HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt begrepp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/24 :  21:44:13  Show Profile Send HPW a Private Message
Alla vi känner väl till begreppet WAF Wife Acceptance Factor. En kompis introducerade ett nytt begrepp. Han har köpt nya högtalare betydligt större och utrymmes krävande mer svårplacerade och hadde gått igenom WAF provet.

Men sedan kom Mormor = svärmor på besök och dessa högtalare klarade även denna kritiska granskning.

Kan man då säga att det finns ett begrepp som heter GAF Grandmother Acceptance Factor som är en svårare kriteria att uppfylla

Rundgång & Omgång

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/24 :  21:52:07  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
eller OBAF
Ol Bitch...
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/24 :  22:03:36  Show Profile Send yoko a Private Message
Jag har oxå ett nytt begrepp........min första introduktion till audiofili var en grabb som var hemma hos mig o "fikade" han ville mer än fika, men det blev inget...han hade förolämpat min enda lilla stero. Den genom gick AA testet och failade. Det var en kompakt-stereo köpt på onof, den billigaste o enda jag kunnat spara ihop till-OCH HAN VÄGRADE ATT LYSSNA PÅ SKIVOR (som förövrigt inte heller klarade AA testet p.g.a. för dålig inspelning)PÅ DENNA!!!!!!!!!!!!Här har vi ett viktigt begrepp att använda oss av; AudiofilAcceptance Factor.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/24 :  22:11:09  Show Profile Send HPW a Private Message
Håller med om att detta
quote:
AudiofilAcceptance Factor.
är begreppet för innre kretsen men för familjeförsörjare där inte alla väljuds argumet värderas så blir det alltid en kompromiss mellan pris utsende oc familje frid.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/24 :  22:24:02  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by yoko

Jag har oxå ett nytt begrepp........min första introduktion till audiofili var en grabb som var hemma hos mig o "fikade" han ville mer än fika, men det blev inget...han hade förolämpat min enda lilla stero. Den genom gick AA testet och failade. Det var en kompakt-stereo köpt på onof, den billigaste o enda jag kunnat spara ihop till-OCH HAN VÄGRADE ATT LYSSNA PÅ SKIVOR (som förövrigt inte heller klarade AA testet p.g.a. för dålig inspelning)PÅ DENNA!!!!!!!!!!!!Här har vi ett viktigt begrepp att använda oss av; AudiofilAcceptance Factor.

Haha! ibland är det, som hifinörd, bättre att hålla tyst..
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/24 :  22:31:02  Show Profile Send yoko a Private Message
Ja, ibland är det bättre att fokusera på det positiva inom audiophilismen...
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/24 :  22:31:03  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
I denna likeberettigelses tid hetter det inte mere WAF men SAF = Spouse Acceptancy Factor. På dette sätt gäller det både vega - ochså om det er kvinnen der er til hifi och mannen der skal acceptera dom stora högtalare

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/24 :  22:38:03  Show Profile Send yoko a Private Message
själv föredrar jag högtalare med bra ljud, det innebär ju subbor och fullregisterhögtalare...i en lägenhet på 25m2! Jag har fått kritik för mina inköpstankar från killarna i mitt band..de vill att jag ska ha så fina högtalare och kompaktstereå..så att jag får plats att bo i lägenhetn...dumheter...kanske finns det en Band acceptence Factor...många musiker tar avstånd från sådana materiella ting som stora fina hifianläggningar!Otroligt konstigt tycker jag-men man får väl nog av musik ibland...
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/24 :  22:50:55  Show Profile Send HPW a Private Message
Man kan skapa begrepp som låter som dom är jämlika
quote:
I denna likeberettigelses tid hetter det inte mere WAF men SAF = Spouse Acceptancy Factor
men i praktiken verkar det sakna betydelse. Hur många tjejer finns ex vis på Hifi forum som dessutom bestämmer vad som ska inhandlas på sterio fronten ?

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/24 :  22:59:24  Show Profile Send yoko a Private Message
Jag har bara hittat mig själv..men johansson kände visst en kille som har en tjej som oxå dessutom e halv japs o violinist...vi e nog one of a kind...
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/24 :  23:57:31  Show Profile Send HPW a Private Message
Högtalarna i fråga var Linn Ninka kolla Jajaon´s tråd http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1088&whichpage=42 där dom finns på bild. jajon har inget med med min kompis att göra mer än han råkar ha samma högtalare

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/25 :  00:14:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Jo det finns en BAF men jag kallar det Brand Acceptance Factor.
Detta innebär att vissa märken bedöms lite olika andra. Högre BAF innebär sålunda att märket blir mer accepterat bland förståsigpåare.
Ibland kan det vara fördelaktigt för en tillverkare att tona ner sin särart för att åtnjuta högre BAF.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/01/25 19:52:02
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/01/25 :  11:29:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
CAF - CHILD ACCEPTANCE FACTOR
Gäller när man lyckats hitta grejer som den lilla söta varelsen låter vara ifred.......ajaj - inte röra - AJAJ

Artphotography
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/25 :  15:47:58  Show Profile Send falukorv a Private Message
MILAF
Mother in law acceptance factor.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/25 :  22:11:17  Show Profile Send Johansson a Private Message
RAF-Room Acceptance Factor

Försök knöka in ett par 1.7 meters magnetostater i en vindsvåning modell städskrubb...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/25 :  23:54:54  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
IAF

(Ingvar acceptance factor)

Ska nog stå INO på dem i så fall.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/25 :  23:57:09  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Jo det finns en BAF men jag kallar det Brand Acceptance Factor.
Detta innebär att vissa märken bedöms lite olika andra. Högre BAF innebär sålunda att märket blir mer accepterat bland förståsigpåare.
Ibland kan det vara fördelaktigt för en tillverkare att tona ner sin särart för att åtnjuta högre BAF.

BAF trodde jag betydde (Baglady Acceptance Factor)

Den torde vara ganska hög (>1.0)
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:05:15  Show Profile Send yoko a Private Message
ino faktor....det är väl den faktor somgör att man alltid kommer fram till bra svar o frågor på lts möten-stora som små (ner till två man), vi har ju ino faktorn gemensam (inte alla ni på forumet) men säkert 99 procent av lts!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000