nu, för det var länge sedan jag lyssnade på dessa.

*Sanning med viss modifikation. Med Bo Hanssons grejer (http://www.rauna.com/) i hans eget hem har jag upplevt en grymt musikalisk återgivning med separat subsystem. Vi pratar dock en helt annan nivå på grejerna. Bosses system består av dels hornsystem delat för basregister och övre register. Allt drivs med rörförsträkare. Basdelen består då av ingjutet bashorn som börjar i husets källare och mynnar ut i lyssningsrummet bakom soffa. Mynningens storlek är uppskattningsvis 3-4 meter lång med djup 0.7-1 meter. Bashornets längd kring 4 meter. De övre registren avges i också av hornkonstruktion från ett Lowterelement (PM4?), deras största och tyngsta element. Avståndet från detta system till lyssningsposition har jag för mig är det samma som bassystemets hornlängd. Bosse har jobbat och lagt ner lite energi för att få systemet att funka. Systemet funkar på LP och Rullband. Där märker man inte att det är två olika system! Alltså bas och övre register. Allt är perfekt integrerat. Lyssnar man på orgel så står den helgjuten framför dig och det går avgrundsdjupt!
Detta är mao helt andra grejer än Blue diamond!

Lycka till!

Hälsningar Mattias
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/25 :  10:56:45  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Jag tror det bästa är att skaffa en sub till dina Black Diamond. Har BD själv fast subben har jag endast när jag kollar på film och ej till musik.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/25 :  17:07:30  Show Profile Send celef a Private Message
Lyssnade så sent som i eftermiddags på Black Diamond (OnOff i Farsta Centrum), lät hur bra som helst! ;-) Snygga är dom ju oxå! ;-)

sound pollution
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/01/25 :  19:03:25  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
hej på er. tack för era åsikter om högtalarna. har haft möjlighet at lyssna på blue diamond lite noggrannare nu. Måste säga att jag tycker det låter som om basen är på villovägar helt och hålet. Jag fick det i alla fall inte att låta särkilt bra (trots Kents Isola-skiva hehe). Musiken kvävdes i blue diamond och när jag jämförde dem med black diamond så framstod de förstnämda nästan handikappade. Tror därför inte att det blir nån uppgradering.

Läste i Hifi och musik "blue diamond är dubbelt så dyra som black diamond, men då är de också dubbelt så bra...)
Tror inte riktigt att jag vill hålla med om det.

Nu måste jag bara hitta en schysst förstärkare, suck. Vad tror ni är bäst; Rotel 980 för- och slutsteg, eller en HK650? Förstärkaren måste vara ganska rak på sak. Den ska passa med ovannämda högtalare och arcam aplha 7se cd.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:31:36  Show Profile Send desoto a Private Message
Med en korrekt placering och rätt nivåer injusterade tycker jag Blue diamond låter helt ok (för prisklassen och högtalartypen märk väl). Får man inte till det med placeringen kan dock mycket väl basen leva sitt eget liv. Framförallt tycker jag att dessa högtalare är en bra kompromiss för *host* hemmabio, om man av utrymmeskäl vill slippa ha både separata subbar och front-högtalare. Här är ju både och kombinerat i en kompakt (nåja) enhet.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Bateman
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/01/27 :  17:34:45  Show Profile Send Bateman a Private Message
Smaken är väl som baken...Den enda gång jag har haft möjlighet att jämföra Blue och Black i ett och samma rum under samma tidpunkt, så tyckte jag (bortsett från den extra basen då) att Blue var mycket klarare i sin ljudbild och inte lika vass i diskanten som Black kunde bli på vissa låtar.
Och det tillräckligt mycket för att jag skulle överväga en uppgradering i alla fall

Edited by - Bateman on 2003/01/27 17:35:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000