Det ligger till som så att jag har en 10" aluminiumbas liggande till ingen nytta för tillfället. Detta är en Infinty Kappa Perfect bas...
Hade den i min förra bil... Ja jag vet... Bilbasar... Men denna är byggd som en pansarvagn!
Iaf så tänkte jag lyssna av om det är någon av er som har något tips på vad jag skulle kunna göra av den (förutom att slänga in den i min nuvarande bil då).
Man kan faktiskt använda lådor med så högt Qts i basreflexlådor men det kräver relativt stora volymer men ditt/din vas är ju bara 38 l så det skulle ju kunna gå ändå utan att det blir en orimligt stor låda.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Vad jag funderade på att prova (när jag flyttat ut ur lägeheten o in i nya huset) är en sluten låda med ett Q på 0.5 eller Bessel (0.54 eller vad det nu blir). Lådan borde väl inte bli apa-stor ändå med tanke på såpass lågt VAS?
Är i vilket fall som helst mest intresserad av musik kvalitén, inte kvantiteten bas :) Om det nu går att få detta element till att spela med kvalité...
Elementet är i vilket fall som helst alldeles för dyrt för att inte användas, betalade runt 2.5 papp för det när jag köpte det... O sen blev det använt i 4-5 månader innan jag bytte bil :( Spela rätt duktigt i bilen iaf (använde då en 20 liters sluten låda) :) (i en liten Volvo S40 fick man mycket tryck kan jag lova)
Tja det här elementet: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=190 kan man få väldigt hifimässiga resultat i en basreflexlåda och det har ju inte bättre småsignalparametrar än ditt...
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Jo det är ju helt klart det... Får la testa med en basreflex då.
Hehe småsignalparametrarna borde vara rätt kääs på mitt Infinity-element... Tjock alukon... Men pumpa luft det kan det... Magnetsystemet är ju inte direkt litet på den heller... Vikten likaså, uppskattar den till ca. 6-7 kilo
Sök lite på internet.. Jag har hittat dokumenterade byggen med kappa perfect basar, dock främst som hembiosubbar! En i ett 120cm långt betong-avloppsrör!