Author |
Topic  |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 22:12:59
|
Ja just det finns det någon som kan denna konst här på forumet skulle var kul om någon kunde komma med lite enkel teori jag menar specifikationer ingångsimpedanser utgångsimpedanser frekvenssvar effekt (på SE slusteg ) verkningsgrad m.m. m.m. |
Edited by - n/a on 2003/01/26 00:20:00 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 22:20:07
|
Det är inga speciella teorier för SE. SE går ju i klass A vilket gör att det alltid går en tomgånsström genom dom vilket gör att dom blir varma och uteffekten inte alltid är hög.
Om du vill ha specar för SE så är det bäst att kolla med varje tillverkare. |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 22:25:18
|
Jaja men om du kollar Nelson och Co så är det emn massa annat, mycket FET blir det och då gäller lite annat om det skall bli bra, vore fint med lite utläggningar här på forumet jag är intresserad av att bygga med FET men jag vill ha en SOTA design. |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 22:41:54
|
Kolla på Nelson Pass hemsida. Jag har för mig att han beskriver ganska öppet hur man skall göra och vad man skall tänka på.
Det fina med klass A är att man slipper transistorns nollgenomgång där den är mest olinjär. |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 22:49:56
|
Ja helt klart, jag forskar på egen hand. |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 00:06:36
|
Fasen vad många som tittat på mitt inlägg 75 st på kort tid jag borde nog inte ha skrivit ända det var meningen att jag skull skriva ände men det blev tyvärr ända av rent misstag. Jag är rädd om min butt jag hoppas ingen trott något annat, för sjutton! |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 00:21:38
|
Puh! det gick att ändra, vilken tur. |
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 01:30:11
|
Når du frågor på denna måte er det helt umuligen at svare - du ønsker helt enkelt at vide ALT!
Som med andre forstärkere kan man inte bare give generelle specifikationer, det kommer i hög grad ann på konstruktionen, men typisk er SE dog med lav effekt och har forholdssvis hög utgangsimpedans.
Virkningsgraden i klasse A (som ALLE SE-konstruktioner nödvendigvis er) ligger typisk på 25%. Med rör skal du ocså forsyne glöd och har gerne tab i drosslespoler eller serie-modstande. Mine 17W SE-trin trækker ca. 200 Watt - altså en virkningsgrad på 8,5%. Läs bøker eller søk på nettet, du kan starte her: http://www.tubecad.com/
Loade net CAD-journal i PDF och skriv ut. Der er til mange timers læsning. Dom har ochså bra PC-programmer til beregning af rør-kretse.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 09:53:08
|
filament Det finns massor med sidor på nätet som behandlar ämnet SE. Bara att hämta och läsa. Impedanser kan du bl.a. läsa ut av rördata men också kolla vad byggarna tycker låter bra. Sen kan du koppla upp allt i spicesimulering och "torrmäta" blandet med att bygga på riktigt. Den vägen har jag gått och går. Bara att jobba på. |
Edited by - Flint on 2003/01/26 09:56:00 |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 10:36:12
|
Själv undantar jag rör för SE design jag föredrar konstruktioner med halvledare mycket pga priset, jag har kollat alla SE idéer från DIYAUDIO.COM och det är väldigt mycket. Nu är det så här att jag tror att det finns svenska idéer som ligger och slummrar jag vill försöka väcka dessa. CTC Builders har ju en förförstärkare Blowtorch med SE man kan undra vad dom har för topologi den drar 300W OBS det är en förförstärkare eventuellt bara en buffer med SE design??? |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 10:41:43
|
Ok the sex appeal med rör är överväldigande det är jag helt med på. |
 |
|
TNT
Member

204 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 10:46:49
|
quote: Originally posted by lars
Det är inga speciella teorier för SE. SE går ju i klass A vilket gör att det alltid går en tomgånsström genom dom vilket gör att dom blir varma och uteffekten inte alltid är hög.
Om du vill ha specar för SE så är det bäst att kolla med varje tillverkare.
Det går alltid tomgångsström i AB ochså. Kan man verkligen sätta SE=Klass A
Finneses med SE att den inte har nån övergångsdist. Det är ju det som klass A försöker avhjälpa men det gör ju inte SE = KA.
eller?
/ |
Jag postar, alltså finns jag |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 10:57:53
|
Om man använder en transistor så kan man knappast få crossover dist. Class A är väl för att det skall funka med en transistor man drar max ström genom drivaren och dörren är öppen så har i alla fall en konstruktör på den Danska Arena gjort en gång i tiden, men då med en transistor och en utgångstrafo det lät bra för att vara en mainstreamprodukt. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 11:55:40
|
TNT Om du inte kör en SE i Klass-A får du halvvågslikriktning. Är det det du vill ha? Liten tankelucka här kanske? |
 |
|
|
Topic  |
|