Author |
Topic  |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 09:51:56
|
Har en base under cd spelaren idag men vill ändå höra om någon jämfört med feet of silence. |
ombud för Intelligent Sound |
|
Niclas
Member

587 Posts |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 10:15:14
|
Tack Nicklas för reklaminslag 
Sammanställt diagram, som inte är med på min sajt, visar tydligt, hur bra vertikala resonanser elimineras (eller endast förflyttas över till annan frekvens). Horisontal röd linje är rekommendation av Highend Studio Blotevogel, producent till VIB-Master accelerometer.
OBS! Mätningarna är gjorda i ett rum med tregolv och flytande parket på toppen. Rumshöjd på 2.8 meter ger resonansfrekvens ca. 62Hz.
Jag hadde dom inte hemma samtidigt och kunde inte jämföra lyssningsintryck. För min egen del var allra viktigast att hitta en produkt, som eliminerar resonanser på bästa möjliga sätt, så att jag kunde höra hurdan elektroniken låter - egentligen. Någon annan kanhända gillar det nya ljudet (utan mätningar i tankarna). Fritt fram 
 |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
Edited by - markku on 2003/01/28 10:16:38 |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:03:28
|
Hej Markku!
Har du mätt acceleration, hastighet, eller förflyttning?
Det vore också bra med en skala som stämmer, hur mycket det vibrerar (ej spänning alltså). Skalan kan gärna också vara logaritmisk, alternativt deciBelskala relativt referensvärde.
Anmärkningsvärd "vibration" hos Solid Tech vid 160 Hz! De´ va´ inge´ bra!
Det tycks som om Bsaeplattans resonansfrekvens är runt 80 Hz, det känns som om den egentligen borde vara lägre. Kan vara mätfel också, t ex vad har du haft för typ av excitering?
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:10:12
|
fast resonansen ligger ju ändå under "original feet"? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:12:13
|
Glömde lägga till detta:
Kul med lite mätkurvor!! |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:14:33
|
quote: Originally posted by drgreen
fast resonansen ligger ju ändå under "original feet"?
Inte vid 160hz ??? eller läser jag fel ??
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:57:02
|
Hej Knoppen,
Du kommer med tuffa frågor. Så som jag tidigare har redan lovat, skall göra om dessa mätningar med bättre accelerometer: i stället för ca. 450 gram tung VIB-Master vill jag använda piezo-electrisk accelerometer med vikt på endast 8 gram. Vidare skall jag använda testsweep i stället för spotfrekvenser inkluderad i Blotevogels egen test-CD.
 Blotevogels VIB-Master
Blotevogel beskriver inte tekniska detaljer, men lite är det - på tyska - online:
Vibrations- und Resonanztestgerät
lite på engelska också:
the brandnew vib-master
Jag ville tro jag skall vara i stånd till att få till mätningar med resultater lik på min websida, Markku's resonance test with sweep tone
 Measurement Specialties, Inc:s ACH-01-03/10 Accelerometer och IB-ACH-01 förstärkare
Läs mera: http://www.msiusa.com/piezo/accelerometers.htm |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 18:19:08
|
Markku: Hur placerade du solid fötterna under apparaten du mätte? |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 00:52:02
|
*upp* |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 06:47:38
|
Här har ni saker iaf.....
Gör lite sköna mätningar på detta om ni vill för det känns iaf bra när man puttar på cd:en
Här är några bilder vissa är sådär bra, men det syns nog vad jag menar. Jag har använt delar av såndär "gel"musmatta.
1
 2
 3

//jonas |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 08:58:58
|
En sak till....
Undrar ni om jag hör skillnad ???
Svar: Nej =))
Men cd:en helt okännslig mot vibrationer nu iaf.
//jonas |
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 09:02:53
|
quote: Originally posted by Ranefjord
Markku: Hur placerade du solid fötterna under apparaten du mätte?
Ranefjord,
Ursäkta, att du måste vänta ett tag. Jag placerade dom så här: vänstra framfoten rätt under skivtalrikens centerpunkt, högre framfot symmetrisk (lika långt från frontpanel/sida). Den tredje foten bakom på mittlinjen.
På dom tre punkter fästade jag också messingspikarna. Och dom är där fortfarande, mellom CDFix och Base 3.0.
VIB-Master var rätt ovanpå skivtalriken.
Det är rätt länge sedan jag gjorde dessa mätningar, som var primitiva. Jag spelade testsignal och tittade på display till digital voltmätare, skrev ned min. och max värde och sen matade dom in i Excel, som också lagade diagrammerna.
I nära framtid (sic) kan jag göra detta lättare, iom inspelning av sweepton på hårddisk och sen screenprint av WAV-fil. Vi får se, hur mycket mera "vetenskap" det ville bli ut av detta. Jag har ambitioner att laga ett exempel med den gamla och nya metoden och givetvis lägga resultatet ut. Jobbigt, om jag får säja så  |
|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 11:10:26
|
Markku, tjenare.. Så här skall du placera Solid Tech fötterna:
1styck rätt under transformatorn. 1styck under cd-släden. 1styck för att balansera.
Har du en förstärkare med 2 trafos skall du ha en fot mitt under varje och den 3'e att balansera med.
Det kan nog påverka resultatet ganska mycket. En fot MÅSTE stå exakt MITT under transformatorn. Men det är kul med sånna här mätningar, så gör gärna om dem, och jag ser fram emot att Solid Tech får en chans till, rätt uppställda .
Ha det gott
|
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 12:28:01
|
Ranefjord,
Tack för förslag, men tyvärr har jag inte längre Solid Tech fötterna. Den gången var det fråga om öppet köp (och retur). Efter modifikation av CDFix kunde jag numera också uppfylla din rekommendation med fot rätt under trafon, så som du kan se på denna bild. Den gången var det inte möjligt, och det viste jag då (se på dom blåa trafoer).
 |
|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 12:34:41
|
ok.. =) Tycker det verkar lite märkligt med en sån jätte topp på 160hz. Hade varit bra om någon kunde göra någon liknande mätning igen. Inte för inte att man blir lite fundersam... Men, iofs så låter dem bra, fast det hade varit kul att se mätningar. |
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 12:49:41
|
Sen blir man ju lite intressad av att höra en base-platta oxo..
Nån som vet hur audio-magic hyllorna står sig mätmässigt? |
 |
|
|
Topic  |
|