Author |
Topic  |
|
Monster
Member

268 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 10:47:27
|
Hej,
Jag kulle vilja få lite info om två frågor: 1: Hur åldras elektrostathögtalare? Är det "bökigt" att återställa ett åldrat par.
2: Aktiva högtalare. var ligger fördelen vs nackdelen med dessa. Om vi utgår från (den vanligaste modellen) aktiv basdel.
Mvh Jonas |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 12:08:46
|
Elektrostater åldras, yes. Den konduktiva coatingen på membranen flagar tillslut bort. Hur stort problem detta är vet jag inte, men det är nog inget att hänga upp sig på. Mina quad esl57 är från 1958 med originalmembran och ljudet är perfekt. |
Ino Audio for life |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 12:18:13
|
Har läst nånstans att ESL-membranen är känsliga för UV-strålning |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 12:20:36
|
Aktiva högtalare + Avbelastar effektsteget - För mycket av det "goda" - Svår att ställa in så att man får en bra ljudbild |
ACCUrate PHASE |
 |
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 12:32:52
|
Visst är Elektrostater "sweetspot" känsliga. Men svåra att ställa in tycker jag inte. Kör med Quads ESL 57:or (Das Kapital äger dessa) och vi har inte haft det speciellt besvärligt med att ställa dem rätt. |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
 |
|
Danne
Member

67 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 12:49:03
|
Tycker nog att det finns fler fördelar än Nagra räknade upp. Jag antar att det är Quad ESL63 och ev. Gradient subben du tänker på. Om det är så, så har den aktiva delningen flera fördelar:
+ ESL63 slipper de lägsta frek. och kommer att låta renare + Förstärkaren till ESL63 slipper de lägsta frek. vilket och gör att det låter renare + max SPL är ca 6dB högre (om du har rätt sub, tex Gradients i detta fall) + Ska du använda en sub hi vilket fall som helst så gör ett aktivt filter här att integrationen blir lättare.
Det blir inte för mycket av det goda, då är nått fel.
Bökigt att återställa ett åldrat par, tja, en del har gjort det själv men är man inte väldigt kunnig och händig så får man nog skicka dem till fabrik. Fast det finns de som reparerar Quad i Europa, även Sverige om du lyckas få dem att ställa upp.
|
/Danne |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 14:01:30
|
Elektrostatpaneler åldras bla av ljus,hög luftfuktighet, rök mm. En del gubbar på amerikanska forum byter paneler 1 gång/år men det verkar ganska överdrivet. Har hört någonstans att 4-6 år är rimligt och att dom sedan blir dovare. Detta märks tydligt om man bara skulle byta en panel istället för parvis.
|
Edited by - Staffan on 2003/01/29 14:02:24 |
 |
|
|
Topic  |
|