Som så många andra på forumet börjar jag känna en märklig dragning till dessa otympliga antikviteter...vinyl alltså... Lade av med LP för 15 år sedan och sen dess har vinylen liggat på vinden o samlat damm... Men det är ju lite trist, där finns en del godbitar..dessutom har min flickvän en stor vinylsamling som hon torterar med en Kenwoodanläggning..räddas det som räddas kan alltså..
Ok, till ämnet...jag har en 15-20 år gammal Ariston Q-deck med en OM-10 liggande på vinden...är det värt besväret att ta fram denna maskin..? Är totalt okunnig på detta område... Nålen är säkert slut..går det att byta till t.ex en OM-30 utan vidare..?? Eller bör jag skaffa någon annan spelare..?
Det går alldeles utmärkt att att byta till ortofon 30 eller 40 eller något. plocka fram spelaren och damma av den kolla remen och och byt nål sedan kör på den till du kan köpa något bättre. det är definitivt mycket bättre en kenwood prylarna.
Det kan nog vara klokt använda sina gamla om den är i någolunda bra skick sen om man tycker det är kul och vill ha bättre så finns det en hel del begangnat och givetvis nytt att köpa narturligtvis lycka till.
Men vad kul att du börjar komma till insikt med musik CH Jo, det skulle nog gå, men varför inte kolla på lite billigare nyare spelare på mässan till helgen?? Behövs inte för mycket pengar för att det ska låta bra.
Ariston ägdes till hälften av Ivor Tiefenbrun numera legendarisk ägare/högsta höns på Linn. Han hade säkert mycket stor del i framtagningen av Aristons första skivspelare.
Byt du pickup men kolla också om spelaren behöver justeras in något om den inte har spelats på på länge. Har du inte långt till en Linnhandlare så kan du fråga där. Dom brukar vara duktiga på just vinyl.
Äger själv en drygt tio år gammal spelare som heter Ariston Q-deck Pro. Vet inte riktigt vad som är skillnaden, men nånstans har jag för mig att det har att göra med att Q-deck hade nån form av automatisk lyft. Kan det stämma? Q-deck pro har en manuell lyft. En AT-95E sitter i armen på min. Jag tycker spelaren låter mycket bra, plocka fram din gamla apparat du, kanske du behöver byta remmen dock. Sök på Google så hittar du flera firmor som säljer remmar. Vad jag vet har OM-30 exakt samma mått som OM-10, så det är väl bara att byta rakt av.
Är det någon som vet om det även fungerar med deras dyrare refernce-serie?
Hej Nalle!
Att sätta en Grado Referens serie på din skivspelare är nog lite väl mycket "overkill" dvs din skivspelare kostade ny ca: 1500kr inklusive arm och pickup. Och den var endast snäppet över budgetklassen. Möjligen kan du sätta en Grado Reference Platinum på den om remmen etc är i mycket bra kondition. Mvh Kenth "vinyl är alltid bäst"