En vän har ett par Scala. De är större i verkligheten än vad de uppfattas på bild i min mening och kräver därmed sitt rum också. Ljudet är i min uppfattning klart och transparent med en bas hård som flinta. Ljudbilden är övertygande men där tror jag rummet inte är optimalt. Just ja, den djupa basen har en oväntad kraft och de talar verkligen om huruvida det finns basgångar på fonogrammet! Kvaliteten uppfattar jag som toppklass! Summering: En drömhögtalare för den med lite större lyssningsrum! Mvh Micke
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Jag vågar inte säga exakt men det handlar nog om runt 25m2. Och jag menar inte att de inte trivs akustiskt, det gör de. Snarare att det är så pass stora att det tenderar att dominera visuellt. Å andra sidan är de förbaskat snygga! Och de verka vilja ha en del luft både bakom och runt om. MVH /Micke
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Jag har hört dom hos HiFi Consult vid två tillfällen. 1. då distributören demade med sin elektronik 2. med Consulternas egen elektronik.
Det är väldigt kompetenta högtalare som lyfter fram "allt". Det var stor skillnad på de två lyssningstillfällena som tydligt visade att det var olika elektronik som drev dem. Jag skulle gärna vilja prova dom hemma hos mig i min omgivning. Min fru skulle aldrig acceptera dom i vardagsrummet i och med att dom är ganska så dominerande utseendemässigt. Ljudmässigt med toppklass drivning är dom en njutning för örat.
De högtalarna var mina absoluta favoriter på High End 10 i Stockholm i år. Man kan också köpa stativaren Diablo för 100k inkl stativ och komplettera med två billigare subbar. (En rekomendation jag fick från Audio Concept)