HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modifikation av mina högtalare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/30 :  15:11:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej,

jag har nu ökat baffelstödet till + 6 db på mina aktiva monitorer och det låter bättre. Fortfarande var de lite hårda tyckte jag, förmodligen på en dip runt 1700 Hz (annars är de ±1 dB från 2000-9000 Hz). Detta mätte jag på 1 meters avstånd i diskanthöjd.

http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/newspeakers.htm

Om inte sidan syns direkt, tryck return i adressfältet.

Jag provade dock att mäta på lite olika ställen, och fann att dipen beror på en utfasning från diskanten. Lite lägre ner, blev det bättre, på ett avstånd mellan diskant och mellanreg. Jag provade därför att luta hela högtalaren något mer (de lutar redan ca 7-8 grader pga av lutande baffel) och satte mig och lyssnade. Ljudet blev mjukare och mycket behagligare att lyssna på.

Min plan är nu att kanske höja delningsfrekvensen något samt göra speciella fötter för att få optimal akustisk lutning integration mellan elementen. Låter det bra?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/01/30 16:02:18

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:08:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
Att höja delningsfrekvensen för diskanten låter vettigt. Det kan hjälpa. Att luta högtalaren mer bakåt verkar kanske som en lösning men hur tror du då att diskantfallet kommer att bli i den översta toppen?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:19:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kanske det blir något sämre med diskanten, men det lät trevligare. Alternativt höjer jag högtalaren så att lyssning sker med på en punkt där örat ligger mellan diskant och mellanreg.

Jag vill inte höja delningsfrekvens för mycket då jag kan få problem i den andra loben när mellanreg börjar falla av akustiskt. Naturligtvis skulle jag kunna bygga om filtren så småningom så jag delar 12 dB elektriskt + 12 dB akustiskt för diskanten och 24 dB elektriskt för mellanreg...men det blir en senare historia. Kanske jag ska konsultera Morello i frågan... vi bor ju grannar.

T

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:23:41  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag tror nog Morello kan ge lite värdefull input i hur du bör göra för att få det som du vill!

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/10 :  23:15:06  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Fantastiskt. Nu börjar mina monitorer låta high-end i mina öron. Har justerat baffelstödet ytterligare idag. Hualigen vad bra det låter nu. Dessa CT62 diskanter låter verkligen bra. Kanske man skulle lägga ut en beskrivning på bygget om några vill prova på ett par aktiva monitorer.

Thomas

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/11 :  00:06:15  Show Profile Send Nagref a Private Message
Thomas Å: Om du är så nöjd som du verkar så ska du definitivt göra det! (D v s lägga ut en beskrivning av dina högtalare!)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000