Har flera gånger kunnat konstatera stor skillnad på ljudet efter att en högtalare blivit inspelad, men är det någon som har koll på vad det egentligen är som händer, rent fysiskt, då en högtalare spelas in?
Rent fysiskt har jag ingen aning... Det mesta som händer kan säkert(?) beskrivas med rent sunt förnuft... Precis som att människor presterar bättre i idrottssammanhang när de är uppvärmda. Tror jag åtminstone... Det är nog mest sådant som att gummiupphängningen/vad det nu är för konupphängning mjukas upp och att allting liksom lär sig samarbeta med den övriga elektroniken, på något vis? Möjligt att det är något klurigt 'elektrofysiskt' som spelar in också... Att elektroner & grejer hamnar på plats i spolar & att filterkomponenter vänjer sig vid att det går signaler genom dem. Ja, egentligen kan jag som tydligt inte det där fysiska, men jag gillar att gissa!
Hoppas någon kan ge ett riktigt svar på din fråga, för jag är också lite nyfiken...
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Det är dom mekaniska delarna i högtalaren som ändrar sig, t.ex. upphängning. Man kan lätt mäta skillnader på ett nytt element och ett som spelats ett tag.