Hej, undrar om man bör behandla gamla skumkanter på högtalarelement? Mina högtalare är ca 10 år så kanske de mår bra av det men är mycket tveksam då jag inte ser några fel på dem. Ngn som vet och har provat detta? Tänkte att det kanske är bra i förebyggande syfte....
Jag har på skoj provat med parafinolja även på skumkant men jag tvivlar starkt på att det fungerar. Dessutom tar det ju några år innan man märker något resultat. Jag tippar att plasten bryts ner av sig själv och att det är svårt att hindra det.
Gummi-kanter åldras också på samma sätt som foam-kanter men de åldras mycket långsammare. Vill man fördröja åldrandet ytterligare på gummi-kanterna så kan man bestryka dom med glycerin (finns på apoteket). Jag tror att glycerin kan fungera för foam kanter också, men är inte helt säker... Annars kolla följande länk: http://www.technovox.se/ Jag har lämnat mina högtalare till [LN-Högtalarservice i Göteborg de sköter Infinity och JBL hifi, Tel: 031-89 40 51 Fax: 031-89 40 36] för omkoning och byte av skumkanter
Jag tror nog att det inte är gummi i kanterna förmodligen så är det neopren eller annan syntetisk "gummi". I allafal så finns det att köpa nya på webben jag har bytt någon gång och det gick bra.
Håller med om byte av skumkant. Jag har bytt åtskilliga och det har aldrig krånglat. Ingenting att dra sig för om man inte har tummen för långt ifrån näven.