HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Känslan av kvalitet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/28 :  12:57:27  Show Profile Send frez a Private Message
Under årens lopp har en hel del hifi-prylar passerat mitt vardagsrum. De flesta har låtit riktigt bra, därom råder inga tvivel, men vissa av dem har saknat det där lilla extra som man förväntar sig av lite dyrare produkter. Jag talar om mekanisk kvalitetskänsla. Jag vet inte om det är för att jag köpt för billiga prylar eller om jag helt enkelt har mina förväntningar för högt ställda.

Mitt nuvarande system består av Copland CTA301 MK2 försteg, CDA266 CD-spelare och ett par aktiva minimonitorer från Genelec (1029A).

Genelec-högtalarna är det inte mycket att orda om. Byggkvalitet är bara förnamnet. Inte ens när min katt välte en av dem i golvet från 70 cm höjd blev det ett märke i den, men golvet mår...hmmm...mindre bra. Annat är det med elektronik. Okej, de är aktiva med slutsteg inbyggda, men det räknas inte här :-)

Wadia, Accuphase, och vissa Krellprodukter är fina, och ger den där omedelbara känslan av fint hantverk, men det kostar att ligga på topp. Mina Copland är närmast att betrakta som sladdriga vid en jämförelse, men så var de "billiga" också.

Jag efterlyser härmed tips på elektronik som är välbyggd, men som inte gör större hål än nödvändigt i plånboken.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:00:44  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Ta en titt på Cairn (www.cairn-ezo.com), underbar kvalitet både avseende byggkvalitet och ljudkvalitet.

Mvh
Thomas

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:13:14  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by frez

Under årens lopp har en hel del hifi-prylar passerat mitt vardagsrum. De flesta har låtit riktigt bra, därom råder inga tvivel, men vissa av dem har saknat det där lilla extra som man förväntar sig av lite dyrare produkter. Jag talar om mekanisk kvalitetskänsla. Jag vet inte om det är för att jag köpt för billiga prylar eller om jag helt enkelt har mina förväntningar för högt ställda.

Mitt nuvarande system består av Copland CTA301 MK2 försteg, CDA266 CD-spelare och ett par aktiva minimonitorer från Genelec (1029A).

Genelec-högtalarna är det inte mycket att orda om. Byggkvalitet är bara förnamnet. Inte ens när min katt välte en av dem i golvet från 70 cm höjd blev det ett märke i den, men golvet mår...hmmm...mindre bra. Annat är det med elektronik. Okej, de är aktiva med slutsteg inbyggda, men det räknas inte här :-)

Wadia, Accuphase, och vissa Krellprodukter är fina, och ger den där omedelbara känslan av fint hantverk, men det kostar att ligga på topp. Mina Copland är närmast att betrakta som sladdriga vid en jämförelse, men så var de "billiga" också.

Jag efterlyser härmed tips på elektronik som är välbyggd, men som inte gör större hål än nödvändigt i plånboken.

/Frez

Tyvärr så går det oftast hand i hand det du nämner. Man får vad man betalar för. (oftast)

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:38:54  Show Profile Send linkan a Private Message
Copland är väl inte direkt billiga men om du ska titta på nåt lite dyrare med bra kvalitets-känsla så får jag väl upprepa mitt mantra ännu en gång. Moon är av yttersta kvalitet med ljud i samma klass.
Du kan finna info om dessa på www.simaudio.com eller på www.hifi-art.com.

Linkan

Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/01/28 :  16:55:46  Show Profile Send marcus a Private Message
Chord.

Edited by - marcus on 2003/01/28 17:05:05
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/01/28 :  16:58:07  Show Profile Send Jadde a Private Message
Är inte Copland bra?
Go to Top of Page

Audi
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/01/28 :  17:07:48  Show Profile Send Audi a Private Message
Hej alla glada forum vänner!!!

Vill bara upplysa om att HIFI-ART'S hemsida bara ligger uppe för test!

Så det är inte meningen att man ska gå in på den för dom bygger bara grunden...
Så inom tid kommer den att fungera och vara andvändbar.
Det är heller inte bästämt om adressen kommer vara .com eller .se!

Så ha tålamod och ta den inte seriöst ännu,!
mvh,Axel
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/01/28 :  18:22:15  Show Profile Send Mattias a Private Message
Coplands prylar innan senaste modell tycker jag utstrålar en sällan skådad byggkvalitet, där finns det inga brister som man ofta hittar på andra produkter i liknande prisklasser.

Designen är klassisk och trevlig.
Blev dock lite sur när det kom folk på besök och frågade vad det var för gamla prylar (design) jag spelade på.... och fortsatte "jaha, sådanadär gamla rör" *Morr*

Jaja, så e det

/Mattias
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/28 :  18:35:39  Show Profile Send jatttelite a Private Message
quote:
Originally posted by linkan

Copland är väl inte direkt billiga men om du ska titta på nåt lite dyrare med bra kvalitets-känsla så får jag väl upprepa mitt mantra ännu en gång. Moon är av yttersta kvalitet med ljud i samma klass.

Oj, det var vackra saker vem säljer Moon i Sverige?????
Men att de tippsar om Radio K.A.O.S. förstår jag inte!
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/01/28 :  19:45:42  Show Profile Send linkan a Private Message
jatttelite
Det är nog bara Hifi-Art i Sthlm som säljer Moon.

Linkan

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/01/28 :  21:21:22  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena Frez, fint försteg du har där....... Jag kan hålla med Linkan, kolla in moonslutsteget w-3 det är grejer det. Hat bra mvh Krelle
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/28 :  21:29:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Kvalitetskänsla hänger samman med designen. Precisionsmekanik är viktigt. Inte minst på cd-slädar och tonarmar. Men det viktigaste är sparsmakat yttre. Få knappar ska de va. Liten plats, som inte pockar på uppmärksamhet. Diskret charm. Amrisar Go home!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/28 :  21:52:46  Show Profile Send poman a Private Message
Håller med där viktigast är också att innanmätet är av bra kvalite som
min Primare är sådan, hoppas dom kommer med någon silver färgad variant snart skulle vara trevligt.

/PO

quote:
Originally posted by brumel

Kvalitetskänsla hänger samman med designen. Precisionsmekanik är viktigt. Inte minst på cd-slädar och tonarmar. Men det viktigaste är sparsmakat yttre. Få knappar ska de va. Liten plats, som inte pockar på uppmärksamhet. Diskret charm. Amrisar Go home!

Edited by - poman on 2003/01/28 21:56:36
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/28 :  22:10:12  Show Profile Send markku a Private Message
Snacka om kvalitet, då bör man väl inte glömma Bryston med 20 års garanti på sina produkter. Väl etablerad innom proaudio redan länge.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/29 :  08:41:33  Show Profile Send B Peter a Private Message
Av cd-spelare jag sett som ger den där kvalitetskänslan så ligger CD12 på topp (för att inte snacka om ljudkvalitén!) men även Sonys näst dyraste SACD-spelare (tvåkanalig), modellen under SCD-1. Jag kommer inte ihåg vad den heter men den imponerade stort på mig i byggkvalitet. SCD-1 har jag inte sett, den lär i alla fall vara fantastiskt välbyggd.
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/29 :  09:00:37  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Jag har ju samma Copland-försteg som du, och för mig känns kvaliten fullt tillfredsställande vill jag påstå.
Lossa några skruvar och lyft på locket. Ingen röra där inte. Vilken layout! Rent och snyggt, verkar hur välgjort som helst ju!

Mitt ex är grå-svart (mattborstat) med svarta rattar och vita bokstäver/siffror. Den är sååå snygg. Inte flådig, lagom anspråkslös i designen. Helt i min smak och mycket apparat för pengarna.

...och du vet ju själv hur bra den låter...

/Benjamin
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/29 :  09:15:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag kommer att tänka på den gamla Philips CD960 som verkligen var ett skrytbygge. Jag vill minnas att den bara kostade runt 7000 kronor då. Hela chassit var av gjuten aluminium (eller zink eller något). Släden var blixtsnabb och tyst. Själva spelverket var också i gjuten metall. Utseendet var nog lite fult såsom Philips för det mesta har varit. Fjärren var ful och plastig.
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/29 :  09:18:18  Show Profile Send frez a Private Message
Jo, visst gillar jag min Copland, och snygg är den också. Rattarna kan dock kännas lite för "lätta" eller hur jag nu ska förklara det.

CD-spelaren är det värre med. Den där multifunktionsratten (puh...) känns inte helt ok dock. Och släden ska vi inte tala om. Men det kanske är bättre på 289, 288 och 277. Det som stör mig mest är störfältet. Just nu har jag en kombinerad TV-/Hifi-bänk där CDn står under TVn. Om spelaren är påslagen får TV-bilden störningar som fasen. Ringde till återförsäljaren och fick svaret "Alla CD-spelare stör mer eller mindre". Men jag undrar, hur fasiken får de dem CE-godkända när det är på det viset. Jag jobbar dagligen med elektronik, och EMC är inget man skämtar om. Särskillt inte när det stör andra apparater. Men min kanske är trasig? Någon som har en 266 och vill testa om deras stör lika mycket?

/Frez

PS: Förstegets fjärr funkar även med CDn. MYCKET bra initiativ av Copland där!

PPS: MOON var fina, likaså Cairn. Men jag köper helst beggat.

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/29 :  09:24:28  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Accuphase...ahhhh

Vem säljer detta märke numer i Sverige??

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/29 :  09:57:35  Show Profile Send Peder B a Private Message
säger bara GamuT.... danskarna kan dom. Jag har haft flera olika Copland för/slutsteg och visst tycker jag att dessa håller hög kvalitetskänsla och ser estetiskt rena ut, har nyligen köpt ett GamuT D-200 och visst är det en betydligt högre prissklass men vilken kassaskåpskänsla!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/29 :  10:02:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Roksan Attessa. Top-loader. Snyggast! Sen har vi ju gamla philips cd 100. Orange ska den va.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/01/29 10:35:33
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/29 :  10:37:41  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Originally posted by frez

/Frez

Copland brukar ju få väldigt fina kommentarer om just deras byggkvalitet. HAr dom blivit sämre på det?

Jag tycker att det är viktigt att både öjudkvalitet, byggkvalitet, pris och formgivning håller en jämn nivå. Det känns liksom mer gediget och ambitiöst då. Med formgivning menar jag inte att den skall se ut som treden just då är. Utan istället en personlig form som är anpassat efter produkten och dess användare. Forgivningen skall ge en vink om vad som finns på insidan. Den skall även vara funktonell. Inte för många knappar och på fel ställen. Och inte heller få få eller fel av typ.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000