Många bilbasar verkar ha väl hårda upphängningar och höga Q-värden för hifibruk. Så dock inte MDS Fan 8 som har fs=37Hz, Vas=26 lit Qt=0.34 samt RE=3.7 Ovanst är uppmätta värden ! Elementet har jättemagnet och tung (papp)kon vilket bör kunna ge bra bas i en rätt liten låda. 20-30 liter basreflex i mindre 3-vägare kanske. Har mätt frekvensgång som ser fin ut upp till 1.5kHz. Enda nackdelar : ful MDS-logga och ganska mjuk plåtkorg. Men man kan ju tyvärr inte få allt för ca 500kr. Kommentera gärna !
Jag som trodde backes (det är väl inte backe själv? :) ) höll ihop stenhårt med mds.. Kan inte säga att jag fått något seriöst intryck från någon av dem..
Jag har dock, faktiskt, pratat med EN trevlig kille, i butiken i gbg, i mina dagar.. alla vet väl hur "trevlig" glenn är...
Förmodlingen marknadens bästa 10" sub-bas. Dubbla 40 Oz magneter för längstamöjliga slaglängd. Talspolen är 4 lager och 28 mm hög. Effekttålighet upp till 400 W.
LOL... vilken HÖG talspole.. Nää.. På MDS monster basen är det iaf en riktig talspole.. 165mm lång (eller hög om man vill)
Jag tror att hans mätningar är mer rättvisande än vissa tillverkares.
Det finns f ö rätt många element i deras databas. Har bara gjort ett kort lyssningsprov som dock inte verkade helt fel.
När jag var ny inom högtalarbyggen, för ett antal år sedan så var jag i kontakt med backe som räknade på lådor och filter åt mig. I efterhand visade det sig att det mesta var felaktigt...