Jag tror på ett bänkinstrument iallafall för tongeneratorn, samt i yttersta nödfall ett pc-oscilloscope typ Pico 12 bitars, däremot kan man nog tillgodogöra sig en FFT analysator för PC det blir för klantigt att använda en massa funktioner från olika tillverkare i datamonitorn. Man skall ju ändå koppla en massa jäkla kablar kors och tvärs med krokodilklämmor lösa motstån drosslar och kondingar.
Kolla in HP 3330B en ca en tusenlapp för ett proffsinstrument med enorm data 0.1 Hz to 13,000,999.9 Hz Resolution 0.1 Hz -86.55 dBm to +13.44 dBm Stability +/-1x10ee-8 of freq. per day signal to phase noise 50 dB down digital sweep, synthesized tuning with programmable step size Option 001 = 75 ohms Option 002 = high stability crystal oven Option 004 = isolated digital input Jag tror att thd är -60dB inom 20 -20000Hz frekvenssvar 0.1dB Toppen tillsammans med en PC-FFT Köp ett om ni jobbar med högtalare kan inte bli bättre, ett ljudkort är lite för dåligt för mätteknikiska ändamål.
Dahlberg har du provat speakerworkshop? Det kan mäta upp T&S på dina högtalare och är gratis. Jag har provat Bassbox varianten och det känns så här i efterhand väldigt väldigt jobbigt.... I princip "brusar" man högtalaren 2 ggr varav ena gången hänger man på en vikt på konen.
Jag precis fått hem loudspeaker-lab så för egen del så löser det sig. Men det var även tänkt för vänner och bekanta. Går ju dessutom att använda till annat kul.