HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 någon som har hört VIENNA ACOUSTICS ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/01/26 :  01:54:51  Show Profile Send bibi50 a Private Message
erfarenheter, förslag , vem säljer i sverige helst i stockholm ???

http://www.vienna-acoustics.com/

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/01/26 :  10:28:23  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag har hört VA Beethoven hemma hos PESA i Detroit. Tyvärr finns ingen åerförsäljare i Sverige, den närmaste är i Norge...

Högtalaren kan sjunga riktigt vackert med rätt förutsättningar, men är som alla lite bättre högtalare känslig för vad man kablar upp den med och vilken elektronik man har till... OCH i vilket rum den står...

Jag tror Pesa har mycket mer att berätta om dessa godingar till högtalare...
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/01/26 :  17:33:57  Show Profile Send pesa a Private Message
Hur lange har jag inte vantat pa den har fragan...!?!

Skall forst namna att Vienna har tva huvudserier i sitt sortiment. En nast intill B&O-inspirerad alu-serie som jag inte har ngn erfarenhet av (men jag tror de visades vid senaste Arken-massan)och en mer konventionell linje som jag har desto mer erfarenhet av.

Ar lycklig agare av Viennas Beethoven-hogtalare och hade Mozart fore dem. Nar jag skulle kopa mina forsta high-end hogtalare sa lyssnade jag igenom Thiel, Martin Logan, Paradigm, Klipsh, NHT, Sonus Faber och nagra till. Nar jag fick lyssna pa Mozart sa var det avgjort. Det var det absolut harligaste ljudet jag hade hort dittills. Framfor allt vokala och akustiska stycken var lojligt bra.

Peter Gansterer, som ar chefsdesigner, har ett par grundideer som han haller fast vid. Bl a. har han sa smala frontar som mojligt for att optimera ljudbilden. Han later vidare elementen for mellanregistret ga fran 110 Hz till 3 kHz vilket pastas tacka i princip hela omfanget
i den manskliga rosten. Jag ar ingen ingenjor och kan inte kommentera teorierna, men i praktiken later det fantastiskt. Hemsidan Du refererar till ovan har all info man kan onska inklusive ett digert bibliotek recensioner.

Jag maste ocksa kommentera tra-arbetet. Hogtalarna ar mycket vackra och solidare pjaser far Du leta efter. Finns i Bok, Rosentra och Svart.

Jag har kort mina hogtalare i en hemmabioreceiver fran Denon innan jag investerade i Krell's integrerade KAV 300iL. Visst blev det ett lyft med Krell'en men aven dessforinnan lat det mycket bra. Som Pjotre namner ovan har vi sett att kabelvalet har varit klurigare. I mitt system har det varit valdig skillnad pa olika kablar. Kimber ar de som hittills varit bast.

Interconnect i Norge importerar Vienna till Norden och jag har hort rykten om att vissa aterforsaljare i Sverige har borjat ta in dem men inte sett ngt bekraftat.

Kom garna igen om Du vill veta mer!

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/01/26 :  19:24:01  Show Profile Send bibi50 a Private Message

"Hur lange har jag inte vantat pa den har fragan..."
känner mig smickrad att det är just jag som ställde frågan ...
Egentligen tänkte jag pröva också Jean-Marie Reynaud också !
men har en känsla att just Vienna blir mitt val och ditt svar har inte gjort det sämre !

"Ar lycklig agare av Viennas Beethoven-hogtalare och hade Mozart fore dem." Jag dreglar !!

"Nar jag fick lyssna pa Mozart sa var det avgjort. Det var det absolut harligaste ljudet jag hade hort dittills. Framfor allt vokala och akustiska stycken var lojligt bra."
Hur beter sig härligheten med jazz, fusion, gammal god elektrisk rock med Eric Clapton, Pink Floyd osv. ??
Passar dessa härligheter HT eller endast i stereo ? Oh förlåt du svarar ju härnedan !

"Jag maste ocksa kommentera tra-arbetet. Hogtalarna ar mycket vackra och solidare pjaser far Du leta efter. Finns i Bok, Rosentra och Svart." Frun blir säkert glad ! är Bok versionen av det ljusa salget ?

Personligen har jag svårt att tro att kablage påverkar på ett kännbart
hörbart sätt men just nu är jag koncetrerad just på att skaffa högtalaren med Kimber som första prioritet när det gäller kablage

Jag är verkligen tacksam för att du svarade och hoppas på vidare
stöd från din sida tills och även efter köpet av Vienna
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/01/26 :  20:48:21  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag tror utan tvekan Du kommer att hitta ratt med Vienna.

Jag kor sjalv Pink Floyd's the Wall som en av mina test-cd nar jag provlyssnar utrustning och det later mycket, mycket bra. Vad galler jazz sa ligger mina preferenser mer at easy listening-hallet. Artister som Diana Krall, Natalie Cole och Harry Connick Jr later harligt, harligt...

Tva skillnader jag markt mellan Mozart och Beethoven i min anlaggning ar att Beethoven (sa klart) gar djupare och det marks/kanns/hors. Det har ar ingen jattebas-hogtalare men i mitt tycke ar den "ratt", dvs valdefinierad och tajt. En annan skillnad ar att Beethoven ar mer laid-back vilket jag uppskattar.

Vill Du kora en Vienna-uppsattning i HT sa lar Du inte bli besviken. Har inte gjort det sjalv annu men recensionerna ar mycket bra kring sadana kombinationer. Da finns det dessutom mycket olika alternativ beroende pa planbok.... Det var faktiskt en recension for Mozart ihop med Meastro (eller om det var Theatro) samt Haydn som fick in mig pa Vienna-sparet en gang i tiden.... Sjalv har jag prioriterat tva-kanal och kor med Infinty-center samt surround, men en dag skall det forhoppningsvis bli Vienna runt om....

Bok ar det ljusa traslaget, det ar riktigt! Jag har sjalv den varianten. Om Du gar in pa "photo album" ovan sa kan Du ga in pa mitt album och kolla in skonheterna. Jag har kvar en bild pa Mozart-uppsattningen ocksa...

Kablaget har paverkat mycket, atminstonde for mig. Jag har testat t.ex. Red Dawn fran Nordost med negativt resultat men Kimber later helt otroligt.

Jag hoppas valet faller pa Vienna och sjalvklart snackar vi vidare sa mycket vi kan framover... (vi maste missionera mera kring dessa godingar...)

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:53:44  Show Profile Send bibi50 a Private Message
"Sjalv har jag prioriterat tva-kanal och kor med Infinty-center samt surround, men en dag skall det forhoppningsvis bli Vienna runt om"

Passar Infinity och Beethoven ihop ??

Känns bra att åtminstone musiksmaken stämmer !
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/01/27 :  04:33:17  Show Profile Send pesa a Private Message
Infinity-centern ar inte klockren med Beethoven. Nar inte riktigt upp till samma klass...men det duger...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000