Author |
Topic  |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 00:56:00
|
Jag såg att SR sålde ut Studer stereobandare för 3000:- kan det vara nått att lägga slantarna på. |
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 04:33:08
|
asså det blir säker skitbra ljud men behöver du verkligen en rullbandare? När jag höll på med närradio(sent 80 till tidigt 90 tal) så använde vi bara rullband för att klippa, DAT var ju redan då väl så bra kvalitetsmässigt. Nej jag skulle inte lägga pengar på en rullbandare, om jag i dag skulle behöva klippa på det sätt jag gjorde då så skulle jag föredra minidisk. Ska du bara ha det för att spela in skivor så ar min topplista:
1:DAT( om du spelar in analogt på 48 khz från tex vinyl) 2:CDR ( om du ska kopiera CD) 3:MiniDisc (bra kompromiss till det mesta använder det själv till att spela in P3 live bla)
Melker |
Halmstad |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 09:40:48
|
filament Kolla på loppis och liknande varietéer. Det händer att dom säljer trattgramofoner med. |
Edited by - Flint on 2003/01/25 09:44:04 |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 10:08:47
|
Hör du Flint jag har faktiskt ett projekt med trattgrammofon jag har börjat med tratten ett litet problem hur fasen gör man för att böja trä. |
 |
|
fonz
Member

518 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 19:19:25
|
quote: Originally posted by filament
Jag såg att SR sålde ut Studer stereobandare för 3000:- kan det vara nått att lägga slantarna på.
|
 |
|
fonz
Member

518 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 19:23:09
|
Sorry ingen text....?.....Orkar inte skriva igen. Den försvann av någon anl....Men köp.......quote: Originally posted by fonz
Jag såg att SR sålde ut Studer stereobandare för 3000:- kan det vara nått att lägga slantarna på.
|
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 19:40:16
|
Nähä dom är slut, ganska stora med golvstativ var det nä jag tor att jag kör med hårddisken och ljudkortet det får duga till jag hittar en rullbandare det är bökigt att ta med datorn för att spela in.
Dessutom blir det lättare med rullbandaren eftersom man kan höra hur inspelnningen blir med lite fördröjning kan man det med de digitala inspelningsprylarna.
Jag skall spela in kyrkorglar i diverse småkyrkor runt om i landet. Eget projekt ej EU bidrag eller andra bidrag. |
 |
|
pekka
Member

190 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 20:36:49
|
Hej Testa med en HighSpeed DAT En DAT med dubbla hastigheten. Pioneer har en modell 5 eller 7 som man kan få billigt begagnat. Frekvensen blir upp till 40KHZ sampling 96 men fortfarande 16 BIT Använder du DDS band för datorer får du plats med två timmar konitnuerlig inspelning.
Kan vara bra att börja med tills du kan skaffa bättre proffsgrejor vilket antagligen behövs om du skall spela in orgel.
PEKKA
|
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 21:16:36
|
Ja men en studer kan inte vara helt fel eller kanske en beg Nagra rullbandare.
Jag vill egentligen ha analogt ljud rakt genom. |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 21:53:06
|
Jag har en gammal rullbandare av (fd) "studiokvalitet" stående i en garderob. Tröttnade på den redan för kanske 15-20 år sedan eftersom den käkade tonhuvuden. Några hundra timmar lät den bra, men sedan ... Nej, det blev för dyrt i drift och för mycket jobb med referensband, tongeneratorer och oscilloskop. Detta bör man vara medveten om ifall man grunnar på dylika maskiner. / K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 22:04:01
|
Men kul är det att trimma bandspelare jag har ett fint instrument för detta det går fort som tusan att trimma efter själva bytet av huvudena. |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 22:11:20
|
Filament
Vad är det för instrument du har för att trimma in tonhuvuden? Man måste väl ha ett intrimmningsband för det första.
Jag har två Tanberg, 64 och 64X hemma som jag skall serva när jag får tid. Men allvarligt talat så vet jag inte vad jag skall använda dom till när jag har tagit bort nostalgin. |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 22:18:50
|
Jodu det måste man ha men bandet trimmar ingen bandspelare, hur man går tillväga blir för tradigt att beskriva här, instrumentet heter NF Limited Japan Frequency Response Checker. Den har en kalibrerad dämpsats för utgångssignalen som består av ett gäng toner från ett antal generatorer som mixas och skickas till utgångskontakterna.Det finns också ett gäng mätare en för varje frekvens samt inställningar för vilken noggranhet man önskar +/- ett antal dB. |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 22:24:21
|
Har man den för att justera den mekaniska positionen av tonhuvudet eller har man den för att trimma in bias och div förstärkarsteg? |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 22:31:29
|
Allt då det gäller tonhuvud och förstärkare inte för (BIAS traps och liknande) men jag klarar allt annat med detta instrument det är klart att det är bra med svajmätare, oscilloscope och voltmätare. Men läget på tonhuvud och playbacknivå osv måste först kollas med hjälp av refband. Det är ett produktionsinstrument har stått på en fabrik som tillverkade kasettbandspelare. |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 16:10:13
|
Hej Filament!
En Studer i bra skick för 3000kr måste betraktas som ett fynd! Har själv haft både en sådan samt en Revox B77, studern är mycket bättre än den senare. Mvh Kenth |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 16:17:29
|
Ja det måste det vara, jag kan inte gissa vad den kostar men 100000:- ligger nog nära.
Dom fanns på Blocket för en månad sedan jag mailade en kille och han svarade att det fanns många kvar????. Han svarade som om han arbetade på SR SVT vad jag förstod av det hela skall se om mailet finns kvar . |
 |
|
|
Topic  |
|