HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sambon fick nog...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

SamwiseG
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/01/28 :  23:54:15  Show Profile Send SamwiseG a Private Message
Hej! Jag är vad ni kallar "en besserwisser som inte vet något men ändå ska uttala sig". Så nu ska jag uttala mig.

Skärp er. Det finns ingen idiot som köpt några sladdj-ar åt sin sambo i femårspresent. Detta var bara ett litet experiment laddat med grym ironi. Tyvärr gick nästan alla (i alla fall alldeles för många) på det.

Detta är skrämmande. En samling vuxna män försummar mycket (vissa allt) av det livet har att erbjuda för att kunna sitta hemma i soffan och föra en konversation av följande slag:

- Ja men nu när jag la den där mellanstora shaktistenen över nätdelen istället så framträder sången på ett annat sätt. Vad tycker du Jerker? Det är en bit kvar till din anläggning, Hasse, din gamle räv, höhö, men visst är det bra!?
- Ja verkligen..! Det är nästan samma närvaro som jag fick nöjet att uppleva på HiFi-mässan i Bremen i vintras...det var en närmast religiös upplevelse...!
- Joo... ... Men du...tänk dig en S1:a där borta på hyllan...

Jerkers runda ansikte spricker upp i ett finurligt flin och han sneglar på Hasse med stora blanka ögon. Till slut kan de båda männen inte hålla sig längre och skrattet bubblar upp i dem som en porlande bäck av ren och okonstlad glädje.

- Hahahaha...Jerker, min vän, snart är det din tur, snart...!

De båda männen fortsätter skratta. Skratta åt något som bara de förstår. Inte deras fruar. Inte deras grannar. Inte deras jobbarkompisar, som sitter där hemma med sina "Electrolyx" och tror att det är så musik ska låta. De får just nu uppleva något som är få förunnat, och det kan ingen ta ifrån dem.

Visst SKA man ha ett intresse. Passion är aldrig fel. Men det är ingen kreativ hobby ni har. Ni är slavar under er osunda HiFi-religion. Många av er har riktigt svåra problem och jag tycker verkligen att ni ska stanna upp och tänka över er situation. Det ni sysslar med handlar inte om att avnjuta välljudande musik; det handlar om att skaffa värre och värre penisförlängare för att bräcka polarna. Inte för att de extra och icke hörbara 100.000:- ni spenderat verkligen förhöjer den musikaliska njutningen, utan för att blotta vetskapen att ni har en fruktansvärt dyr och imponerande anläggning skänker er glädjerus. Ser ni verkligen inte det osunda i detta? Ni spenderar hundratusentals kronor på sockerpiller, en anläggning som på papperet är omätbart mycket bättre än den studioutrustning som använts för att producera det ni lyssnar på.

Snälla, ni måste vakna upp och tänka till. Herregud, ni sitter och *lyssnar* på nätkablage..!? Det är bara sorgligt. Gör er själva en tjänst och skärp er. Spendera pengarna på verkligt värdefulla upplevelser istället för att avnjuta de placeboeffekter ni får genom att lägga stenar på CD-spelaren. Bjud sambon på en tvåveckors semester i Egypten och se pyramiderna. Åk med bästa kompisen till Sydamerika och vandra till Machu Pichu. Lär er spela ett instrument. Eller hjälp era barn, om ni har några, med deras stora intressen, eller liv i största allmänhet.

Jag har en hyfsat högkvalitativ hemstudio där jag spelar in min egen musik, och jag har lärt mig ett och annat om ljud och musik genom åren. Vilka komponenter som verkligen har betydelse för hur professionellt och "karaktärsmässigt rätt" ljudet i slutändan blir. Vad det är för prylar och knep som verkligen tar arbetet i mål med bäst resultat för minst summa pengar. Jag hade prylmani i tonåren och tänkte alltid på vad jag skulle köpa härnäst till min lilla hemstudio (eller vad man nu ska kalla en gammal dator med halvdant synthkort)...istället för att ta reda på vad jag _verkligen_ behövde/behöver. Med mina studiomonitorer och studiolurar i standardklass kan jag både göra professionella mixar _och_ avnjuta mina favoritkompositörers/-musikskapares välljudande och detaljrika alster till den grad att jag får gåshud. Och jag har inte behövt pantsätta mina barn för att få uppleva detta. Det är min syn på ljud och musik.

Nu ska jag lämna er ifred. Lycka till med era HiFi-liv!

Eder tillgifvne,

Herr S. Gamgi
Trädgårdsmästare
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:01:20  Show Profile Send ekman a Private Message
tur att du vet mer än oss och därför kan se ner på oss och tala om hur fel vi har =) tack så mycket nu känner jag mig upplyst ska genast gå och hoppa av närmsta bro =)
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:02:35  Show Profile Send Frux a Private Message
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:03:27  Show Profile Send Saro a Private Message
Har du studio och gör inspelningar? Kan du då förklara för mig varför trummor gör så otroligt overkligt stora på skivor? låter ju som att trummisen har 4.23 m långa armar..
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:05:17  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tack så mycket, nu vet vi. Att du är frisk och lever ett bra liv medan vi andra är sjuka och förstör våra liv.
Kan du inte beställa tid hos psykiatrikern också?

Jag tror att ungefär sådant som du skrev kan hända fast det nog för det mesta är litet mer komplext än så. T.ex. andra äktenskapliga problem kan leda till för mycket vistelse i hifi-rummet.

Om du nu är så lycklig och frisk, så har jag svårt att förstå varför du måste demonstrera det genom att orera över andra människors eländiga liv.
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:10:31  Show Profile Send Frux a Private Message
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:10:59  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Skapligt onödigt SamwiseG...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:11:45  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tycker frux sammanfattar det hela ganska bra jag =)
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:13:34  Show Profile Send Saro a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

något åt det hållet jaaa
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:14:26  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Har du inte hoppat av bron än, ekman?
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:15:52  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Håller med ekman litegrand där. OK att man kanske inte ska lägga ALLA sina pengar på anläggningen och därmed försumma sin familj, MEN bara för att man är trädgårdsmästare och måhända har förstört sin hörsel med hjälp av för hårt häcktrimmande ska man inte tala om för andra vad de hör och inte hör. Man ska dessutom aldrig tala om för någon annan att den personen har fel intresse, eller lever sitt liv på fel sätt.

Jag vet en del som svarat på det första inlägget och ALLA dem menade att det var väldigt synd om denna stackars psykiskt sjuka hifi-fantast. Så långt som i det första inlägget tror jag inte att någon skulle låta det gå. De flesta med fina anläggningar trivs troligtvis väldigt väl med sina liv och ser musikanläggningen som ett medel för avkoppling och stresshantering vid utkanten av den nutida överaktivt, prestationsångestfyllda värld vi lever i.

Om du blir lyckligare av att äga en sämre musikanläggning och ibland resa till Egypten, än av att äga en riktigt fin musikanläggning och ibland åka till Liseberg. Så visst, det är ditt sätt att se på saken, men kom för guds skull inte hit och predika för andra människor om hur de ska leva sina liv! Vad har vi att vänta i ett kommande meddelande? "Trädgårdsmästare förklarar meningen med livet"?

Om du enbart har för avsikt att lustiggöra dig över andra människors intressen och passioner i deras liv och sedan känner att du kan må riktigt gott efteråt eftersom du gjort samhället en tjänst, så måste jag säga att det är du, herr trädgårdsmästare, som behöver söka hjälp - INTE vi.

Tack för mig,
Jakob Selander, arbetssökande idiot.

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:24:31  Show Profile Send Frux a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

Öppen tolkning av vad/vem/vilka jag flinar åt.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:26:31  Show Profile Send Saro a Private Message
Samwise: du råkar inte ha varit på minhembio.com under nicket Kenner?
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:28:23  Show Profile Send pricer a Private Message
Jag håller med SamwiseG.
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:31:25  Show Profile Send Wingboot a Private Message
För det första så tycker jag ditt inlägg är både ignorant och trångsynt, och inte det minsta ödmjukt.
För det andra så förstår jag inte hur du kan bestämma vad folk tycker det är värt att lägga slantarna på.
Sen tycker jag din föreläsning om hur man ska resa till egypten, gå på promenader, hoppa studsmatta och kratta löv med mera var bedrövligare än de flestas hifiinstresse.

Slutligen kostar min anläggning under 10.000kr så jag är ingen "sjuklig hififanatiker" som fick panik och blev tvungen att försvara min morbida religion med näbbar och klor, om det nu lät så ;)

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:33:02  Show Profile Send ekman a Private Message
Anders47 du skulle må då va???

Edited by - ekman on 2003/01/29 00:41:21
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:40:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
ekman, jag skulle sakna dig men vise grabben Sam (alltså SamwiseG) skulle väl se det som ett logisk konsekvens av ett sjukt hifi-intresse.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:42:16  Show Profile Send peder47 a Private Message
Angående det första ämnet i denna tråd.......tyckte det visade att många av oss medlemmar på detta forum har förmågan att även föra känslomässiga samtal....en förmåga vi kanske utvecklat genom att lyssna på musik

Angående det andra ämnet som du avlevererade.....DEN SOM HAR FLEST PRYLAR NÄR HAN DÖR VINNER

Peder.

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:44:41  Show Profile Send ekman a Private Message
anders47 jo han verkar synnerligen vis den där Sam =)

på tal om brohoppet dock så är jag född till att skjuta upp saker =)

tomorrows just an excuse away...
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/29 :  01:10:57  Show Profile Send Frux a Private Message
quote:
Originally posted by Wingboot

För det första så tycker jag ditt inlägg är både ignorant och trångsynt, och inte det minsta ödmjukt.
För det andra så förstår jag inte hur du kan bestämma vad folk tycker det är värt att lägga slantarna på.
Sen tycker jag din föreläsning om hur man ska resa till egypten, gå på promenader, hoppa studsmatta och kratta löv med mera var bedrövligare än de flestas hifiinstresse.

Slutligen kostar min anläggning under 10.000kr så jag är ingen "sjuklig hififanatiker" som fick panik och blev tvungen att försvara min morbida religion med näbbar och klor, om det nu lät så ;)

Provocerande och inte det minsta ödmjukt, håller med.

Annars kallar jag och många andra "gå på promenader, hoppa studsmatta och kratta löv med mera" för "uppleva livet" vilket jag tror många inte gör lika mycket som de kanske borde. Men visst, uppleva livet kan man göra på många olika sätt. Vissa sundare än andra kan man tycka.

Slutligen tror jag inte just du behöver känna dig särskilt träffad av "Herregud, ni sitter och lyssnar på signalkablar". ;)

Edited by - Frux on 2003/01/29 01:53:48
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/29 :  01:31:53  Show Profile Send nalle a Private Message

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/29 :  01:43:51  Show Profile Send falukorv a Private Message
Underbart !!
Nu har ni fått en diagnos hela bunten.
Era sabla nätkabelsadister, shaktionanister och membranspräckare.

Skaaffa litä sälvinsikt krappar
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/29 :  01:46:45  Show Profile Send oliver a Private Message
SamwiseG skrev under med Jens i sitt första inlägg det som skulle enligt honom vara ironiskt han kanske skulle skrivit under med Jöns istället ,hade varit mer passande.Den reaktion han fick visade ju bara att hi fi intresserade hade ett liv vid sidan om hi fi:n nämligen familjen som var viktigare.Spelade in egen musik gjorde han också kanske därför han avskydde dyra grejor för det är ju så ju sämre inspelning desto j****are låter det i bra anläggningar.Skönt att han skulle lämna oss i fred i alla fall.

Skeptiker
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/29 :  01:59:05  Show Profile Send nalle a Private Message
Vi prioterar olika och tur är det annars skulle det bli väldigt trångt i Egypten.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/29 :  02:03:37  Show Profile Send Frux a Private Message
Tja, för det första verkade de flesta inte fatta att det var ett skämt när han skrev om en kille som gav kablar i 5-årspresent till sin _uppenbart_ ointresserade sambo! Säger lite om nivån på forumet.

För det andra kan jag se flera som uppenbart _försvarar_ killen och tycker han ska hitta någon som förstår hans "passion". Ja jösses...

För det tredje skriver SamwiseG i stort sett inte annat än det marens skrev i denna tråden! Kanske dags att kritisera marens också i så fall?

"Jag tycker du ska börja med att erkänna för dig själv att din passion kanske inte är själva musiken i första hand utan kanske prylarna den spelas på också. Själva utrustningen alltså. Musiken kan man njuta av även om man hör den på radio i högtalarsystemet på hennes&mauritz. Man "behöver" inte kablarna och stenarna för att få den där rysande känslan. Oftast så är de bara ett hinder som för tankarna till något annat (kanske en uppgradering) i stället för själva musiken."

Mycket bra skrivet. Jag ser fenomenet på flera här.

Edited by - Frux on 2003/01/29 02:07:25
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000