HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är bra med en plasmadiskant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/06/06 :  21:32:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad är det egentligen som är så bra med plasmadiskanter? Ja det finns ingen massa, Har den möjligen bättre verkningsgrad. Om vi jämför en plasma med en JBL 077 eller en motsvarande från Fostex. Vad tror ni, själv har jag ingen uppfattning eftersom jag aldrig kunnat jämföra. Okej ingen massa i en plasmadiskant, men spelar det någon som helst hörbar roll tänker jag. Luktar det inte ozon om en plasma när man spelar? En sak som jag tycker är mycket viktigt hos en bra diskant är att den producerar ett snyggt polärdiagram med stor bredd.

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/06/06 :  21:48:55  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Tja, du har ju ett transientsvar som inte går att jämföra med något annat.. Inga rörliga delar som slits och kan dista..
Men visst bildas det ozon. Det är ju inte så praktiskt i ett vardagsrum..
Det gjordes dock ett par stycken kommersiellt redan på 50-talet..
Men det blev väl inte någon direkt hit.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2011/06/06 :  22:01:58  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag får erkänna min okunnighet och fråga: Vad är en plasmadiskant?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/06 :  23:39:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Den lät mycket bra hos eliot, mer kan jag inte säga. Ljudtryckbegränsad till ca 100 dB vid hornladdning. (lilla guldfärgade hornet)


Foto: eliot


Här är en mer hard core-variant som lirade sent på DIY GBG 2011 Det var coolt


Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/06/07 :  00:01:44  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Tja, du har ju ett transientsvar som inte går att jämföra med något annat.. Inga rörliga delar som slits och kan dista..
Är du verkligen säker på att de rörliga delarna slits i en 077:a. Det värsta jag varit med om är att det kom in lite damm i luftspalten vilket orsakade dist. En sådan händelse kanske sker en gång på 30år. Vad beträffar transienter så tror ju jag att det är viktigast att dom finns lite längre ner i frekvens, kanske under 10KHz.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/06/07 :  08:19:18  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
ALLA rörliga delar slits! Sen så slipper man tänka på faktorer som talspoleuppvärmning, konuppbrytningar, uppvärming av uppphängning osv..

staffan: En plasmadiskant fungerar så att man med hjälp av en högfrekvent bärvåg modulerar ett spänningsfält mellan 2 poler för att på så sätt jonisera luften och framkalla ljudvågor..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2011/06/07 :  13:02:22  Show Profile Send Forsman a Private Message
Principen som sådan är ingen garanti.. Du kanske inte har några "rörliga" delar.. Men dock en del elektronik och extremt höga spänningar som ska moduleras på högkvalitativt sätt..

Finns en del roliga klipp på spelande Teslaspolar på Youtube...
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/06/07 :  13:14:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur märker jag att mina horn är invärtes slitna, och hur märker man uppvärmning och konuppbrytning i ett diskanthorn. Jag förstår allt detta med vanliga konhögtalare men en plasma måste väl ändå jämföras med andra kompressorelement av diskant typ.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/07 :  14:08:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Finns en del roliga klipp på spelande Teslaspolar på Youtube...

En av de mer kända:
http://www.youtube.com/watch?v=LVDmjnCQ1g4
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/06/07 :  21:48:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
du kan ju mäta distorsionen tex.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/06/07 :  22:23:22  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
du kan ju mäta distorsionen tex.
Ja det kan jag faktiskt men du märker ju själv hur orimligt det borde vara för de flesta som inte äger sådan utrustning. Det borde vara bättre med plasma men man kan ändå inte höra förbättringen. Det är som med många av dagens högtalare som sägs ha en övregränsfrekvens på 40-100KHz. Det är bara det att ingen kan höra så högt och det påverkar inte ens det man hör. Återigen med tanke på hur en plasma diskant ser ut, alltså en enkel tratt. Hur ser egentligen ett polärdiagram ut för ett sådan tratt? Jag har aldrig någonsin sett något sådant för en grammofontratt.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2011/06/16 :  18:17:31  Show Profile Send conny_a a Private Message
Även om själva drivern har stor potential på grund av oerhört låg massa så måste också modulatorn och hornet (om man har det) vara av god design.

Varje princip har sina för- och nackdelar.

ESL-57
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/06/16 :  21:02:24  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Du behöver ju inte använda någon tratt.. Det går alldeles utmärkt att använda drivern direktstrålande, vilket då medför att den blir rundstrålande. Dock behövs en betydligt större driver vilket också medför större utsläpp av ozon..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/06/17 :  00:04:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja men hur ser ett polärdiagram ut för en plasma.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000