HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sambon fick nog...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/01/26 :  20:31:15  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ojojoj... Det var inte så lyckat gjort av dig.
Anders47 hade ett, enligt mig, mycket bra svar.
Vet inte alla att det flickor/kvinnor vill ha är romantik och att få känna sig speciella och uppskattade. Kablar kommer väl knappast ens in på skalan där de alternativen finns.
Gör dig av med dom och ordna något romantiskt.
Prata med henne om hur du uppfattar ditt intresse i hifi och lyssna på vad hon har att säga. Funkar ni tillsammans så bör det gå att prata ut om det. Hon kan ju mycket väl acceptera din "fanatism" men tillfället var ju rätt kasst valt av dig och jag förstår henne fullständigt.
Känner du att du inte vill vara med en tjej som inte kan acceptera denna eminenta 5-års present, så bör du väl söka efter en ny, men jag säger bara "lycka till". Min tjej accepterar mina hifi-ideer, men en sån här sak skulle nog göra mig till singel också.
Åderlåtning är svaret, spara inte på klövret och känslorna. Hon måste veta att hon är viktigare än kablarna.

Nästan svårt att svara seriöst på detta...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/01/26 :  20:36:52  Show Profile Send Larsen a Private Message
P.s: ordet "eminenta" i mitt inlägg ovan var GROV ironi!

/Larsen, som suttit och funderat på vad han skall hitta på med de element han hittat i gömmorna: Dynaudio 21W54, Seas G17RE/P, Seas H535.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/26 :  20:37:18  Show Profile Send matså a Private Message
quote:
Det är väldigt enkelt.. Om hon inte kan acceptera dig och din hobby (fanatism) så kommer du inte att kunna trivas med henne heller..

Jag hoppas att du skämtar Samuel! För sin sambo är väl för tusan mycket mer värt att kämpa för. För hur vi än älskar våra apparater så är det bara maskiner och de går att skaffa igen. Men Samvise kanske inte får den kärleken igen. Liv är viktigare än döda ting anser jag. Men det är ju jag det. Det är ju inte bara den ene som skall bestämma. Och att ge kablar i fem årspresent var nog lite korkat.

Det gäller att ge och ta från båda. Det hade varit bättre om hon hade köpt kablarna.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/01/26 20:39:48
Go to Top of Page

PP
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/01/26 :  20:50:38  Show Profile Send PP a Private Message
Japp, livet handlar om att kunna prioritera. Visserligen ska båda parter kunna acceptera den andres intressen, men att ge kablar tar väl ändå priset. Sambon är väl viktigare än anläggningen, eller?!

::: Helt grön på området :::
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/26 :  20:55:10  Show Profile Send Saro a Private Message
quote:
Originally posted by matså

quote:
Det är väldigt enkelt.. Om hon inte kan acceptera dig och din hobby (fanatism) så kommer du inte att kunna trivas med henne heller..

Jag hoppas att du skämtar Samuel! För sin sambo är väl för tusan mycket mer värt att kämpa för. För hur vi än älskar våra apparater så är det bara maskiner och de går att skaffa igen. Men Samvise kanske inte får den kärleken igen. Liv är viktigare än döda ting anser jag. Men det är ju jag det. Det är ju inte bara den ene som skall bestämma. Och att ge kablar i fem årspresent var nog lite korkat.

Det gäller att ge och ta från båda. Det hade varit bättre om hon hade köpt kablarna.

Det är ju just inte det jag gör.
Skulle inte min sambo acceptera min hobby så skulle inte hon vara en del av mitt liv efter som jag lever endast för henne och hifi.. Om jag inte skulle få hålla på i den utsträckning med andra halvan av det jag lever för skulle det vara som att döda en del av mig..

MVH Samuel Rönnqwist

Edit: jag skulle aldrig i helvete köpa sladdar till oss i 5års present

Edited by - Saro on 2003/01/26 20:57:25
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:04:33  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vilken snubbe......

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:18:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Är detta verkligen sant!! Kablar till att fira 5 år tillsammans. Jag hade nog tänkt ut nåt som förenar snarare än separerar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:28:23  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Ring och säg att du ångrar dig djupt och har lagat en romantisk middag och att du har köpt en liten men mycket dyr present åt henne.

Sen när hon kommer så överraskar du henne med att ha hela LTS hemma klädda i vita rockar med mätutrustning och hela vardagsrumet ombyggt till akustiskt död studio där du har petat in 5 st. Audio-Tronic Megatrend för hembions skull.

Haj fajv :-)

muuuaahahahahah

falukorv, ajjajajaj min mage...

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:42:41  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Vad ska jag göra? Ge upp min passion? Musik är ju mitt liv!

Jag tycker du ska börja med att erkänna för dig själv att din passion kanske inte är själva musiken i första hand utan kanske prylarna den spelas på också. Själva utrustningen alltså. Musiken kan man njuta av även om man hör den på radio i högtalarsystemet på hennes&mauritz. Man "behöver" inte kablarna och stenarna för att få den där rysande känslan. Oftast så är de bara ett hinder som för tankarna till något annat (kanske en uppgradering) i stället för själva musiken. Så är det iaf för mig, även om jag både är enormt hifiintresserad och musikintresserad så har jag insett att det är helt skilda saker.

Försök prata med henne och säg att hon är viktigare än stereon även om det verkar som du ibland blir uppslukad av den, det är det hon behöver höra. Sen kan det vara bra att prata om eventuella framtida inköp, är hon negativ då så skulle hon antagligen vara ännu mera negativ om du i stället köpt något i smyg. Det är tråkigt men så är det, man måste alltid kompromissa, även hon får ju kompromissa en hel del om du tänker efter.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:49:34  Show Profile Send Thomas A a Private Message
SamwiseG,

ett förhållande som fungerar bra ger mycket mer än HiFi i min mening. Minst +100 dB extra dynamik i livet. Om en kabel som ger 0.1 dB mer i högsta diskanten väger upp detta så har du nog prioriterat lite konstigt IMO.

Nu vet ju ingen här hur ni i övrigt har det, men om du och hon tycker att det ni har i övrigt fungerar bra så måste ni prioritera. Vad är viktigast för dig? Din HiFi eller ditt förhållande? Vad är viktigt för henne? Det man saknar vet man oftast inte om förrän någon ger det till en. HiFi är inte riktigt vägen för henne, det har hon tydligt givit signaler om tidigare. Det är förhållandets mysterium, men en väg som är bra mycket mer spännande och krävande än att *bara* köpa materiella saker för att tillfredsställa sig själv. Om du inte är beredd att ge henne det hon saknar och behöver, så tror jag inte förhållandet kommer att fungera. Det ställningstagandet ligger hos dig.

Jag lider med dig, men jag tycker att du ska tänka igenom vad DU vill. Man lever bara en gång.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/26 :  22:20:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Folk som inte har en hobby är TRÅKIGA!
Man skall få ha sina egenheter, och en hobby
är jävligt nyttig.

Man måste få bli accepterad för den man är

Man kan också, även kompromissa, fast det kan ju
också vara svårt...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/01/26 :  22:37:28  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Måste väl ändå vara ett skämt...annars säger jag samma sak som erik: "skaffa ett liv!"
....jag gissar på skämt då snubben inte kommit tillbaka...(eller så trodde han på massivt medhåll)

Artphotography
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/01/26 :  22:38:06  Show Profile Send rowa a Private Message
Tänk själv, om frugan skulle köpt en symaskin i 5års present. Hur mkt hade du uppskattat det ? Förmodligen lika mkt som hon uppskattar dina kablar.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/01/26 :  22:57:47  Show Profile Send Björn N a Private Message
Ehmm det kommer krävas massa fotmassage o sånt för att vinna henne tillbaka=)

Det är nästan lite komiskt det här...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/26 :  23:05:08  Show Profile Send Hepcat a Private Message
En symaskin i femårspresent hade inte varit helt fel jag har ju två stycken som inte fungerar som de skall. personligen skulle jag inte köpt ett par kablar i gemensam 5 årspresent.(fast kanske till mig själv) då mitt jobb hemma på order från frun är att se till att vi har skapligt ljud så hon inte behöver leta själv. däremot fungerar hon som med hjälp vid val av produkter. hm kanske skulle köpa en svart ask plint till LP12an så hon den får högre WAF faktor.

mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

dol
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/01/26 :  23:08:36  Show Profile Send dol a Private Message
quote:
Originally posted by Majjen03
Tips! Du får väl göra som jag gjort vid några tillfällen, när "tanten"
tyckt att man felprioriterat saker.
Ta genast reda på vad hon vill ha t ex ny soffa, nya gardiner, en kul resa etc! Låtsas att du också velat ha dessa "prylar" och säg att du från och med nu skall nöja dig med din stereo och inte lägga ut en krona till på den. När du sedan skaffar dig nya saker så skall du säga att du bytt rakt av och att det inte kostat en krona. Du bör dock vänta minst ett år innan du börjar igen.

Å fy fan vilken underbar beskrivning av hur tjejer och hifi fungerar!
Klockrent! Sitter själv och gräver i resebroschyrer efter vidlyftiga högtalaraffärer! :)

Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/01/26 :  23:11:30  Show Profile Send Qvist a Private Message
"Konstigt att hon stack" Hifi kan bli ett sjukligt beteende.
Det är som med alkoholism du vet inte att du är sjuk.

Själv har jag nu sålt allt och gör ett uppehåll i Ca 5 år kanske.
Ny hobby för tillfället är en till båt att fara med familjen med.

Lyssnar på musik gör jag lika mycket för det via nått inte bra och det går hur bra som helst.

Jag älskar musik och musik gör sej bäst på en bra anläggning men det är inte ett nödvändigt måste att ha det för att njuta av musiken.

Intresset finns kvar i alla fall för bra stereo prylar, man vet ju alldrig :)

Mvh

Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/27 :  00:00:50  Show Profile Send Frux a Private Message
Ehm, killen skämtar. Tycker rentutav att det är rätt komiskt att vissa inte ser det, och till och med snudd på börjar försvara honom.

Att man har rätt till en hobby som man mår bra av är för tusan nåt helt annat än den idiotiska idén att ge kablar som 5-årspresent till sin sambo! Tycker synd om dem som inte inser det, mycket synd.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/27 :  00:19:48  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hmmm....jaa.....?
Allvar eller ironi, det är frågan!?
Jag vill tro att det är ett skämt för att få igång oss (det har lyckats tydligen!).
Men....
Folk är inte så knäppa som man tror...de är mycket värre!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/01/27 :  00:46:17  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Originally posted by SamwiseG

Hej på er, bröder...

Min sambo sedan 5 år har fått nog. Hon gick motvilligt med på mina modifieringar av elnätet, akustikförbättringar, och till och med shaktistenarna (brukar ju vara svårt att övertyga mainstreamlyssnare om just det). Men när jag köpte nytt kablage åt oss båda som 5-årspresent (tycker att vacker musik slår både guld och juveler med hästlängder) rann det över och hon bestämde sig för att lämna mig. Hon har nu flyttat hem till sina föräldrar, och sagt att hon behöver tid att tänka över situationen. Jag är "välkommen att höra av mig när jag förstått vad livet egentligen handlar om". Vad ska jag göra? Ge upp min passion? Musik är ju mitt liv! Jag är nu mycket nedstämd och vet varken ut eller in. Finns det någon som också är eller har varit i samma situation?

Mvh
Jens

Ett av de stora problemen här är att hon inte känner sig prioriterad. De flesta kvinnor avskyr egoistiska män. Kablarna i femårs present var för henne det ultimata tecknet på att du bara tänker på dig själv. Jag menar, du skriver själv att du tycker att hifi kablar är bra mycket roligare än guld, smycken mm (och visst är det de! ), men du kan ju inte vara så dum så att du inte förstår att hon tycker tvärtom!

Kontentan blir att du negligerar henne, sett från hennes synvinkel.

När du visar att du bryr dig om hennes välmående kommer hon tillbaka. Om det inte har gått för långt....
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/01/27 :  00:50:04  Show Profile Send pricer a Private Message
quote:
Originally posted by marens

Jag tycker du ska börja med att erkänna för dig själv att din passion kanske inte är själva musiken i första hand utan kanske prylarna den spelas på också. Själva utrustningen alltså. Musiken kan man njuta av även om man hör den på radio i högtalarsystemet på hennes&mauritz. Man "behöver" inte kablarna och stenarna för att få den där rysande känslan. Oftast så är de bara ett hinder som för tankarna till något annat (kanske en uppgradering) i stället för själva musiken. Så är det iaf för mig, även om jag både är enormt hifiintresserad och musikintresserad så har jag insett att det är helt skilda saker.

Mycket väl talat marens. Troligen det bästa någon någonsin skrivet på forumet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/27 :  01:16:09  Show Profile Send Saro a Private Message
quote:
Originally posted by Frux

Ehm, killen skämtar. Tycker rentutav att det är rätt komiskt att vissa inte ser det, och till och med snudd på börjar försvara honom.

Att man har rätt till en hobby som man mår bra av är för tusan nåt helt annat än den idiotiska idén att ge kablar som 5-årspresent till sin sambo! Tycker synd om dem som inte inser det, mycket synd.

att det var ett skämt får vi ju hoppas.. annars vet jag inte..
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/27 :  01:35:02  Show Profile Send Frux a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

Men om vi tar det på allvar, tycker du att han går över gränsen för "sjuklig fanatism" eller inte?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/27 :  01:53:15  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tur jag har en mkt. förstående sambo, jag har 3 sjukligt begärliga hobbies som dessutom var för sig är svindyra att ligga på topp. Hifi, Flugfiske och Golf...

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/27 :  02:03:18  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Kom fram nu, vem var du som skapade aliaset SamWiseGuy, jag och min sambo skrattade gott

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000